۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 732271

تأثیرات راهبردی یک عملیات دریایی

علیرضا تقوی‌نیا؛ کارشناس مسائل منطقه

روز دوشنبه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند یک نفتکش انگلیسی را در سواحل بندر جده در غرب عربستان سعودی هدف قرار داده و منفجر کند. خبرگزاری رسمی سعودی با تأیید این خبر اعلام کرد یک قایق انتحاری متعلق به نیروهای یمنی عامل انفجار این ناقل نفتی بوده است. در مورد این عملیات مهم چند نکته لازم به ذکر است. شهر ساحلی و بندر جده حدود ۷۰۰ کیلومتر از نزدیک‌ترین سواحل یمن که در کنترل انصارالله است، فاصله دارد. حال چگونگی رسیدن این قایق بدون سرنشین و پر از مواد منفجره به ساحل یکی از مهم‌ترین بنادر عربستان در دریای سرخ معمایی پیچیده است که تبلور افزایش قدرت عملیاتی یمنی‌ها در حوزه دریایی است. دولت عربستان از پنج ماه پیش و آغاز عملیات آزادسازی استان مأرب توسط ارتش که مهم‌ترین شهر در اختیار ائتلاف سعودی است، مانع پهلوگیری نفتکش در بنادر متعلق به دولت قانونی نجات ملی شده است تا بلکه بتواند با استفاده از فشارهای اقتصادی و تحریم‌های شدید بر جبهه داخلی یمن تأثیر گذاشته، مقاومت را از درون یمن دچار مشکل و عملیات‌های رزمی آفندی آنان را مختل کند. در واکنش، نیروهای انصارالله نیز اعلام کرده‌اند تأسیسات نفتی سعودی و متحدانش را هدف گرفته و برای آنان ایجاد هزینه خواهند کرد. همان‌گونه که قبلاً نیز پیش‌بینی می‌شد، این ضربات کماکان تداوم خواهد داشت و عملیات روز دوشنبه نیز در راستای اقدامات و تلاش‌های چند هفته اخیر نیروهای دولت نجات ملی برای شکستن حصر اقتصادی یمن است.

انفجار نفتکش انگلیسی در بندر جده نشان داد قدرت عملیات دریایی جنبش انصارالله به محدوده سواحل یمن ختم نشده و در صورت ضرورت، نقاط دوردست دریای سرخ در تیررس نیروهای ارتش این کشور خواهند بود. این مسئله آنجا اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند که بدانیم عمده ارتباطات تجاری رژیم صهیونیستی از طریق دریای سرخ انجام گرفته و تسلط عملیاتی مقاومت یمن با توجه به مواضع علنی آن علیه صهیونیست‌ها بر این آبراه بسیار مهم و راهبردی، رخدادی بسیار دردناک برای اسرائیلی‌ها قلمداد شده که آثار آن در آینده روشن‌تر و آشکارتر خواهد شد.

از سوی دیگر، دولت مصر نیز در این داستان یکی دیگر از طرف‌های متضرر است؛ چرا که با اشراف عملیاتی نیروهای یمنی بر جنوب دریای سرخ، امنیت این شاهراه تجاری تحت تأثیر قرار گرفته و کانال سوئز و مبادلات از طریق آن در اراده دولت نجات ملی و مقاومت یمنی قرار خواهد گرفت. بخش عمده‌ای از داد و ستد کشورهای مدیترانه و اروپا با شرق آسیا که افزون بر صدها میلیارد دلار در سال است، از مسیر دریای سرخ و تنگه باب‌المندب می‌گذرد و قسمت عمده‌ای از امنیت تجارت بین‌الملل به امنیت این مسیر دریایی راهبردی گره خورده است. افزایش گستره عملیات دریایی جنبش انصارالله یمن بر مبادلات انرژی و تجاری بین‌المللی تأثیر عمیقی گذاشته و کشورهای تأثیرپذیر از این بحران را بیشتر کرده است. در عین آنکه اهرمی در دست دولت نجات ملی به‌منظور فشار بر جامعه جهانی برای توقف تجاوز ائتلاف سعودی اماراتی باقی خواهد ماند.

در نهایت باید گفت با وجود گذشت حدود ۶ سال از تجاوز عربستان سعودی و امارات متحده عربی به یمن، نه تنها اهداف و راهبردهای این دو پادشاهی مرتجع محقق نشده و در سمت مقابل توان نظامی انصارالله کاهش نیافته، بلکه این جنبش علاوه بر تأثیرگذاری جدی در صحنه داخلی و همراه‌سازی اکثریت شهروندان با خود، این قابلیت را پیدا کرده که در محیط اطراف خود نیز تأثیر راهبردی بگذارد. با توجه به روی کار آمدن دولت جو بایدن در ایالات متحده، بعید است واشنگتن به آل‌سعود اجازه دهد بیش از این به تجاوزات خود علیه مردم مظلوم یمن ادامه دهد. نه به این خاطر که دل آن‌ها برای یمنی‌ها سوخته و حامی مظلوم باشند، بلکه به این دلیل که آن‌ها بر این عقیده هستند اقدامات تخاصمی خاص رژیم سعودی علیه انصارالله ناکارآمد بوده و به نفوذ بیشتر جمهوری اسلامی ایران در جنوب شبه جزیره عربستان منتهی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.