معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: هرسال به طور میانگین ۱۴ تن در هکتار فرسایش خاک در این استان انجام می‌شود.

سالانه ۱۴ تن در هکتار فرسایش خاک در خراسان رضوی انجام می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمود روشندل  افزود: این میزان در برخی مناطق استان بیشتر است و تنها راه مقابله و کاهش آن انجام اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

وی ادامه داد: امنیت غذایی ما در حفظ خاک است و به همین دلیل فرسایش خاک یکی از مهمترین چالش‌های حوزه اقتصادی است.

 معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: از کل مساحت استان که حدود ۱۱.۷ میلون هکتار است حدود ۷۰ درصد و معادل ۸.۲ میلیون هکتار عرصه‌های ملی است.

وی افزود: با اقدامات آبخیزداری و مشارکت مردم و همراهی آنها می‌توان فرسایش خاک را مدیریت کرد و با انجام اقدامات بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیکی می‌توان موجبات حفظ خاک و کنترل فرسایش را فراهم نمود.

روشندل ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد با انجام اقدامات آبخیزداری می‌توان فرسایش خاک را به ۹ تن در هکتار کاهش داد.

وی گفت: تاکنون ۲۵ جنگل دست‌ کاشت برای گسترش محیط زیست سبز، مقابله با فرسایش خاک، کاهش نقاط بحرانی در معرض وزش فرساینده باد و نیز جلوگیری از گسترش بیابان در حاشیه شهرهای استان خراسان رضوی ایجاد شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی افزود: گستره‌ ۹۳۷ هکتاری در این استان زیرپوشش پارک جنگلی قرار گرفته و بر این اساس هم‌اینک خراسان رضوی بیشترین میزان جنگل بیابانی کشور را در مقایسه با دیگر استان‌ها دارد.

وی ادامه داد: ایجاد جنگل‌های دست کاشت سبب مهار ۱۵ کانون دچار بحران فرسایش بادی در محیط زیست طبیعی این استان شده است.

انتهای پیام/

منبع:

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.