شهرکرد- رودخانه سرخون در استان چهارمحال و بختیاری منبع تغذیه و شرب بسیاری از دام‌ها و اراضی کشاورزی است که حالا به دلیل آلودگی ناشی از شکستگی لوله نفت اشتغال بسیاری از مردم در بخش میانکوه را به خطر انداخته است.

«طلای سیاه» روزگاه کشاورزان سرخون را سیاه کرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: روز یکشنبه۲۳ آذرماه خط لوله نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندم‌کار شهرستان اردل دچار شکستگی شد و دقایقی نگذشته که این شکستگی با حریق و آتش‌سوزی همراه شد.

گرچه شعله‌های ناشی از آتش‌سوزی این خط انتقال نفت بسیاری از دام‌های روستائیان را تلف کرد اما جاری شدن نفت آن‌هم در رودخانه سر خون که هزاران هکتار باغ، اراضی کشاورزی، گلخانه و هم‌چنین دام‌ها از آن تغذیه می‌شوند نگرانی‌های بسیاری را در دل مردم منطقه ایجاد کرده است.  

به گزارش قدس پیش‌ازاین نیز به دلیل آلودگی نفتی تعداد۵۷ مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت ۲هزار تن در سال در این منطقه از بین رفت که حالا با آلودگی چند روز گذشته به‌احتمال‌زیاد باید به آمار این تعطیلی‌ها افزود.

تخریب اراضی کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در همین رابطه با اشاره به تخریب وسیع منابع آبی و خاکی اظهار می‌کند: متأسفانه ۱۹۰ هکتار باغات زیرپوشش آبریز چشمه سر خون در آینده پس از خواب زمستانی نیاز به آبیاری دارند لذا آلودگی آب‌وخاک به‌طور حتم به آن‌ها ضرر خواهد رساند.

عطاءالله ابراهیمی بیان کرد: در حال حاضر ۶ هکتار گلخانه سبزی و سیفی نیز در این منطقه فعال است که با توجه به اینکه منبع تأمین آب این واحد از سرچشمه سرخون است، آب‌رسانی به این واحد باید به‌صورت سیار انجام شود.

وی بابیان اینکه به‌احتمال‌زیاد دود ناشی از آتش‌سوزی کلونی‌های زنبور در منطقه را بدون خسارت نگذاشته است می‌افزاید: در این منطقه پنج هزار و ۶۰۰ رأس دام سنگین و هشت هزار و ۶۰۰ رأس دام سبک وجود دارد که منبع تأمین‌کننده آب این دام‌ها، رودخانه سر خون است که با بارش باران و نشت آلودگی به روستاهای پایین‌دست، احتمال تلف شدن دام و یا بروز بیماری‌های متنوع وجود دارد.

ابراهیمی بابیان اینکه احتمال وارد آمدن خسارت‌ها از این مقدار بیشتر است اذعان می‌کند: با توجه به آلودگی منبع آبی و آبیاری و خاک‌های منطقه به مواد نفتی و وجود ۲۱۰ هکتار اراضی آبی در زیردست چشمه در زمان آبیاری، احتمال وارد شدن خسارت به این مزارع وجود دارد که باید در زمان مناسب ارزیابی خسارت انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این رابطه تأکید می‌کند: شرکت ملی نفت نسبت به پاک‌سازی رودخانه و همچنین خاک کشاورزی آلوده به مواد نفتی باید اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.