وزیر خارجه ترکیه ضمن اشتباه خواندن تحریم‌های واشنگتن علیه آنکارا، این اقدام را حمله به حاکمیت کشورش و تلاش برای تضعیف آن خواند.

چاووش ‌اوغلو: تحریم‌های آمریکا حمله به حاکمیت ترکیه است

قدس آنلاین:«مولود چاووش ‌اغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) در اظهاراتی تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه به دلیل خرید سامانه «اس-۴۰۰» روسیه را محکوم کرد. 

وی در انتقاد از این تحریم‌ها گفت: تصمیم آمریکا در تحریم ترکیه به لحاظ قانونی و سیاسی اشتباه است. این حمله به حاکمیت ترکیه و تلاش برای تضعیف آن است.

چاووش ‌اوغلو تاکید کرد: این تحریم‌ها تاثیری بر ترکیه نخواهد داشت و آنکارا در حال بررسی اقدامات متقابل علیه واشنگتن است.

وی گفت: اگر آمریکا می‌خواهد روابطش را با ما عادی کند، ما آماده‌ایم؛ اما ابتدا باید مسائل موجود بین خود را حل کنیم. 

به گزارش «اسپوتنیک»، وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت که کشورش قرارداد خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را فسخ نخواهد کرد و افزود: خرید این سامانه قبل از قانون موسوم به «کاتسا» بوده و بنابراین ترکیه نمی‌تواند هدف آن قرار بگیرد.

او در خصوص احتمال تحریم آنکارا از سوی اتحادیه اروپا به دلیل فعالیت‌های این کشور در دریای مدیترانه هم گفت: در حال برنامه‌ریزی کنفرانسی با اتحادیه اروپا هستیم که قرار است در آن همه کشورهای حاشیه مدیترانه شرکت کنند. معتقدم اتحادیه اروپا در صورت اعمال تحریم علیه ترکیه در اجلاس ماه مارس، به روابط خود با آنکارا آسیب خواهد زد. 

پیش‌تر قانونگذاران و نمایندگان ارشد آمریکایی از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواستند که به اقدام این کشور در تحریم ترکیه بپیوندند.

«الیوت اِنگِل» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و «مایکل مک‌کول» نماینده ارشد جمهوریخواه، شامگاه چهارشنبه (به وقت تهران) در بیانیه‌ای، ضمن حمایت از تحریم آنکارا به دلیل خرید سامانه پدافند موشکی از روسیه، ترکیه را به تضعیف اتحاد بین اعضای ناتو متهم کردند.

اِنگل و مک‌کول در این بیانیه گفتند: «همزمان با اینکه ارزش واقعی در رابطه قدرتمند بین ترکیه و آمریکا را می‌بینیم، اقدامات ثبات‌زدای این کشور نیز باید با قوت مطرح شده و ایالات متحده باید با شرکای خود در ناتو و اروپا همکاری کند تا از تمام ابزارها برای مجبور کردن ترکیه به تغییر مسیر استفاده نماید».

وزارت خزانه ‌داری آمریکا شامگاه دوشنبه (‌به وقت تهران) از تحریم رئیس صنایع دفاعی ترکیه خبر داد. منابع خبری گزارش دادند که وزارت خزانه‌داری آمریکا صنایع دفاعی ترکیه و «ابراهیم دمیر» رئیس آن را  تحریم کرده است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در این زمینه اعلام کرد، ترکیه به دلیل همکاری آگاهانه با شرکت تسلیحاتی روسی «روسبرون‌ اکسپورت» و خرید سامانه اس-۴۰۰ تحت تحریم‌های برآمده از قانون موسوم به «کاتسا» قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.