رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این سازمان آمادگی دارد انجمن کتابخانه های دیجیتال جهان اسلام را با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی فعال کند.

آماده ایجاد انجمن کتابخانه های دیجیتال جهان اسلام هستیم

به گزارش قدس آنلاین، در نشست تخصصی «از پژوهش تا عمل» که با همکاری سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در محل نهاد کتابخانه های عمومی برگزار شد، نیازسنجی و مسئله یابی برای ایجاد پژوهش های کاربردی در راستای رفع معضلات جامعه مورد تأکید قرار گرفت.
در این نشست که جمعی از کتابداران پژوهشگر از کتابخانه امام خمینی(ره) و آستان قدس رضوی حضور داشتند، حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی گفت: پژوهش در کشور مهجور مانده و نیاز دارد که غبار از چهره آن زدوده شود.
وی با تأکید بر اینکه پژوهش ‌ها باید در راستای حل مسائل و مشکلات جامعه باشد، تصریح کرد: در این صورت، پژوهش خروجی و بازدهی مناسبی خواهد داشت که باید در این زمینه گام برداریم
حسینی با اشاره به مسئله کرونا و تعطیلی کتابخانه ها گفت: باید توجه داشت هیچ سدی نمی تواند انسان مومن را از مسیری که در راستای هدف خود طی می کند باز دارد. شاید با شیوع ویروس کرونا کتابخانه ها تعطیل شده باشد اما قطعا کتابخوانی و مطالعه تعطیل نشده است.
وی ایجاد کتابخانه دیجیتال رضوی را که امکان دسترسی به ۱۴۰ میلیون منبع مطالعاتی را فراهم آورده است یکی از اقدامات این سازمان در راستای مقابله با آسیب های ناشی از تعطیلات کرونایی کتابخانه ها عنوان کرد و ادامه داد: تلاش داریم کتابخانه دیجیتال را غنی تر و فعال تر کرده و زمینه دسترسی را برای محققان بیشتر فراهم کنیم.
رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ادامه به انسجام و یکپارچگی میان کتابخانه های کشورهای اسلامی اشاره داشت و تأکید کرد: این سازمان آمادگی دارد انجمن کتابخانه های دیجیتال جهان اسلام را با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی فعال کند.
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر سبزیان، مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز در این نشست تخصصی بر انجام پژوهش های عمل گرایانه که متناسب با نیاز و خواست مردم و در راستای حل مشکلات و معضلات جامعه باشد، تأکید کرد.
وی گفت: تا حدودی می توان بر محقق شدن این مهم صحه گذاشت. اما آنچه انجام شده کافی نیست و می بایست در خصوص آن برنامه ریزی هایی را به انجام رساند.
سبزیان همچنین کتابخانه های عمومی را فرهنگسرای اجتماعی دانست و گفت: کتابداران، پژوهشگرانی هستند که در راستای رفع نیازهای فرهنگی مردم قدم برمی دارند.
گفتنی است در این نشست تخصصی، طی مراسمی از اشتراک کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی رونمایی شد و در ادامه کتابداران پژوهشگر به ارائه مقالات علمی خود پرداختند. همچنین در پایان این نشست، از پژوهشگران با اهداء لوح قدردانی به عمل آمد.

انتهای پیام/

منبع:آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.