عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد دستگاه ضدعفونی کننده اجسام کوچک را بر پایه بخار ناشی از اشعه یو وی اختراع کرد.

اختراع دستگاه ضدعفونی کننده اجسام بر پایه بخار ناشی از اشعه یو وی

به گزارش قدس آنلاین، علی اسماعیلی دکترای مهندسی مکانیک و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: ۳ روش برای ضد عفونی اجسام وجود دارد. رایج‌ترین روش استفاده از الکل و سایر مواد ضدعفونی کننده است این روش علاوه بر هزینه بر بودن مضراتی نیز برای پوست دارد.

او افزود: روش دوم استفاده از اشعه یو وی است اشعه یو وی مانند نور خورشید اجسام را میکروب زدایی می‌کند، اما عیب این روش است که زمان طولانی باید برای ضدعفونی اشیاء با اشعه یو وی صرف شود ضمن اینکه اشعه یو وی به دلیل مضر بودن امکان استفاده از آن در منزل و سایر محیط‌های غیرآزمایشگاهی وجود ندارد و همچنین استفاده از این روش صرفه اقتصادی ندارد.

این پژوهشگر مشهدی ادامه داد: دستگاه اختراعی بخاری را تولید می‌کند که توسط اشعه یو وی فعال می‌شود این بخار در کمتر از سی ثانیه جسم را ضدعفونی می‌کند در واقع با این روش با قدرت بالا و غیرمستقیم می‌توان اجسام کوچک را ضدعفونی کرد.

اسماعیلی بیان کرد: این دستگاه فعلا در مرحله آزمایشگاهی است و هنوز کارهای لازم آن برای ثبت اختراع انجام نشده است.

او تصریح کرد: این طرح پژوهشی با هزینه بیست میلیون تومان در دانشگاه بقیه الله تهران و دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرا شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهدتاکید کرد: اگر این دستگاه به مرحله تجاری سازی برسد، هر دستگاه آن با قیمت حدود دو میلیون تومان در بازار عرضه خواهد شد.

اسماعیلی اظهار کرد: این دستگاه برای مساجد و مکان‌های زیارتی بسیار کاربرد دارد، زیرا زائران با بخار این دستگاه به راحتی می‌توانند مهرهای نماز را قبل از استفاده ضدعفونی کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.