پس از بررسی‌های میدانی روزنامه قدس در زمینه کمبود روغن‌های خوراکی در بازار مشخص شد برخی وعده‌های مسئولان سازمان صمت عملی نشده و از سوی دیگر گره خارج از استانی هم به کار افتاد و در کنار کوتاهی برخی مسئولان، یکی از دلایل تلاطم این بازار است.

کامیون‌داران پای کار بیایند

روغن‌های خوراکی پر کشید!

چند روزی می‌شود که کمبود روغن خوراکی در احجام مختلف از نباتی گرفته تا مایع، داد مردم و مصرف‌کنندگان در صنف و صنعت را درآورده است. برای رصد موضوع راهی یکی از خیابان‌های اصلی سطح شهر می‌شویم که مرکز فروش روغن‌های خوراکی و نباتی است.

آنچه مشخص است انگار روغن خوراکی سرخوده و زیرزمین رفته است. از سوی دیگر در برخی فروشگاه‌ها هم اگر روغن خوراکی وجود داشته باشد، تحویل هر کارتن زمانی صورت می‌گیرد که به عنوان مثال یک شل رب هم از آن فروشگاه بخرید؛  چرا که آن واحد تولید روغن‌خوراکی که در زمینه تولید دیگر کالاها مانند رب و ... فعالیت دارد، از نایاب‌شدن روغن‌های خوراکی بیشترین سوءاستفاده را کرده و همین کار را با عمده‌فروش هم کرده است!

در این میان با یکی از کسبه بازارصنف و صنعت که به دنبال خرید روغن‌مایع با قیمت مصوب که نه کمی بالاتر است و چند بار این بازار را از ابتدا به انتها و برعکس طی کرده بود تا واحد صنفی‌اش تعطیل نشود، همکلام می‌شویم. او می‌گوید: روغن‌مایع مورد نیاز ما کمیاب شده است. او مدعی بود قیمت مصوب روغن مایع ۱۶ کیلویی به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود و در مقابل اگر هم عمده‌فروشی این نوع روغن را داشته باشد، هر ۱۶ کیلویی را بالای ۳۰۰هزارتومان قیمت می‌دهد، با این اوصاف چگونه باید ما قیمت را بالا نبریم.

برخی از شهروندان هم که برای خرید روغن مایع ۸۱۰ گرمی به این بازار آمده‌اند، از نایاب شدن روغن گلایه داشتند. از سوی دیگرجمع‌بندی تحقیقات خبرنگار ما نشان می‌داد از سوی ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر قوطی روغن مایع ۸۱۰گرمی حدود ۹ هزارتومان و ۱۶کیلویی حدود ۱۳۰ هزارتومان اعلام شده که بازهم قیمت‌های مصوب مانند آنچه در بازار مرغ دیده شد، رعایت نمی‌شود و هر قوطی ۸۱۰ گرمی روغن‌مایع تا ۱۴هزارتومان و ۱۶ کیلویی آن تا ۳۷۰هزارتومان در شهر فروخته شده است.

سازمان صمت پاسخ نداد، مدیر کل تعزیرات‌حکومتی آستین بالا زد

این موضوع‌ها در حالی پیش‌چشم ما رژه می‌رفت که چندی پیش یکی از مسئولان سازمان صمت وعده برخورد با گران‌فروشی‌ها و توزیع روغن در بازار برای تعادل‌بخشی داد. با غفوری‌مقدم، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان‌رضوی تماس می‌گیریم تا ماجرا را پیگیری کنیم، اما چند بار پیگیری ما به نتیجه نمی‌رسد.

پس از آن به سراغ مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌رضوی رفتیم و موضوع را با وی در میان گذاشتیم. مدنی‌فدکی همانجا دست به کار شد و موضوع را مورد رصد قرار داد. در حین پیگیری‌های صورت گرفته، یکی از مدیران واحدهای شناخته‌شده مدعی شد محموله روغن در انبار موجود دارد، اما توزیع آن با حواله‌هایی که سازمان صمت ارسال می‌کند، انجام می‌شود و اگر این کار صورت بگیرد، به سرعت بار راهی بازار می‌شود!

در ادامه مدیرکل تعزیرات‌حکومتی استان با غفوری‌مقدم، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان‌رضوی تماس می‌گیرد و در مورد کمبود روغن در بازار پیگیری و دستور می‌دهد هر چه سریع‌تر حواله‌های توزیع برای روغن مایع در بازار صادر شود.

مدنی‌فدکی در ادامه به خبرنگارقدس گفت: به هیچ عنوان از کنار رفتار سودجویانه افرادی که قصد دارند از نوسان‌های ایجاد شده برای پرکردن جیب خود استفاده کنند، به راحتی عبور نخواهیم کرد.  وی در تشریح پرونده‌های رسیدگی شده در تعزیرات‌حکومتی بیان کرد:  از یکم فروردین ماه جاری تا ۲۲ آذر ماه، ۱۹۵ پرونده تخلف در حوزه روغن‌های خوراکی به شعب تعزیرات‌حکومتی استان وارد و از این تعداد ۱۵۶ پرونده مختومه و رأی آن‌ها صادر شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌رضوی تصریح کرد: متخلفان این حوزه هم در مجموع به پرداخت  ۱۵میلیارد و ۴۰۱میلیون و ۵۰۱هزار ریال محکوم شدند که آرای صادره در مرحله اجرای حکم قرار دارند.

مواد اولیه در بندر خاک می‌خورد

این موضوع که چرا مدیرکل تعزیرات‌حکومتی باید پیگیر ماجرا شود و وظیفه سازمانی دیگر مسئولان چه می‌شود هم جای بررسی و گلایه دارد.در ادامه پیگیری‌های صورت گرفته، سرنخ دیگری هم  بدست آمد که نشان می‌داد برخی واحدهای تولید روغن‌های خوراکی در استان با کمبود مواد اولیه و تأمین آن روبه‌رو هستند. وقتی موضوع به صورت دقیق‌تر از سوی قدس مورد تحقیق قرار گرفت مشخص شد متأسفانه مواد اولیه تولید روغن‌های خوراکی در بندرعباس دپو شده و برخی از کامیون‌داران رغبتی برای انتقال آن به مشهد ندارند و دلیل آن هم این است که چند وقتی می‌شود صادرات یک محموله به خارج کشور و پرداخت هزینه انتقال به مراتب بالاتر از آن، موجب شده تا بیشتر این رانندگان در این مسیر قرار بگیرند.

با توجه به این مشکل که تمامی همشهریان و حتی فراتر از آن را درگیر خود کرده است، به نظر می‌رسد کامیون‌داران با حرکتی جهادگونه وارد گود شوند و برای رفع این مشکل آستین همت را بالا بزنند و منتظر بخشنامه‌ها و مصوبه‌های احتمالی نمانند.

همچنین مسئولان باید پاسخ دهند با وجود خط ریلی بندرعباس به مشهد که یکی از راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیرهای انتقال مواد اولیه، نهاده و کالا به مشهد است، چرا باید همچنان گرفتار انتقال مواد این دست محموله‌ها چه در حوزه روغن‌های خوراکی و چه دیگر حوزه‌ها  باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.