عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: توقف اجرای طرح آمایش آموزش عالی توسط مجلس در حال پیگیری است.

توقف اجرای طرح آمایش آموزش عالی توسط مجلس در حال پیگیری است

به گزارش قدس آنلاین، رئیس دانشگاه تربت ‌حیدریه گفت: در جنوب خراسان رضوی قرار است دانشگاه تربت ‌حیدریه، مجتمع آموزش عالی گناباد، مرکز آموزش عالی کاشمر و احتمالا مرکز آموزش عالی تربت‌جام با هم تجمیع شوند، اما اینکه همه آن‌ها به زیرمجموعه گناباد تبدیل شوند، صحت ندارد.

برای پیگیری بیشتر موضوع به سراغ نماینده مردم تربت حیدریه درمجلس شورای اسلامی رفتیم.

اما محسن زنگنه، نماینده این شهرستان  اظهار کرد: متاسفانه وزارت علوم چند سالی است بر اساس طرح آمایش جایگاه بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را در شهرستان‌ها و استان‌های محروم، به بهانه ارتقای نظام کیفی آموزش عالی، از دانشگاه به دانشکده تنزل داده یا اینکه آن‌ها را اجبار می‌کند که باید به عنوان پردیس یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور باشند.

نماینده مردم تربت حیدریه درمجلس شورای اسلامی افزود: اصولاً دولت یازدهم در همه مسایل اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سیاست انقباضی ایجاد کرده و این سیاست به مراکز آموزش عالی نیز رسیده ‌است.

وی گفت: اخیراً نیز به دانشگاه‌های تربت‌حیدریه، کاشمر و گناباد که با زحمات دولت‌های قبلی ارتقا یافته و اعضای هیات علمی دارند، گفته شده که باید پردیس دانشگاه فردوسی مشهد بشوید و این در حالی است که اگر تناسب بگیریم داشته‌ها و نوآوری‌های علمی این دانشگاه‌ها  به مراتب از برخی از دانشگاه‌های بزرگ بیشتر است.

زنگنه افزود: اما متاسفانه معاون وزیر علوم در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها حاضر و دانشگاه را تهدید می‌کند که باید پردیس یکی از دانشگاه‌های بزرگ بشوید.

وی همچنین گفت: متاسفانه انحصار طلبی علمی امروز در کشور به نفع چند دانشگاه بزرگ در کشور دنبال می‌شود و مغایر قانون اساسی و فرمایش مقام معظم رهبری است، چرا که به بهانه ارتقای کیفی نباید هویت علمی شهرستان‌ها را از آنها بگیریم.

زنگنه بیان کرد: شایستگی دانشگاه تربت حیدریه نسبت به دیگر مراکز آموزش عالی مربوطه مشهود است و در آن هیچ شکی‌ وجود ندارد، اما در مجموع اصل توقف طرح از طریق مجلس در حال پیگیری است.

وی افزود: اولاً کلیت اینکه ما بخواهیم به نظام آموزش عالی نظمی‌ ببخشیم امری خوب و مورد تایید مقام معظم رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اما آنچه که در طرح آمایش در حال اجرا است در جهت سیاست‌های کلان آموزش عالی در کشور نیست و ممکن است آسیب هایی را به نظام آموزش عالی کشور وارد کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در تربت حیدریه همه می‌دانند که محیطی به نام دانشگاه ثبت شده و در رشته‌های مختلف در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارای دانشجو و فعالیت می‌کند و تقریباً تنها دانشگاهی است که این ظرفیت‌ها را دارد، بنابراین انتظار این بود که در چهار سال اخیر با همان قوت سال‌های گذشته ارتقاء پیدا کند اما باید بگویم که در این سه چهار سال با یک سکته ای در مسیر توسعه دانشگاه مواجه بودیم.

وی گفت: امروز دیگر دانشگاه تربت حیدریه مربوط به هویت مردم این منطقه است و ما و مسئولین شهرستان و دانشگاه تلاش خواهیم کرد تا از این هویت پاسداری کنیم.

زنگنه بیان کرد: پیگیری‌های لازم را از طریق ریاست مجلس و معاونین آموزش عالی و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده‌ایم و امیدواریم مسئولین دانشگاه و اعضاء هیئت علمی دانشگاه و سایر مسئولین شهرستان به وظیفه خودشان عمل کنند تا خدای ناکرده زحمات چند ساله مسئولان از بین نرود.

وی در واکنش به اینکه تذکر این نماینده مجلس به وزیر علوم در خصوص طرح تجمیع دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی حاکی از این نکته است که تربت حیدریه شرایط لازم را برای مرکزیت پردیس دانشگاهی ندارد،گفت: اصولا اعتقادی به دعوای فلان شهر با فلان شهر ندارم و کسانی که با مسئله اینطور رفتار می‌کنند کارشان منطقی نیست.

زنگنه بیان کرد: هیچ عقل سلیمی‌ قبول نمی کند که دانشگاه ثبت شده بخواهد ذیل یک مرکز آموزش عالی که از لحاظ رتبه پایین تر است، قرار بگیرد.

وی گفت: طرح آمایش با هدف کیفی سازی آموزش عالی و ایجاد عدالت آموزشی قرار است اجرا شود و اگر قرار باشد در گام اول یک دانشگاه باسابقه ای را با داشتن رشته‌های ارشد و کارشناسی دارای چندین مقاله علمی و ثبت و اختراع را زیرمجموعه یک نهادی که به لحاظ سازمانی پایین‌تر است، قرار دهیم، با هدف طرح منافات دارد و این تضاد ممکن است از آن برداشت‌های دیگری شود و صحبت بحث‌های پشت پرده‌ای به میان بیاید.

وی افزود: مجلس با این طرح مخالف است و یقیناً خواسته خود را پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.