کارشناس امور دینی گفت: امام رضا علیه السلام شخصیت بسیار ممتازی در جهان اسلام هستند و نه فقط شیعیان که حتی بسیاری از علمای اهل سنت هم برای ایشان احترام زیاد قائل هستند.

پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) در مورد ثواب و اهمیت زیارت امام رضا(ع) چه فرموده‌اند؟

حجت الاسلام احمد صادقی علویجه کارشناس امور دینی در روز زیارتی امام رضا(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان فضایل و مناقب ایشان پرداخت و تصریح کرد: درست است که امام رضا علیه السلام امام هشتم شیعیان هستند اما شخصیت بسیار ممتازی در جهان اسلام هستند و بسیاری از علمای اهل سنت هم برای ایشان احترام قائل هستند و در کتب تاریخی آنها نیز ثبت شده است که این امام همام فردی راستگو، متقی، رئوف، ناصح و خیرخواه مردم بوده‌اند.

حجت الاسلام صادقی علویجه افزود: امام رضا(ع) توانستند جریان امامتی که دشمنان دین و تشیع که در رأس آن مأمون می‌خواست آن را به انحراف بکشاند و از اذهان دور سازد و جریان امامت را به یک جریان قدرت طلب بدون هدف الهی تبدیل کند، امام(ع) این توطئه را نقش بر آب کردند و جریان امامت را در دلها تثبیت کنند.

کارشناس امور دینی ادامه داد: مامون با آوردن امام رضا(ع) نزد خود و اجبار ایشان به پذیرش ولایتعهدی می خواست به مردم القا کند آنهایی که مخالف ما هستند، درد دین ندارند بلکه دغدغه آنها رسیدن به قدرت بوده و اکنون که ما پیشنهاد قدرت دادیم با کمال میل پذیرفتند. این دروغ و مکر و حیله ای بود که ابتدا عده ای را دچار شک و تردید کرد و جریان هفت امامی ها از آنجا شکل گرفت، اما امام(ع) در مدتی که ولایتعهدی را برعهده داشتند، با رفتارها، سخنان و عملکرد خود این توطئه را خنثی کردند و مردم متوجه شدند که این ولایتعهدی به اجبار بوده و در راستای حفظ اسلام و تشیع پذیرفته شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین امام رضا(ع) در بین تمام فرق و مذاهب اسلامی مورد احترام است و هرکس زندگی ایشان را مورد مطالعه قرار دهد، متوجه می‌شود امام(ع) حتی در بین بشریت در همان مقطع مورد احترام بودند. مناظرات علمی که با علمای طراز اول ادیان مختلف داشتند، دلالت بر همین موضوع داشت و آنها در برابر دلایل و احتجاجات امام رضا(ع) ساکت می شدند و می پذیرفتند. از همین جهت بود که مأمون وقتی جایگاه امام را دید و متوجه شد مکر و حیله و جواب عکس داده، برآن شد تا ایشان را به شهادت برساند.

حجت الاسلام صادقی علویجه در ارتباط با اهمیت زیارت در متون فقهی گفت: بحث زیارت کردن مؤمن چه در زمان حیات و چه در بعد از فوت، در متون دینی مورد تأکید است و روایات فروانی هم در کتب اهل سنت و هم در کتب شیعه مطرح شده است؛ در روایتی از امام علی(ع) است که فرموده اند که اگر کسی برای ددین مؤمنی حرکت کند و برای رضای خدا با او دیدار کند، هدایت خدا را نصیب خود کرده است. روایت دیگری از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرموده اند: "من زار اخاه المؤمن الی منزله، لاحاجة منه الیه، کتب من زوار الله و کان حقیقا علی الله ان یکرم زائره" هرکسی بدون حاجت به دیدار برادر مؤمن خود برود نام او در بین زوار خدا نوشته می شود،  ودر این حالت بر خدا واجب است که زائر خود را اکرام کند.

کارشناس امور دینی در مورد زیارت قبر مؤمن نیز تاکید کرد:هم در منابع روایی اهل سنت و هم منابع روایایی شیعه از پیامبر خدا(ص) نقل شده که فرموده اند: هرکس به زیارت من بیاید در روز قیامت شفیع او می شوم. یا در جایی دیگر نیز می فرمایند: هرکس در هر نقطه ای از زمین به من سلام کند، سلام او به من می‌رسد و هرکه بر سر قبرم بر من سلام کند سلام او را می‌شنوم.

وی در ادامه به بیان اهمیت زیارت امام رضا(ع) پرداخت و تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام در مورد اهمیت زیارت امام رضا(ع) می فرمایند: زود باشد که پاره‌ای از تن ما در سرزمین خراسان دفن شود؛ هیچ مؤمنی او را زیارت نکند، مگر آنکه خداوند عز وجل بهشت را بر او واجب و بدنش را بر آتش دوزخ حرام گرداند. امام علی(ع) نیز در مورد زیارت امام رضا(ع) می‌فرماید: زودا که یکی از فرزندان من در سرزمین خراسان به زهر ستم کشته شود، نام او نام من و نام پدرش هم نام فرزند عمران موسی(ع) است؛ آگاه باشید که هر که او را در آن غربت زیارت کند، خداوند گناهانش را می بخشد.

حجت الاسلام علویجه در ارتباط با اینکه برای هر امام روز خاص زیارتی وجود دارد گفت: زیارت فقط یک امر فردی نیست و بهتر است گروهی انجام شود تا تاثیرات معنوی آن گسترده تر باشد و ما باید به دشمنان اسلام بفهمانیم که دست از ائمه خود بر نمی‌داریم و قطعاً در دفاع از مظلوم و حق راه آنها را ادامه خواهیم داد؛ بنابرین مشخص کردن یک روز خاص زیارتی برای فراموش نشدن زیارت و امکان زیارت دسته جمعی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.