۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 732452

استاد واعظ زاده اخلاقی خوش داشت. با همه مهربان و صمیمی و متواضع بود، دوست داشت همه مسلمین با یکدیگر مهربان و صمیمی باشند و برادری و اخوت اسلامی در میان آنان حکمفرما باشد.

سیری در برخی اندیشه های استاد واعظ زاده

به گزارش قدس آنلاین، استاد واعظ‌زاده‌ از علامه طباطبایی اجازه اجتهاد در معقول و منقول داشت و از شاگردان برجسته درس فلسفه ایشان بود. همچنین درس معارف آیت الله میرزا مهدی اصفهانی و آیت الله شیخ مجتبی قزوینی را نیز درک کرده بود و از این بزرگوران تجلیل نموده و متأثر از این اساتید بود. در اینجا به برخی از نظرات ایشان پیرامون فلسفه، عرفان نظری و مکتب تفکیک اشاره می نمایم :

به مناسبت برگزاری همایش آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی در سال ۱۳۹۴ هش در قزوین، خدمت ایشان رسیده و با ایشان گفتگو  کردم. ایشان فرمودند: آقا شیخ مجتبی قزوینی حق عظیمی بر گردن من دارد و من به ایشان ارادت قلبی دارم و دوست داشتم در همایش ایشان در قزوین شرکت کنم ولی کهولت سن،   مانع از آن است. ایشان ضمن تجلیل از شخصیت علمی و معنوی ایشان و تاکید بر چاپ آثار و تالیفات ایشان خصوصا نقد مبانی ۱۱ گانه فلسفه ملاصدرا، به صراحت عقیده به وحدت وجود را رد کردند.

در مجله اندیشه حوزه، نیز استاد می‌فرمایند:

 اگر کسی ادعا کند که مبنای فکری و علمی‌ قرآن در مسائل عقلی و معارف الهی، عین فلسفه متعارف است، این سخن بی‌جایی است. بعضی از فلاسفه ادعا می‌کنند که این دو عین هم هستند و آن‌ها را با هم تطبیق نیز می‌کنند و شاید از همه متصلب‌تر در این فکر ملاصدرا باشد. این که حتماً نیست. برخی از دانشمندان تندروی کرده و خواسته‌اند تمام مبانی اعتقادی را بر اساس فلسفه درست کنند که مورد قبول ما نیست.

 آقای سید جلال‌الدین آشتیانی از قول یکی از فلاسفه متاخر نقل‌ می‌کرد که از او خواسته بودند کتابی در اصول عقاید ارائه بدهد، گفته بود اسفار ملاصدرا. این شیوه درست نیست. غزالی ۱۶ مسئله مطرح کرده در مورد فلسفه که مخالف اسلام است: مساله علم خدا، قدرت الهی؛ و معاد و…

استاد واعظ زاده در برابر این سؤال که: استدلال‌های عقلانی‌ قرآن و خطبه‌های نهج‌البلاغه را بدون مباحث فلسفی رایج‌ می‌توان فهمید و آیا امکان فهم آنان هست؟ پاسخ‌ می‌دهد:

البته به معنای عقل تجربی و عقل فطری بسیاری از استدلال‌ها را با آن‌ می‌شود فهمید اما برخی مطالب را بدون عقل فلسفی‌ نمی‌توان درک کرد. باید توجه داشته باشیم اشتباهی را که بعضی کرده‌اند مرتکب نشویم که صد در صد به فلسفه تکیه کنیم به گفته آن آقا، کتاب اسفار بشود اصول عقاید بلکه تا هرجا که وحی عقل فطری را کمک کند به آن استدلال کنیم و بهترین تعبیر از رابطه عقل و وحی در نهج‌البلاغه است. آنجا که درباره بعثت انبیا می‌فرماید: وَ یُثیرُوا لَهُمْ دَفائِنَ الْعُقُولِ.

استاد واعظ زاده و بحث اتحاد  امت اسلامی و تقریب بین مذاهب اسلامی

استاد واعظ زاده اخلاقی خوش داشت. با همه مهربان و صمیمی و متواضع بود، دوست داشت همه مسلمین با یکدیگر مهربان و صمیمی باشند و برادری و اخوت اسلامی در میان آنان حکمفرما باشد. عاشق صلح و صفا و صمیمیت بود، دوست داشت عزت مسلمین را ببیند، دشمن حسادت و کینه بود. علت گرفتاری مسلمین را جهل و نادانی نسبت به اوضاع و احوال یکدیگر و تصورات غلط و نادرست از افکار و عقاید و فقه و احادیث و… آن‌ها می‌دانست. اختلاف و تنش بین آن‌ها را باعث ضعف مسلمانان در مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و…‌ می‌دانست. آری این‌چنین بود که از این اختلافات بین مسلمین که باعث تنش‌ می‌شد، بسیار رنج‌ می‌برد و روح لطیفش را آزرده‌ می‌ساخت، لذا تصمیم گرفت که تا حد توان در جهت رفع این اختلافات و درگیری‌هایی که اخوت و برادری بین مسلمین را از بین‌ می‌برد، ‌تلاش نماید.

استاد واعظ زاده معتقد بود:

اگر کسی امامت اهل‌بیت عصمت و طهارت‌(ع) برای او ثابت شود، اعتقاد و التزام به این اعتقاد واجب است و اگر با فرض اثبات امامت اهل‌بیت(ع) از پذیرش امامت و اطاعت و تبعیت از آن‌ها سرپیچی کند، منحرف و جهنمی است. دشمنان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) منحرف از اسلام هستند.

مستضعفین فکری از مسلمانان یعنی کسانی که امامت اهل‌بیت عصمت و طهارت‌(ع) برای آن‌ها ثابت نشده و اگر ثابت‌ می‌شد به امامت آن‌ها ملتزم و از آن‌ها اطاعت و تبعیت‌ می‌کردند،   اهل نجات و بهشتی هستند.

غیر از شیعه از سایر فرق مسلمین اکثریت مسلمانان نیز محبت اهل‌بیت را دارند. در میان اهل سنت تا حدود ۸۰ درصد جزو سلسله‌های مختلف صوفیه هستند که سلسله طریقت خود را به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام‌ می‌رسانند و به اهل‌بیت محبت دارند. وهابیت، فرقه نوساخته‌ای است که در حدود دو قرن اخیر به وجود آمده است و انگلیس به شدت از ن‌ها حمایت‌ می‌کند. وهابیت، وحدت مسلمین را به هم‌ می‌زنند و شیعه و سنی را تکفیر می‌کنند. این‌ها لکه ننگ جهان اسلام هستند. تسلط وهابیت بر دنیای اسلام، یک فاجعه بزرگ و یک تراژدی غم‌انگیزی است و می‌توان آن را با سلطه مغول‌ها بر کشورهای اسلامی تشبیه کرد.

اهداف مجمع جهانی تقریب:

زدودن اختلافات مذهبی مسلمانان و ایجاد همکاری بین رهبران و پیروان مذاهب اسلامی است تا آنان همدیگر را مسلمان بدانند و بدون اینکه مذهب خود را کنار بگذراند، به برادری و اخوت اسلامی بازگردند. این هدف ما است ولی وحدت سیاسی و فرهنگی و ارتقا روح برادری اسلامی هم در راستای فعالیت‌های مجمع قرار دارد.

هدف ما نزدیک ساختن دیدگاه‌های علمای مذاهب اسلامی در زمینه‌های مشترک بین مذاهب است؛ زیرا فرق اسلامی نقاط مشترک بسیاری در فقه، اصول، کلام، اخلاق، حدیث و فرهنگ اسلامی دارد. هدف کلی این است که مسلمانان خودشان را یک امت حساب کنند و به شرایط این امت واحده و اخوت اسلامی ملتزم باشند و اسلام و مسلمین را از همه بلایا و مصایب حفظ کنند. منظور ما وحدت در مذهب نیست. بلکه مراد وحدت در احساس مسئولیت مشترک در برابر اسلام و مسلمین است، این احساس باید بین دولت و مردم، حاکم و رعیت وجود داشته باشد.

از لکه‌های ننگ و تاریک دوران بنی‌عباس همان به شهادت رسانیدن امامان معصوم و اولاد پیغمبر به دست خلفا و نیز گسترش بساط لهو و لعب و شهوترانی و میگساری است کما اینکه از تاریک‌ترین نقاط دوران بنی امیه فاجعه کربلا و پس از آن فاجعه شهادت زید بن علی بن الحسین است که هر کدام اثر خود را گذاشت.

شهادت امام حسین (ع) به حکومت آل ابی سفیان و شهادت زید بن علی به حکومت آل مروان پایان.

استاد واعظ زاده دشمنان اهلبیت(ع) را منحرف از اسلام دانسته و آنها را جهنمی می دانست و از آنها تبری می‌جست و  لعنت می کرد.

یک بار در خدمتشان بودم که فرمود: من مقید به خواندن زیارت عاشورا هستم و بنی‌امیه را که امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) را به شهادت رساندند  لعن‌ می‌کنم.

وفات :

استاد واعظ زاده خراسانی در ۲۸ آذر در مشهد وفات نمود و پس از تشییع جنازه از مهدیه خیابان امام رضا(ع) مشهد، به طرف حرم مطهر رضوی تشییع و در آنجا به خاک سپرده شد. به هنگام دفن، ‌ذکر توسلی به اهل‌بیت علیهم السلام انجام و زیارت عاشورایی نیز خوانده شد و پیکر استاد واعظ زاده خادم امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی  به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.