بسیجیان و فعالان فرهنگی مسجدموسی‌بن‌جعفر(ع) از ابتدای فعالیت طرح مسجد سنگر سلامت که مزین به نام سردار دل‌ها، شهید قاسم سلیمانی شده به ۳۶ خانوار محله پایداری خدمت‌رسانی کردند.

بسیجیان مشهد مقدس پای کار سلامت مردم هستند/‌برکات طرحی که مزین به نام "حاج قاسم" است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس ، روحیه جهادی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی این روزها به الگویی برای مقابله با کرونا در شهرهای مختلف کشور و استان از جمله مشهد مقدس شده با همکاری بسیجیان و اهالی محل، طرحی که مزین به نام سردار دل‌ها شده است اقدامات مؤثری در مباحثی همچون بیماریابی، آموزش، تست سریع، قرنطینه، حمایت از مبتلایان به کووید 19 و غیره را دنبال می‌کنند.

در این طرح تیم‌های مراقبتی، حمایتی، نظارتی از طریق کمک‌های نقدی و حمایت‌های مردمی، به صورت فعال در صحنه حضور می‌یابند تا منسجم و یکپارچه، سدی در مقابل این بیماری منحوس ایجاد کنند و با اولویت دادن به اقشار آسیب‌پذیر، خانواده‌های کم‌درآمد، سالمندان و بیماران زمینه‌ای، بتوانند بیش از گذشته در مسیر مقابله گام بردارند.

همسویی کمک‌های مؤمنانه یکی از نکات برجسته اجرای طرح شهید سلیمانی به‌شمار می‌رود و خانواده‌هایی که به لحاظ اقتصادی ضعیف هستند و بیمار کرونایی دارند، با بسته‌های معیشتی و بهداشتی، طی دوره قرنطینه در منزل حمایت می‌شوند.

در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری، دستورات فرماندهی‌کل سپاه و پیرو تفاهم‌نامه صورت گرفته میان سازمان بسیج مستضعفان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر شده تا به‌منظور قطع زنجیره انتقال ویروس منحوس کرونا در کشور، طرح مشترکی به‌نام شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی اجرا شود.

یکی از مساجد اجراکننده این طرح مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) در محله پایداری مشهد مقدس است و در راستای آشنایی بیشتر فعالیت‌های این مسجد در طرح مسجد سنگر سلامت به‌گفت‌وگو با عوامل و مسئولان اجراکننده این طرح پرداختیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید؛

حجت‌الاسلام علی رمزی امام جماعت مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع)  گفت: مدافعان سلامت تلاشی خالصانه و صادقانه در طول ایام بحران کرونا داشتند و نیروهای مسجدی هم تا پایان این بحران در کنار خادمان حوزه سلامت خواهند بود و جا دارد که از تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در طول این مدت بابت مبارزه با این ویروس منحوس و همچنین حضور در جمع فعالان فرهنگی مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) که در طرح مسجد سنگر سلامت که مزین به نام سردار دلها، شهید قاسم سلیمانی شده است تقدیر و تشکر ویژه نماییم.

وی افزود: شهید سلیمانی در طول عمر پربرکت خود با تمام توان به مردم خدمت کرد، راهی که پس از شهادتش پایان نیافته و بحمدلله توسط جوانان مسجدی و نیروهای پایگاه‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با قوت ادامه یافته و یک نمونه آن در جمع فعالان فرهنگی و بسیجی مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) محله پایداری مشهد به‌خوبی ملموس و مشهود است.

امام جماعت مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) ضمن گرامیداشت نام و یاد شهیدان سلیمانی و فخری‌زاده، تصریح کرد: تلاش‌ها و خدمات شهید سلیمانی در سنگر امنیت و شهید فخری‌زاده در سنگر سلامت بر هیچکس پوشیده نیست و مکان‌های مقدسی همچون مساجد مقدمه‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بوده و اینگونه نیست که بگوییم این مکان‌ها فقط جهت اقامه نماز جماعت فعال است و به‌ تعبیر دیگر مسجد پایگاه تقویت جسمی و روحی بوده و هست.

حجت‌الاسلام رمزی با بیان اینکه بسیجیان مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) از ابتدای بحران کرونا تاکنون خدمات شایسته‌ای را به عموم مردم به‌ویژه آسیب‌دیدگان از کرونا داشتند و این خدمات از زمان اجرای طرح مسجد سنگر سلامت به شکلی هدفمندتر و در سطحی گسترده‌تر در حال ارائه است، خاطرنشان کرد: اگر مردم پیروی از ولی فقیه داشته باشند و همانند شهید سلیمانی سرباز ولایت باشند هیچ آسیبی به ما و مملکتمان نمی‌رسد، به فرموده امام سجاد(ع) اگر مردم از ولایت فقیه پیروی کنند در سخت‌ترین شرایط از بلاهای زمینی و آسمانی نجات پیدا می‌کنند و خروج از بحران کرونا هم دور از دسترس نبوده و نیست و همواره معتقدیم که ائمه اطهار(ع) سفینه نجات و و لی فقیه وسیله نجات هستند.

امام جماعت مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) با ذکر این نکته که ما می‌توانیم با اتحاد و همدلی دست در دست هم داده و بر ویروس منحوس کرونا غلبه کنیم، تأکید کرد: کووید 19 از چین آغاز شد، اما مردم این کشور که غیرمسلمان هستند توانستند با مدیریت و برنامه‌ریزی درست خود این ویروس منحوس را شکست دهند و قطعاً برای مردم مسلمان ایران هم این مهم قابل تحقق است و بهترین کار در این ایام رعایت فاصله اجتماعی، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، شست‌وشوی مکرر دست با آب و صابون و استفاده از ماسک است.

مسئول کانون فرهنگی و هنری آزادگان نیز در گفتگو با وب دا تصریح کرد: اعضای کانون فرهنگی و هنری آزادگان مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) در کنار بسیجیان این مسجد در بحث رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و پخش ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده در میان نمازگزاران فعال هستند و تمامی مؤذّنان و مکبّران مسجد هم خود را موظف به استفاده از ماسک می‌دانند تا با این کار مشوقی برای نمازگزاران مسجد باشند.

ایرج ثنایی‌فر اضافه کرد: در کانال‌های مسجد تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی بارگذاری شده تا افراد عضو این کانال‌ها ضمن رعایت این دستورالعمل‌ها، خود نیز مشوقی برای رعایت دیگران باشند.

مسئول کانون فرهنگی و هنری آزادگان با بیان اینکه یک مسجد قوی دو بال قوی هم دارد که یکی از آنها پایگاه بسیج بوده و دیگری کانون فرهنگی و هنری است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این اتحاد و همدلی بسیارخوب در بسیجیان و فعالان فرهنگی مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) وجود دارد و با همین صفا و همدلی موجود در مسیر پیشرفت و غلبه بر مشکلات گام برداشته‌ایم.

ثنایی‌فر افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا جلسات مشترکی میان بسیجیان و فعالان فرهنگی مساجد در چند نوبت برگزار شده و خوشبختانه خروجی آن موجب رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی در مسجد و خدمت‌رسانی‌ ویژه‌تر به عموم نمازگزاران مسجدی به‌خصوص آسیبب‌دیدگان از کرونا شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد 25 عضو کانون فرهنگی و هنری آزادگان در طرح شهید سلیمانی مشارکت دارند، گفت: در ایام بحران کرونا بسته‌های کمک مؤمنانه در دو نوبت توزیع شده و طرح‌های مسجد در دو محور منازل و محل‌های کار در حال اجرا است، جوانان مسجدی از ابتدای بحران کرونا و پیش از شروع طرح شهید سلیمانی در برنامه‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی از قبیل، خرید و توزیع ماسک، تکثیر و توزیع بروشورهای آموزشی، تهیه و توزیع پک‌های بهداشتی و غذایی، ضدعفونی اماکن عمومی و غیره مشارکت داشتند و به این فعالیت‌های خداپسندانه تا پایان بحران کرونا ادامه خواهند داد.

مسئول کانون فرهنگی و هنری آزادگان بیان کرد: الحمدلله 5 اصل بسیار مهم عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی، شست‌وشوی مکرر دست با آب و صابون، ضدعفونی مستمر دست و سطوح و استفاده از ماسک در محله پایداری مشهد به‌خوبی رعایت می‌شود.

فرمانده پایگاه بسیج خواهران موسی‌بن‌جعفر(ع) اظهار کرد: خواهران بسیجی مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) از ابتدای بحران کرونا تاکنون فعالیت‌های شاخص بسیاری همچون توزیع سبدهای معیشتی و همچنین بسته های بهداشتی و غذایی داشتند و با همکاری 30 خواهر بسیجی تاکنون بالغ بر 250 بسته در میان خانواده‌های محله توزیع شده که 80 بسته آن در قالب طرح مسجد سنگر سلامت بوده، طرحی که به نام شهید سلیمانی نامگذاری شده است.

جمیله زاهدمقدم تأکید کرد: مسئولیت ارتباط‌گیری با خانواده‌ها به خواهران بسیجی واگذار شده و با کسانی که از طریق فرم‌های خوداظهاری در ارتباط بودند، ارتباط مؤثر روزانه با خودشان و خانواده‌هایشان برقرار شده تا بخش قابل توجهی از نیازهای معیشتی و دغدغه‌های اجتماعی‌شان با همکاری خیران نیک‌اندیش برطرف شود.

فرمانده پایگاه بسیج خواهران موسی‌بن‌جعفر(ع) با بیان اینکه سطح خدمات از زمان اجرای طرح شهید سلیمانی گسترده‌تر از قبل شده است و امیدواریم در برابر این ویروس منحوس ثابت‌قدم و استوار بوده و با اقتدار و در مسیر ریشه‌کنی آن پشت سر رهبر عزیزمان گام برداریم، خاطرنشان کرد: در طرح شهید سلیمانی که با محوریت مساجد در حال اجرا است با همکاری تمامی اهالی و خیران محله در مسیر کمک به نیازمندان و آسیب‌دیدگان از کرونا و همچنین کسانی که نیازمند ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هستند گام برمی‌داریم، اگر مشکل فرد در منزل قابل رسیدگی بود این کار توسط بسیجیان انجام می‌شود و اگر نبود هم بلافاصله به پزشک یا کادر بهداشت و درمان ارجاع می‌شود.

زاهدمقدم تصریح کرد: از ابتدای طرح شهید سلیمانی تاکنون مواردی که بیمار داشتند و در قرنطینه بودند شناسایی شدند و به‌صورت تلفنی و پیامکی پیگیر وضعیت حالیشان بودیم و در صورت نیاز به منازلشان مراجعه می‌کردیم؛ همچنین تا حد توان مایحتاج روزانه آنان را تأمین کردیم تا در بحث معیشت به مشکل برنخورند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت نمازگزاران کرونایی مسجد خانواده به خانواده در حال پیگیری است و تیم‌های تشکیل شده طرح شهید سلیمانی در مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) رسیدگی لازم را دارند، بیان کرد: اقدام دیگرمان انجام خریدهای دارویی و غذایی بیماران محله و خانواده‌های آنان بود که تا حد امکان در خانه بمانند و از منزل بیرون نیایند و از وضعیت قرنطینه‌ای خارج نشوند.

فرمانده پایگاه بسیج برادران شهید تندگویان گفت: از زمانی که بحث طرح مسجد سنگر سلامت شد بلافاصله نیروهای بسیج، کانون فرهنگی و هنری، امام جماعت و اعضای هیئت امناء در کنار هم جمع شدند و شرح وظایف هر گروه مشخص شد و تقسیم مسئولیت‌ها صورت پذیرفت.

محمدباقر خداوردی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی کامل و شایسته به مردم و اهالی محل درخصوص نحوه اجرای دستورالعمل های بهداشتی و مواردی که در بحث مقابله با ویروس کرونا و کمرنگ شدن این ویروس منحوس از طریق پیامک صورت پذیرفت، افزود: همچنین در گام بعد هم به‌صورت موردی و نفر به نفر در 4 گروه توصیه‌های بهداشتی در قالب 4 تیم خواهر و 4 تیم برادر در 4 مرحله در سطح منطقه تحت پوشش اقدام شد.

فرمانده پایگاه بسیج برادران شهید تندگویان با ذکر این نکته که ما به تمام کسبه تذکر و توصیه‌های لازم را به‌همراه اهدای ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده داشتیم، تأکید کرد: نکته حائز اهمیت در استقبال پرشور مردم و مشارکت با نیروهای مسجدی در اجرای هرچه بهتر این طرح بود و در کنار آن توزیع 750 بروشور توصیه‌های آموزشی و بهداشتی را داشتیم که خوشبختانه با اثربخشی بسیارخوبی همراه بود و مورد اقبال عموم واقع شد.

خداوردی تصریح کرد: در این مدت با 26 خانواده مشکوک و مبتلا در ارتباط بودیم که مشکلاتشان تا حد توان حل شود، در بسیاری از موارد مردم آمادگی کامل برای همکاری داشتند و فقط در رابطه با نوع کاری که باید انجام می‌دادند آگاهی لازم را نداشتند و پس از دریافت اطلاعات لازم شاهد اثربخشی 80 درصدی مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بودیم؛ همچنین تعداد 10 خانوار نیازمند و آسیب‌دیده از کرونا هم که علت ممنوعیت و محدودیت فعالیت مشاغل دچار مشکلات شدید معیشتی شدند مورد حمایت واقع شدند و در مجموع تا این لحظه 36 خانوار محله از حمایت‌های معیشتی، بهداشتی، دارویی و غذایی برخوردار شدند.

وی با بیان اینکه در یک ماه اخیر بالغ بر 25 میلیون تومان اقلام اساسی موردنیاز مردم خریداری شده و در اختیار خانوارهای تحت پوشش طرح شهید سلیمانی قرار گرفته است، اظهار کرد: حتی در برخی موارد فراتر از چهارچوب وظایف عمل کردیم و اقلام و بسته‌های حمایتی را در اختیار خانوارهای محروم مناطق حاشیه شهر هم قرار داده‌ایم و مرحله بعدی توزیع این اقلام در تاریخ 13 دی ماه 99، سالگرد شهادت شهید سلیمانی خواهد بود.

فرمانده پایگاه بسیج برادران شهید تندگویان با بیان اینکه تعداد 52 برادر بسیجی در طرح خدمات ارائه شده برای ما که خود را خادم مردم می‌دانیم بسیارشیرین بوده و ان‌شاالله طبق برنامه تدوینی این حمایت‌ها را تا پایان بحران کرونا خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: نکته جالب‌تر مشارکت پزشکان و پرستاران مدافع سلامت در این طرح بوده، کسانی که با مشکلات زیادی به واسطه ارتباط مستقیمی که با بیماران کرونایی دارند مواجه شده‌اند و تا این لحظه 17 مدافع سلامت همکاری خود را در مباحث کاری و مالی اعلام کرده‌اند، ضمن اهدای بسته‌های حمایتی ویزیت و درمان رایگان را در منزل خواهند داشت.

خداوردی بیان کرد: معتقدیم که اثرپذیری‌های نیروهای مسجدی که از جنس خود مردم به مراتب بیشتر از ضرب و زور هشدار، محدودیت و جریمه است و به‌طور مثال مواردی را شاهد بودیم که فکر می‌کردند ما می‌خواهیم با آنان برخورد قهری داشته باشیم، اما وقتی دیدند که با مهربانی و احترام تمام با آنها برخورد شده انگیزه و انرژی مضاعف جهت همکاری می‌گرفتند و همراهی‌ها را با اقبال فوق‌العاده‌ای داشتند.

وی اضافه کرد: در نظر داریم که ان‌شاالله پس از بحران کرونا هم این نوع خدمات را دنبال کنیم تا حمایت از خانوارهای محروم و نیازمند تنها محدود به یک زمان خاص نباشد و امیدواریم که خدمات ناچیز و حداقلی‌مان مورد رضایت امام زمان(عج) و مقام معظم رهبری واقع شود.

حسین سروی اظهار کرد: طرح مسجد سنگر سلامت مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) از 20 آبان ماه امسال همزمان با سراسر کشور آغاز شد و در آغاز این طرح برگزاری جلسات و کلاس‌های آموزشی را داشتیم و در موضوعات مطرح شده مقرر گردید که پایگاه‌های بسیچ در غالب پایگاه سلامت فعالیت‌ها و خدمات مؤثری را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد 115 نفر شامل 52 بسیجی آقا، 30 بسیجی خانم، 25 عضو کانون فرهنگی و هنری و 8 عضو هیأت امناء در برنامه‌های طرح مسجد سنگر سلامت مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) همکاری دارند.

مسئول طرح مسجد سنگر سلامت مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) با ذکر این نکته که در ابتدای کار بحث غربالگری در مسجد را با همکاری خواهران و برادران بسیجی و با استفاده از تب‌سنج و پالس‌اکسیمتر داشتیم، افزود: افراد مراجعه‌کننده سنجش می‌شوند و در صورت مشکوک بودن به سمت منزل راهنمایی می‌شوند و کد ملی و آدرس آنان به مرکز اعلام می‌گردد و از آن فرد می‌خواهیم که تا زمان بهبودی کامل تحت هیچ شرایطی از منزل خارج نشود و اگر کاری هم دارد با پایگاه بسیج  سلامت تماس بگیرد تا دوستان بسیجی آن کار را انجام دهند.

سروی تصریح کرد: بسیجیان حاضر در طرح شهید سلیمانی در بحث خرید، انجام کار بانکی و خدمات بهداشتی و درمانی همکاری دارند و در صورت نیاز به پرستار یا پزشک هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند، اگر حال فرد وخیم بود با هماهنگی اورژانس 115 به مراکز درمانی منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر فرد بیمار به لحاظ اقتصادی وضعیت مطلوبی داشت بنا به درخواست خود فرد فقط کارهای روزانه‌اش انجام می‌شود، اما اگر وضعیت مالی خوبی نداشت بسته‌های کمک معیشتی فراهم شده به درب منزلش تحویل داده می‌شود، با انجام این کار فرد مشکوک و یا مبتلا به هیچ عنوان از منزل خارج نمی‌شود تا از شیوع و گسترش ویروس جلوگیری به عمل آید و فرد بستری هم دغدغه‌ای بابت تأمین معیشت خانواده‌اش ندارد.

مسئول طرح مسجد سنگر سلامت مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) ادامه داد: افرادی که از طریق سامانه مرکز جامع سلامت اسامی و آدرسشان را در اختیار ما می‌گذارند در تمامی مراحل از کلیه خدماتی که ارائه می‌شوند برخوردار خواهند شد، ضمن اینکه در کنار این امور مباحثی همچون مشاوره خانواده، مشاوره قضایی و خدمات بنیاد نیکوکاری در مسجد دنبال می‌شود تا با تلاش جمعی کمکی مؤثر در رفع گرفتاری و کاهش آلام مردم داشته باشیم.

مسئول طرح مسجد سنگر سلامت مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) با بیان اینکه بزرگترین افتخار ما خدمت به مردم بوده و بسیجیان هم طبق وظیفه‌ای که مقام معظم رهبری امر فرموده‌اند تلاش می‌کنند تا هم خدمت‌رسانی خوبی به مردم داشته باشند و هم بتوانند در قالب طرح شهید سلیمانی باری از دوش کادر بهداشت و درمان بردارند تا مدافعان سلامت دچار فرسودگی و فرسایش نگردند، خاطرنشان کرد: بسیجیان سنگر سلامت سنگ تمام گذاشتند و بار دیگر نشان دادند که همیشه و همه جا در صحنه حاضر بوده و مطیع امر مقام معظم رهبری هستند، دعا می‌کنیم که خداوند به همه بیماران شفای عاجل عنایت فرماید و به خادمان حوزه سلامت توان مضاعف عنایت کند تا به فضل الهی هرچه‌ زودتر از شر این ویروس رهایی یابیم.

سروی گفت: بر خودم لازم می‌دانم که از همکاری‌های شایسته کلیه مسئولان سپاه امام رضا(ع) و دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در این طرح مسجد سنگر سلامت کمال همکاری را با ما داشتند تقدیر و تشکر کنم و امیدوارم که این همکاری پایدار و همیشگی تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه یابد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.