معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از حدود ۲۰۰ هزار پرستار در کشور، ۱۴۴ هزار پرستار در بخش دولتی و ۶۰ هزار پرستار در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و از ابتدای شیوع کووید۱۹ حدود ۴۵ هزار پرستار به این بیماری مبتلا شدند.

حدود ۴۵ هزار پرستار به کرونا مبتلا شده‌اند

قدس آنلاین: مریم حضرتی روز چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته پرستار به صورت آنلاین از وزارت بهداشت برگزار شد، در پاسخ به ایرنا افزود: از زمان شروع اپیدمی کرونا در کشور بیش از ۴۵ هزار پرستار به کرونا و بیماری کووید۱۹ مبتلا شدند،اکثر آنها درمان شدند در مورد تعداد پرستاران جانباخته و شهدای خدمت هنوز عدد دقیق نداریم. در این زمینه کمیته ای برای تایید شهدای خدمت با دستور وزیر بهداشت زیر نظر معاونت توسعه وزارت بهداشت  تشکیل شده است و با تایید این کمیته تعداد شهدای خدمت اعلام می شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: هم اکنون ۴۰ پرستار به علت ابتلا به کووید۱۹ در قرنطینه هستند و ۲۱ نفر در مرخصی استعلاجی هستند، خوشبختانه تعداد پرستارانی که در این شرایط سخت ترک خدمت کردند بسیار کم بودند و سه یا چهار نفر بیشتر نبودند.

وی گفت: با ابلاغی ای که به دانشگاه های علوم پزشکی ارسال شد، پرستارانی که باردار  یا دچار بیماری زمینه ای هستند از بخش ای کرونا جدا شدند و در قسمت های دیگر بکارگیری شدند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره کمبود پرستار و استخدام نیرو گفت: بر اساس استانداردهای تعریف شده باید به ازای هر تخت ۲.۵ پرستار داشته باشیم اما اکنون حدود ۱.۱ است و تعداد پرستاران بیش از دو برابر شود تا به یک وضعیت استاندارد برسیم البته از سال گذشته تاکنون حدود ۱۰ هزار پرستار استخدام شدند  اما این استخدام کمبود نیرو را جبران نکرد. با پیگیری های انجام شده مجوز استخدام ۳۰ هزار نفر دیگر در وزارت بهداشت گرفته شده که امیدواریم حداقل ۵۰ درصد این مجوز برای استخدام پرستاران اختصاص پیدا کند تا بخشی از کمبود جبران شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: برنامه ریزی جدیدی هم صورت گرفته است که حدود پنج هزار پرستار برای بخش های آی سی یو تربیت و جذب شوند که به دو صورت پرستاران آی سی یو عمومی و پیشرفته بکارگیری می شوند.

حضرتی ادامه داد: مهمترین مشکل جامعه پرستاری مساله کمبود نیرو و استخدام پرستار است. همین مساله موجب شده بسیاری از قوانین مصوب پرستاری مانند قانون ارتقای بهره وری به درستی و کامل اجرا نشود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: معاونت پرستاری وزارت بهداشت به وظیفه خود برای اجرای این قانون عمل کرده است، تعرفه های خدمت پرستاری و بسته های خدمتی آن تعریف شده و برای تصویب به شورای عالی بیمه، سازمان برنامه و بودجه، معاونت درمان و معاونت توسعه وزارت بهداشت ارسال شده است و امیداریم این قانون نیز به مرحله اجرا برسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.