رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تغییر نرخ ارز حمایتی در بودجه ۱۴۰۰ گفت: این تغیر باید به نحوی انجام شود که شوک قیمتی در بازار ایجاد نکند.

نرخ ارز در  بودجه ۱۴۰۰ همان نرخ تسعیر بین بانکی امسال است/  حتما باید تغییراتی در لایحه دولت داده شود

قدس آنلاین: عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت درباره مشکلات ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: اگر ارز۴۲۰۰ تومانی را به درستی از مرحله واردات تا رسیدن به دست مصرف کننده توزیع می کردیم، خیلی کمک خوبی به مردم می شد. البته تا حالا هم کمک خوبی کرده  ولی در عمل خوب اجرا نشد. با ارز۴۲۰۰، نباید مرغ  به قیمت ۳۰هزار تومان به دست مردم برسد. بنابراین باید این ارز به گونه ای با تدبیر و اصلاح شود که شوک قیمتی برای مردم ایجاد نکند. مهمترین دغدغه دولت هم همین مسأله است‌. در حال بررسی این موضوع هستیم ولی هنوز نمی توانم نظر دهم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره نحوه محاسبه و تصمیمی‌گیری در مورد تعیین نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای ارز در بودجه ۱۴۰۰ در دولت گفت: لاین بر اساس نرخ ستعیری است که ما امسال به بانکها اعلام کردیم و بانک‌ها دارایی های خودشان را  به این نرخ تسعیر می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این نرخ برای سال آینده ثابت نگه داشته شده، اظهار داشت: ما معتقدیم نرخ ارز را بازار تعیین می کند. تجارت و بنیان های اقتصادی در تعیین نرخ ارز تاثیر می گذارند.وامیدوارم روند صادرات و شرایط ارزی ما در سال آینده بهتر شود تا بر بازار تاثیر مثبت بگذارد. ولی باید بپذیریم که نرخ ارز بر مبنای سیاستگذاری شکل می‌گیرد و من خیلی نمی توانم بگویم چه اتفاقی خواهد افتاد. من امیدوارم وضعیت بازار در هفته‌ها و ماه‌های آینده بهتر از شرایط فعلی باشد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره نامه رهبر معظم انقلاب درباره بودجه گفت: در بودجه درخواست شده بود که سهم صندوق توسعه ملی از فروش ۲ملیون ۳۰۰ هزار بشکه همان ۲۰ درصد باشد، ایشان فرمودند تا یک میلیون بشکه نفت همان بیست درصد باشد و باقی آن ۳۸ درصد باشد و همچنین در تبصره ۴ که حدود ۲ و خورده ای میلیارد یورو بابت تقویت بنیه دفاعی هست داخل بودجه رود.

وی ادامه داد: همچنین مواردی مثل برداشت یک میلیارد یورو برای بحث  کرونا باید به صندوق توسعه ملی بازگردد که رقم قابل توجهی می شود و حتما با توجه به نامه رهبری باید تغییراتی در بودجه ۱۴۰۰ داده شود.

همتی در خصوص تامین ارز کالاهای اساسی از جمله واکسن کرونا بیان داشت: ما تاکنون در هر زمینه‌ای که برای واردات نیاز به ارز بود تامین کردیم و تنها جایی که این فرآیند دچار مشکل شده درخصوص همین واکسن کرونا است که به هر بانکی که قصد حواله کردن پول را داریم می‌گوید که مجوز خاصی را باید از آمریکا بگیریم.

وی ادامه داد: ما پیش از این یک بار این مجوز را برای کره گرفتیم اما کره نتوانست تضمین کند که در مسیر انتقال، آمریکا پول را برداشت نکند و انجام نشد. اکنون در حال چک کردن مسیرهای دیگر هستیم تا اگر بتوانیم مجوز بگیریم و این انتقال انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.