وزیر امور خارجه ونزوئلا در گفت‌وگو با برنامه «اعلامیه با ریچارد مدهرست» شبکه پرس تی وی درباره وضعیت ونزوئلا، روابط با ایران و آینده امپریالیسم در جهان صحبت کرد.

مزدورانی در کلمبیا، برای کشتن رئیس جمهور ونزوئلا آموزش داده می‌شوند

قدس آنلاین: خورخه آریسا وزیر امور خارجه ونزوئلا در این برنامه که با موضوع مقاومت کشورهای آمریکای لاتین در برابر سیاست‌های امپریالیستی آمریکا و متحدانش روی آنتن شبکه پرس تی وی رفت، عنوان کرد: خورخه آریسا وزیر امور خارجه ونزوئلا در خصوص ادعاهای کشورهای غربی در خصوص نامشروع بودن انتخابات ریاست جمهوری در این کشور گفت: ما به این مسائل عادت کردیم. این کشورها از مدت ها قبل یعنی از سال ۲۰۱۷ به دنبال این بودند تا جناح مخالف در ونزوئلا به قدرت برسد چرا که این گروه به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نزدیک بودند. آن‌ها برای این هدف خود، از هر ابزاری استفاده کردند. آن ها از طریق نامعتبر خواندن انتخابات، دولتی جعلی را بر ونزوئلا تحمیل کردند و از کودتا و تلاش‌هایی که برای کشتن رئیس جمهور انجام می شد، حمایت می کردند.

وی ادامه داد: البته این مسئله طبیعی بود، چراکه ما در حال ایجاد روش جدیدی برای مدیریت و سازماندهی جامعه ونزوئلا بودیم و کشوری با منابع طبیعی غنی همانند نفت، گاز و مواد معدنی هستیم. آن ها تصمیم گرفتند که انقلاب سوسیالیستی نباید در ونزوئلا جریان داشته باشد؛ اما این مردم ما بودند که این انقلاب را انتخاب کردند. با این حال، علی‌رغم همه تحریم ها و موانعی که وجود داشت، به پیروزی های خود در عرصه های سیاسی ادامه دادیم و انتخابات اخیر نیز پیروزی بزرگی برای مردم ونزوئلا بود.

وی در پاسخ به برخی از انتقادها در خصوص حضور پایین رأی‌دهندگان پای صندوق های رأی –تقریبا ۳۱ درصد- گفت: هر دوره از انتخابات در ونزوئلا شرایط خاص به خود را دارد، برای نمونه، در انتخابات سال ۲۰۰۵ مجمع ملی (مجلس) تنها ۲۵ درصد از مردم پای صندوق های رأی آمدند و این در حالی بود که هیچ‌گونه فشار خارجی، کمبود سوخت و سایر موانعی که امروز شاهد آن هستیم، وجود نداشت.

آریسا افزود:اما اکنون شرایط به نحوی است که در بحران همه‌گیری کرونا هستیم، مردم ونزوئلا با کمبود سوخت مواجه‌اند، جناح مخالف نیز انتخابات را تحریم کرده و آمریکا نیز این انتخابات را نامعتبر خواند. اما در انتخابات اخیر علی‌رغم همه این شرایط، مردم ونزوئلا قهرمانانه مجمع ملی را احیا کردند و بار دیگر قدرت قانون‌گذاری را به ونزوئلا برگرداندند.

وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت: اخیراً مصاحبه‌ای را از یکی از سیاستمداران وابسته به جناح گوایدو خواندم که می گفت دیگر رهبری برای حزب مخالف وجود ندارد. به نظرم او کاملا درست گفت چراکه آن‌ها از هم متلاشی شدند و خود را تسلیم واشنگتن کردند. آن‌ها دیگر هیچ آینده‌ای ندارند و نمی‌دانم که چه چیزی در آینده رقم می‌خورد، آیا دوباره متحد می‌شوند یا کاملا از هم جدا خواهند شد. چیزی که بدیهی است این است که در پنجم ژانویه، مجمع ملی کار خود را شروع می کند.

وی در خصوص اقدامات اخیر ایوان دوکه، رئیس جمهور کلمبیا علیه ونزوئلا همانند بستن حریم هوایی این کشور به روی هواپیماهای ونزوئلایی عنوان کرد: ما به این قبیل رفتارهای بچه‌گانه عادت کردیم؛ بیش از ۳۰۰ ناظر بین‌المللی تحت تأثیر این تصمیم قرار گرفتند. ما می‌دانیم که در کلمبیا، مزدورانی تعلیم داده می‌شوند تا رئیس جمهور ونزوئلا را به قتل برسانند. به نظر من، دوکه رئیس جمهور کلمبیا نیست، او فردی است که برای صاحبان قدرت در آمریکا کار می کند. در واقع، دونالد ترامپ را باید رئیس یک شرکت بزرگ دانست و دوکه نیز همانند بولسونارو و دیگران، یکی از مدیران این شرکت است.

وی ادامه داد: در واقع، اگر این افراد بتوانند به برخی از کشورها حمله یا آن‌ها را منزوی کنند، ارتقای جایگاه خواهند داشت. به هر حال، ما به این مسائل عادت کردیم و یاد گرفتیم تا صبر استراتژیک داشته باشیم و من مطمئنم مردم آرژانتین، مکزیک، اکوادور، کلمبیا، شیلی و برزیل این دولت‌ها را تغییر خواهند داد.

وی در خصوص آینده روابط میان ونزوئلا و آمریکا در دوران ریاست جمهوری جو بایدن گفت: برای ما فرقی نمی کند که چه کسی رئیس جمهور است و کدام حزب در کاخ سفید حضور دارد. ما انتظارات خیلی زیادی نداریم. اگر دولت جدید آمریکا خواهان روابط بهتری با ونزوئلاست، ما آماده هستیم و اگر چنین چیزی نخواهند، ما هم به مقاومت خود در برابر فشارهای خارجی ادامه می دهیم.

وی ادامه داد: امپریالیسم همواره سیاست ها و اهداف مشخص خود را دارد و در برابر هر کشور، تاکتیک های مختلفی را اتخاذ می کند. ما از آمریکا انتظار رفتاری غیر از آنچه تاکنون دیده‌ایم، نداریم اما اگر اتفاق عجیبی بیفتد و رفتارشان را با توجه به فشارهای وارده از سوی مردم خود تغییر دهند، ما نیز بهبود روابط را بررسی خواهیم کرد.

وی در خصوص آینده روابط میان ونزوئلا و ایران گفت: ما از سال ۲۰۰۳ تاکنون، روابط خوبی با ایران داریم و به مرور زمان این رابطه، نزدیک‌تر شده و همکاری ها گسترش یافته است. البته باید از آقای ترامپ نیز تشکر کرد چرا که سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران و ونزوئلا موجب نزدیکی بیشتر میان دو کشور شد و از این مسئله بسیار خوشحالیم.

وی در پایان عنوان کرد: امپریالیست و سیاست های آن ها در جهان راه به جایی نخواهد برد و به اعتقاد من جهان در حال تغییر است و ما به عنوان کشورهایی که مورد حمله قرار گرفتیم، باید با یکدیگر متحد شویم. ما قدرت های واقعی در جهان هستیم و باید از طریق همکاری با یکدیگر و اجرای طرح ها و برنامه های مختلف، این جهان را به جهانی امن‌تر تبدیل و به امپریالیسم پایان دهیم. به نظرم، امپریالیسم در این سده از بین خواهد رفت اما ما باید هوشیار و متحد باشیم تا این هیولا از بین برود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.