مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد گفت: در دهه فجر کلنگ‌زنی اولین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین سطح شهر در مشهد انجام می‌شود.

کلنگ‌زنی اولین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین سطح شهر در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، علی باخرد  با اشاره به ۲۶ آذرماه روز حمل‌ونقل و با بیان اینکه در سازمان حمل‌ونقل بار درون‌شهری دو کار عمده انجام می‌شود، اظهار کرد: ساماندهی حمل‌ونقل بار اعم از ناوگان سبک، نیمه‌سنگین و سنگین و خدمات به حوزه حمل و نقل دو کار عمده سازمان حمل‌ونقل بار درون‌شهری است.

وی با بیان اینکه خدمات حمل‌ونقلی علاوه بر اینکه ناوگان حمل و نقل را مرتفع می‌کند، منافع آن به شهروندان نیز برمی‌گردد، عنوان کرد: در سازمان حمل و نقل بار درون‌شهری، سه نوع پروانه اشتغال می‌دهیم که شامل پروانه بهره‌برداری برای شرکت‌های حمل‌ونقل، پروانه فعالیت برای خودرو حمل‌ونقل باری و پروانه اشتغال برای راننده خودرو حمل‌ونقل است.

۴۱ هزار ناوگان حمل‌ونقل بار در مشهد شناسایی و ساماندهی شده‌اند

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۱ هزار ناوگان حمل و نقلی بار در شهر مشهد شناسایی و ساماندهی شده‌اند. از کارهایی که در این سازمان ارائه می‌شود، خدمات جانبی بوده که به ناوگان حمل‌ونقل بار درون‌شهری داده می‌شود و از جمله آن ایجاد توقفگاه‌های ناوگان سنگین است.

باخرد افزود: ناوگان حمل‌ونقل سنگین در شهر مشهد مانند دیگر شهرها نمی‌توانند در حاشیه خیابان پارک کنند، این کار موجب جریمه می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع، یک‌سری توقفگاه‌هایی را با پراکندگی در سطح شهر مشهد ایجاد کردیم که ناوگان حمل‌ونقل سنگین در آن‌جا توقف کنند.

وی در خصوص تردد ناوگان حمل‌ونقل بار درون‌شهری، گفت: شورای همتا که مرکب از دولت، مدیریت شهری حمل‌ونقل و پلیس راهور است، مشهد را به سه بخش قرمز، زرد و سبز از نظر حوزه ترافیکی تقسیم کرده است. حضور ناوگان حمل‌ونقل سنگین، نیمه‌سنگین و سبک در این مناطق باید با مجوزی که ما صادر می‎کنیم، باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه این مجوز با هماهنگی پلیس راهور داده می‌شود، تصریح کرد: این ناوگان بدون داشتن مجوز نمی‌تواند در ساعت‌های مشخص در این مناطق حضور پیدا کند. این یکی از خدماتی است که ما ارائه می‌دهیم و مردم نیز از این خدمت منتفع می‌شوند.

باخرد ادامه داد: این کار به نوعی قانون محلی و منطقه‌ای است. یکی دیگر از کارهای سازمان حمل‌ونقل بار درون‌‎شهری، آموزش‌های حمل‌ونقلی است. این آموزش‌ها شامل اطلاعات ترافیکی، اطلاعات بار، خطراتی بوده که ممکن است در بار ایجاد شود.

وی درخصوص ایستگاه‌های تخلیه بار، بیان کرد: به تناسب مشاغل شهری که در سطح شهر مشهد وجود دارد، تخلیه بار نیز لاجرم اتفاق می‌افتد. براساس قوانین بالادستی، ما ایستگاه‌هایی برای تخلیه بار ایجاد کردیم که تنها در این مکان‌ها انجام شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد در خصوص هوشمندسازی، عنوان کرد: در زمینه هوشمندسازی موضوعاتی مانند سیستم‌های نظارتی تصویری برای ناوگان حمل‌ونقل بار در سطح شهر مشهد، سامانه جامع حمل‌ونقل بار، سامانه نظارت و بازرسی، پیاده‌سازی طرحWIM برای تخلفات ناوگان حمل‌ونقل بار مثل اضافه تناژ و... انجام شده است.

باخرد در خصوص طرح WIM اضافه کرد: به طور عادی برای پایش تخلفات اضافه تناژ ناوگان حمل‌ونقل بار باید دستور توقف به آن‌ها داده شود و بعد از بازدید اضافه تناژ بار آن را مشخص کنیم. به عنوان مثال اگر کامیونی بار آهن یا نامتعارفی دارد، براساس دستور راهور اجازه استفاده از جلوی ماشین و یا حمل باری که از طول ماشین بیشتر شده و بیرون زده را ندارد.

وی افزود: در حالت عادی باید با حضور بازرس جلوی این ناوگان متخلف گرفته شود و آن‌ها را جریمه کنیم. در سیستم WIM توقف در حال حرکت انجام می‌شود. این سامانه در حال آزمایش است. در این سامانه با استفاده از دوربین‌های خیابان و سیستم‌هایی که در کف خیابان نصب می‌شود، تخلفات ناوگان حمل‌ونقل بار پایش و ثبت سیستم می‌شوند.

طرح WIM برای تخلفات ناوگان حمل‌ونقل بار تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: این سامانه در مرحله آزمایشی و ابتدایی خود قرار دارد. امیدواریم در آینده نزدیک به بهره‌برداری نهایی برسد. طرح آزمایشی این سامانه نتیجه داده است. برای این مسأله با دانشگاه امیرکبیر در ارتباط هستیم.

باخرد ادامه داد: ما به دنبال سرمایه‌گذار هستیم که هزینه‌های این سامانه را تامین کند. امیدواریم با اولین سرمایه‌گذاری که در این خصوص اعلام آمادگی کند، وارد مذاکره شده و راه‌اندازی این سامانه را دنبال کنیم. امیدواریم تا پایان سال این سامانه به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: از دیگر خدمات سازمان حمل‌ونقل بار درون‌شهری، دستگاه هویت‌یاب خودکار ناوگان سنگین مانند سپتاژ برای حمل‌ونقل بارهای کالاهای خارجی خاص و یا بارهای خاص که در هرجایی نمی‌توانند تخلیه کنند، سامانه ای بی ال مشخص می‌کند که ناوگان سنگین در چه مرحله ای هستند و تخلیه و بارگیری در کجا و چطور انجام خواهد شد. 

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه سیستم‌های هوشمند یکی از وظایف خدماتی است که ما در حال پیگیری و تکمیل آن هستیم، تصریح کرد: ساماندهی دفاتر خرده بار که در حوزه شهری فعالیت می‌کنند، یکی از طرح‌هایی است که از قبل در سازمان آن را پیگیری می‌کردیم و آن را ادامه خواهیم داد.

کلنگ‌زنی اولین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در سطح شهر در دهه فجر انجام می‌شود

باخرد گفت: در دهه فجر کلنگ‌زنی اولین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در سطح شهر انجام می‌شود. در حال حاضر در سطح شهر معاینه فنی خودروهای سنگین نداریم. افراد برای معاینه فنی این خودروها باید تا ۴۰ کیلومتر از شهر خارج شوند که تجهیزات این معاینه‌ فنی‌ها کامل نیست. پیش‌بینی کرده‌ایم که معاینه فنی خودروهای سنگین را با دو خط در سطح مشهد و با تجهیزات کامل و پیشرفته راه‌اندازی کنیم.

وی اضافه کرد: پیمانکار این طرح انتخاب شده است. تنها باید موافقت‌های اولیه گرفته شود و بعد از آن شروع به کار ساخت این معاینه فنی کنیم، بنابراین اولین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در سطح کشور در مشهد راه‌اندازی می‌شود که ویژگی ممتاز آن داخل شهر بودن و تجهیزات کامل است.

۱۰ هزار موتورسیکلت برقی طی ۱۵ روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد در خصوص موتورهای برقی بیان کرد: طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی در شورای اسلامی شهر مشهد به تصویب رسید. پیش‌بینی ما برای آینده ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی است. ما لایحه ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت را به شورا ارائه کرده بودیم که شورا برای طرح اولیه با ۱۰ هزار دستگاه موتورسیکلت موافقت کرده است. کارهای مقدماتی آن از جمله قراردادهای تولید و قراردادهای مصرف انجام شده است.

باخرد با اشاره به اینکه حداکثر تا ۱۰ یا ۱۵ روز دیگر این طرح به فاز بهره‌برداری خواهد رسید، تصریح کرد: این طرح با اولویت موتورسیکلت‌های کار سطح شهر مشهد مانند پیک موتوری، پیک غذا، اسنپ باکس و... است. براساس مطالعات انجام شده، هر موتور بنزینی ۱۹ برابر یک خودرو آلودگی هوا ایجاد می‌کند. همچنین موتورسیکلت‌های بنزینی آلودگی صوتی نیز دارند.

وی افزود: این موتورها علاوه بر منافعی که برای محیط زیست دارند، از نظر ظاهری شکیل و زیبا هستند. این طرح برای اولین بار در سطح کشور در حال انجام است. ساخت موتورها به صورت دوگانه بوده و حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قطعات این موتورها وارداتی هستند. این قطعات در کارخانه‎‌های ایرانی مونتاژ و موتورسیلکت‌های برقی ساخته می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: ۱۰ واحد تولیدی از سطح کشور در این خصوص با ما قرارداد بسته‌ و برای واگذاری این موتورها اعلام آمادگی کرده‌اند. به دلیل اینکه بخشی از قطعات این موتورها وارداتی هستند و این اجناس به دلیل تورم و نرخ ارز قیمت بالایی دارند، قیمت این موتورها نیز به تبع از آن کمی بالا است.

باخرد ادامه داد: شورای شهر مشهد براساس مصوبه اخیر خود در این خصوص با ارائه وام ۴درصد تا سقف ۸۰ درصد قیمت این موتورسیکلت‌ها موافقت کرده است. وام با سود ۴درصد، با شرایط اقتصادی فعلی قابل اعتنا است. این وام تا سقف ۳۵ میلیون تومان و براساس قیمت موتورسیکلت‌های برقی ارائه خواهد شد.

وی اضافه کرد: قیمت موتورسیکلت‌های برقی بسته به قدرت موتورهایشان از ۲۷ تا ۴۰ میلیون تومان است. براساس مصوبه شورای شهر، تا سقف ۳۵ میلیون برای خرید این موتورها وام داده می‌شود. به این صورت که تا سقف ۸۰ درصد قیمت این موتورسیکلت‌ها وام پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد بیان کرد: هزینه بنزین یک موتورسیکلت بنزینی در طول یک ماه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان می‌شود. افرادی که پیک هستند و موتورسیکلت بنزینی دارند، با نرخ ۳۰۰۰ تومان بنزین می‌زنند و کارت سوخت ندارد. آن‌ها با عدم پرداخت هزینه بنزین، می‌توانند مبلغ وام را به راحتی پرداخت کنند.

باخرد در خصوص آسیب‌های کرونا به حوزه حمل‌ونقل بار درون‌شهری، عنوان کرد: با شیوع ویروس کرونا ما از طرف شورا و شورای عالی شهر موظف شدیم تا کمک‌هایی که می‌توانیم به حوزه ناوگان داشته باشیم را لیست کرده و در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: در چهار ماهه اول، ما اساسا چند کار را انجام دادیم. با توجه به نزدیکی به ماه رمضان ۸۵۰۰ بسته معیشتی را بین همکاران حمل‌ونقلی و رانندگان ناوگان توزیع کردیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد ادامه داد: کرونا به حوزه حمل‌ونقل بار درون‌شهری نیز مانند سایر مشاغل دیگر آسیب‌های زیادی را وارد کرده است. طبیعتا تعداد جابه‌جایی بار، جابه‌جایی اثاث منزل، جابه‌جایی مصالح ساختمانی و... نسبت به حالت عادی کمتر شده و ضرر و زیان‌هایی را وارد کرده است.

باخرد اضافه کرد: ما برای جبران آن باید کارهایی انجام می‌دادیم تا از بار ناوگان حمل‌ونقلی کاسته شود. علاوه بر ضد عفونی مکان‌های حوزه حمل‌ونقل بار، مجوزهایی را رایگان و یا به صورت تمهیدی تمدید کردیم تا مجوز باطل نشود.

وی با بیان اینکه بسیاری از همکاران ما کرونا گرفته‌اند، عنوان کرد: برخی از رانندگان ناوگان حمل‌ونقل و کسانی که در حوزه حمل‌ونقل فعالیت می‌کردند نیز به دلیل کرونا جان خود را از دست دادند.

هزینه‌های ناوگان حمل‌ونقل نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه حوزه ناوگان حمل‌ونقل قشر متوسط به پایین و همه زحمت‌کش هستند، تصریح کرد: کسی که خودرو حمل‌ونقل بار دارد، از تمکن مالی خوبی برخوردار نیست. ما نیز مانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر از کرونا آسیب دیده‌ایم. همکاران ما در حوزه حمل‌ونقل به جهت گرانی قطعات خودرویشان مانند لاستیک خودرو، گرانی روغن، خدمات جانبی و... با مشکل مواجه هستند. هزینه‌های ناوگان حمل‌ونقل نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.

باخرد افزود: از طرف دیگر کاهش حمل‌ونقل و پایین بودن سطح درآمدهای مردم باعث شد که ناوگان حمل‌ونقل بار نتواند دستمزد خود را اضافه کند. مشکل اصلی که در حوزه حمل و نقل وجود دارد، عدم وجود قطعات، لوازم یدکی مورد نیاز و خدمات حوزه حمل‌ونقل است.

تحریم‌ها سبب شده که ما نتوانیم ناوگان حمل‌ونقل به ‌روزی داشته باشیم

وی خاطرنشان کرد: فرسودگی ماشین‌های حمل‌ونقل از مشکلات دیگر ناوگان است. هرچه ناوگان فرسوده‌تر می‌شود، میزان نیاز به تعمیرات و یا قطعات بیشتر خواهد شد. تحریم‌ها سبب شده که ما نتوانیم ناوگان به ‌روزی داشته باشیم. داشتن ناوگان به روز خدمات را بیشتر می‌کند. نداشتن ناوگان به ‌روز صدمات زیادی را می‌زند و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد بیان کرد: برخی از رانندگان ناوگان حمل‌ونقل نمی‌توانند سوخت مورد نیاز خود را به صورت کامل دریافت کنند و یا میزان سوختی که به آن‌ها اختصاص می‌شود، کم بوده و این مسأله مورد اعتراض رانندگان ناوگان است. ما به تناسب کاری خود موظف هستیم که این مشکلات را حل کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.