سخنگوی دولت در واکنش به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس و هشت استدلال آن برای رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ و احتمال وقوع این اتفاق در مجلس با اشاره به اینکه رد بودجه موجب بلاتکلیفی چند ماهه امور اجرایی کشور می‌شود، گفت: کمیسیون تلفیق می‌تواند درباره موارد اختلافی بحث و اصلاح انجام دهد.

رد کلیات بودجه موجب بی‌برنامگی ۴ ماهه کشور می‌شود/ عجله مجلس برای اجرای قانون اقدام راهبردی را درک نمی‌کنم

 علی ربیعی امروز در نشست خبری که در حاشیه جلسه هیئت دولت برگزار کرد در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره احتمال رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس به دلیل گزارش مرکز پژوهشها که هشت دلیل برای این کار ارائه داده و انتقادهای گسترده نمایندگان از  آنچه ارقام و درآمده‌های غیر واقعی و محقق نشدنی در بودجه عنوان کرده‌اند، گفت: عدم تصویب کلیات بودجه یعنی بی برنامگی حداقل ۴ ماهه کشور  و بلاتکلیفی دستگاه‌ها در اجرای طرح های عمرانی در فصل اول ۱۴۰۰ و ما این را اصلا به مصلحت نمی‌دانیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه  این بودجه نتیجه مطالعات و مشارکت کارشناسان زیادی در دستگاه‌های اجرایی است.، افزود: لایحه بودجه یک نگاه به وضع موجود دارد و یک نگاه به اجرای سال قبل و با دیدن محدودیت‌ها و ظرفیت ها و البته فرصت‌های آتی بسته می‌شود.

ربیعی با طرح این پرسش که کدام بودجه است که فرصت‌های کوتاه مدت و میان مدت آتی را در نظر نگیرد؟، خاطرنشان کرد:  بودجه با نگاه به آینده بسته شده و مهم‌ترین ایراد نمایندگان به بحث فروش نفت در بودجه است. ما معتقدیم امکان فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را داریم و شرایط آینده جهانی قطعا چنین ظرفیتی را برای ما فراهم خواهد کرد و اگر  هم نتوانیم در فضای جهانی نفت بفروشیم و تحریم ها ادامه پیدا کند که ما بعید می‌دانیم ،با فروش نفت در داخل آنرا جبران می‌کنیم. پول آنرا هم مشخص کرده‌ایم  که در کجا مصرف خواهیم گرفت و به بودجه جاری گره نزده‌ایم.

سخنگوی دولت با اشاره به انتقادها و ایرادهای نمایندگان به لایحه دولت، تاکید کرد: دوستان در کمیسیون تلفیق می‌توانند راجع به بودجه و اصلاح آن بحث و تصمیم گیری کنند.

هیچ قانونی بدون آیین نامه قابل اجرا نیست

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه دولت قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را بر مبنای تفسیر خود ارجاع و آیین نامه‌اش را تدوین خواهد کرد و واکنش مجلس به این اظهارات با این استدلال که اجرای قانون مذکور نیاز به تفسیر و آیین نامه ندارد،گفت: هر قانونی برای اجرا نیاز به آیین نامه دارد.

وی افزود: آیا تامین اعتبار اجرای تکالیف  این طرح نیازمند تمهیدات و آیین نامه نیست؟، مثلا سازمان انرژی اتمی برای اجرای این  قانون نیاز به تمهدیدات و بودجه ندارد؟. 

این همه عجله را درک نمی‌کنم

سخنگوی دولت افزود: من این همه عجله را (از سوی نمایندگان برای اجرای این مصوبه) درک نمی‌کنم.

خروج از پروتکل الحاقی کمکی به رفع تحریم ها نمی‌کند

سخنگوی دولت در ادامه این نشست در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین وضعیت آیین نامه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها هم گفت: دولت ملاحظات خود را داشته و معتقد است خروج از پروتکل الحاقی هیچ کمکی به رفع تحریم ها نخواهد کرد اما به رغم این مخالفت، به لحاظ احترام به قانون رئیس جمهور در پاسخ به نامه رئیس سازمان انرژی اتمی دستور تدوین آیین نامه اجرایی این قانون را داده  و قطعا دولت منافع ملی و تاثیر آن را در همه مراحل اجرای قانون ملاحظه خواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که اخیرا سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده‌اند که سخنگوی سازمان انرژی اتمی در کمیسیون و صحن با طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها موافق بوده و از طرف دولت در موافقت سخن گفته‌اند گفت: در این خصوص با رئیس سازمان انرژی اتمی صحبت کردم. عمده مباحث سخنگوی این سازمان در کمیسیون در خصوص مسائل فنی بوده و به حق هم اشاره کردند که برخلاف شایعات و تهمت‌های بی اساسی که زده می‌شود توانایی ایران در بعد فنی بسیار بالاست.

نامه سری سازمان انرژی اتمی به ذوالنور

وی ادامه داد: در بحث سیاسی نیز نماینده دولت در جلسه علنی به صراحت مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرده اند. همچنین سازمان انرژی اتمی در انتهای مهرماه در نامه‌ای سری به رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن برشمردن توانایی های فنی این سازمان در بعد سیاسی به صراحت اعلام کرده است که با توجه به جمیع جهات از هرگونه اقدام تقنینی جدید خودداری شود.

ربیعی گفت: شاید مناسبات مجلس به گونه ای است که تعدادی از نمایندگان به برخی از نامه ها دسترسی ندارند اما انتظار می رود حداقل اگر بنا به هر دلیلی مذاکرات صحن علنی را نمی توانند دنبال کنند مشروح مذاکرات را مطالعه کنند. نماینده دولت در جریان تصویب این طرح در صحن علنی به مخالفت پرداخته و صداوسیما نیز مذاکرات پخش شده است و این موضوع قابل تشکیک نیست.

۴۰ میلیون نفر یارانه کالای اساسی می‌گیرند

وی در پاسخ به پرسشی درباره تامین کالاهای اساسی اظهار کرد: در دولت از هر طرح و پیشنهاد قابل‌اجرا که بتواند سختی‌ها و رنج دوران تحریم را برای مردم کم کند استقبال می‌کنیم. دولت تاکید کرده که تمام وزارتخانه‌ها تلاش خود را به سمت کاهش فشار تحریم بر مردم متمرکز کنند. ما قطعاً در دولت همگی خود را برابر مردم مسئول می‌دانیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: طرح مجلس به لحاظ تامین منابع قابل انجام نبود،  ولی ما به دلیل اینکه احترام بگذاریم و قانون را هم اجرا کنیم در چند مورد با مجلس جلساتی برگزار شد تا بتوانیم در ترکیبی قابل‌اجرا، طرح معیشتی ناشی از کرونا و مصوبه نمایندگان را اجرا کنیم، تفاهمی صورت گرفته که براساس آن، آیین‌نامه اجرایی سامان پیدا خواهد کرد و جامعه هدف ما به نزدیک ۴۰ میلیون نفر خواهد رسید و گروه‌های هدف تحت پوشش سازمان‌های حمایتی ۱۲۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد و از همین ماه نیز اجرایی خواهد شد.

چه با بایدن و چه بی بایدن تحریم ها شکستنی بود

دستیار رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که برخی منتقدان معتقدند بودجه ۱۴۰۰  بر اساس امیدواری نسبت به پیروزی بایدن و رفع تحریم‌ها تدوین شده؟، گقت: چرا مطرح می‌کنیم که امیدواری نسبت به بایدن؟ چرا نمی‌گوییم امیدواری نسبت به مقاومت جامعه؟ چرا نمی‌گوییم امیدواری نسبت به تحریم‌شکنی و تلاش‌های تحریم‌شکنانه؟

وی افزود:چه با ترامپ چه بی ترامپ، شکستن تحریم‌ها اجتناب‌ناپذیر بود . ما نسبت به مقاومت خودمان و سیاست‌های‌مان امیدوار بودیم ولی البته از رفتن ترامپ خوشحال هستیم. وجود او نه تنها برای ایران که برای جامعه جهانی وجود نحسی بود اما این امیدواری نتیجه سیاست‌های خود ما بوده است.

ربیعی با تاکید بر اینکه جفاست مقاومت مردم و تلاش دولت را به امیدواری به بایدن گره بزنیم، اظهار کرد: امروز ۲۳ درصد بودجه که به نفت وابسته است که اگر با سال‌های پیش مقایسه کنید قابل‌قیاس نخواهد بود. یک استراتژی در بودجه دولت طراحی شده است که براساس آن مازاد درآمد نفت، خرج توسعه زیرساخت‌ها و توسعه حمایت اجتماعی خواهد شد.

خروج از لیست سیاه سخت‌تر شده

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت برای بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام ، اظهار کرد: با توجه به اثر تصویب این لوایح به بهبود روابط بانکی و مالی ما با دنیا و رفع برخی موانع موجود در این زمینه، دولت آن را از طریق رهبری پیگیری کرد و ایشان هم دستور دادند که مجمع مجدد می‌تواند به آن رسیدگی کند و امیدواریم در همکاری با مجمع این مشکل را هم برطرف کنیم. امروز همه باید به منافع مردم نگاه کنیم، تحریم‌ها شکست می‌خورد و پس از آن نباید در لیست سیاه قرارگرفتن ما مشکلی برای خدمت به مردم ایجاد کند. البته خروج از لیست سیاه از گذشته سخت‌تر شده اما در صورت تصویب، تلاش خواهیم کرد که از آن خارج شویم.

اشتغال در دوران کرونا

ربیعی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اشتغال‌زایی دولت، گفت: کرونا در سال ۹۹ و لزوم تعطیل‌شدن‌ها موجب شد که جمعیت فعال کشور از ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در تابستان ۹۸ به ۲۶ میلیون نفر در تابستان امسال کاهش یافت. برنامه‌ ما این است که هم این تعداد را به کار بازگردانیم و هم شغل جدید ایجاد کنیم. در همین یک‌سال منتهی به تابستان ۹۹ عملاً ۴۵۹ هزار از شاغلین مرد و ۷۴۹ هزار نفر از شاغلین زن کاسته شدند که نشان از تاثیر کروناست.

وی افزود: به همین دلیل برای ۸۱۸ هزار نفری که در بخش خدمات بیکار شدند، ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ۱۲ درصدی به بانک‌های ۱۹گانه معرفی کردیم که ۸ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: جدای از این، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای بخش حمل‌ونقل و ۲ هزار میلیارد تومان برای گردشگری و هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای بخش فرهنگ و هنر و ۸۰۰ میلیارد تومان برای بخش ورزش در نظر گرفتیم.

ربیعی همچنین اعلام کرد: آخرین آماری که داشتیم در تابستان ۹۹ نشان می‌دهد که از این میزان ریزش، ۵۷۹ هزار نفر از بیکاران و غیرفعالان دارای شغل شدند و این بازگشت بیشتر در بخش صنعت بوده و هنوز در بخش خدمات فاصله داریم. در بخش ساختمان ۳۵۶ هزار نفر و در فعالیت‌های تولیدات محصولات کشاورزی و دامداری با ۹۰ هزار نفر افزایش اشتغال در تابستان را تجربه کرده‌اند.

آب و گاز ۳۰ میلیون نفر رایگان می‌شود

ربیعی در بخش دیگری از این نشست درباره مصوبت امروز هیئت دولت گفت: تصمیم این جلسه در خصوص آب و گاز و در جلسه قبلی در زمینه مصرف برق بود. خانوارهای کم‌مصرف که مطالعات ما نشان می‌دهد در دهک‌های پایین اقتصادی هستند، مصرف آب و گاز و برق برای آنان رایگان شد و برای آنان امکان استفاده رایگان فراهم خواهد شد و حدود ۳۰ میلیون نفر شامل این بهره‌مندی رایگان خواهند بود.

وی افزود: این مصوبه شامل سکونت گاه‌های دائمی شهری و روستایی و عشایری است. برای اجرای عدالت واحدهای خالی از سکنه و سکونتگاه‌های غیردائمی مثل باغ‌ویلاها و خانه‌باغ‌ها شامل این مصوبه نخواهند بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نظام حمل‌ونقل بخشی از فرایند توسعه کشور را بر عهده دارد اظهار کرد: آمارهای زیرساختی برای حمل‌ونقل در کشور ما آمار قابل‌توجهی در چند سال گذشته بوده و ظرفیت اسمی بندرهای تجاری ما رشد ۳۶ درصدی داشته و تا ۲۴۶ میلیون تن افزایش پیدا کرده است. همچنین تا پایان دولت ظرفیت فرودگاه‌های ما با رشد ۱۶ درصد به ۷۰ میلیون مسافر افزایش پیدا خواهد کرد.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به اینکه رشد تولید ناخالص داخلی در شش‌ماهه اول سال مثبت شد، ادامه داد: آنانی که می‌گفتند اقتصاد ایران فرومی‌پاشد و منتظر آن بودند اما دیدند که در ۶ ماه اول سال رشد اقتصادی ما همچنان قابل توجه است که با احتساب منفی بودن سه‌ماهه اول ما امروز در شش‌ماهه اول بااحتساب نفت ۱/۳ درصد و بدون نفت ۱/۴ درصد مثبت شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.