«مایکل سکستون» مسؤول پشتیبانی و جلوه های ویژه بصری فیلم «تِنِت» می‌گوید این فیلم دیوانه وارترین فیلمی بوده که در ۳۵ سال کار حرفه‌ای‌ام در آن همکاری کرده‌ام.

برای فیلمبرداری «تِنِت»، یک بوئینگ ۷۴۷ واقعی را منفجر کردند

قدس آنلاین: دو جاسوس بین‌المللی حرفه‌ای برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم، درگیر ماجرا و توطئه‌ای پیچیده می‌شوند از جمله یک فناوری بی‌مانند که امکان وارونگی زمان را به بشر داده‌است. در حالی که یک فرد وارونه در فیلم می‌تواند در طول زمان به عقب حرکت کند، بقیه جهان به جلو می‌دوند و برعکس. همه عناصر از قهرمان گرفته تا ضدقهرمان درگیر کسب یک نقشه تاریک برای دستیابی به الگوریتم وارونگی در آینده هستند. این را می توان مفهوم و داستان کلی «تِنِت»، به عنوان جسورانه ترین و جاه طلبانه ترین فیلم «کریستوفر نولان» عنوان کرد. 

«مایکل سکستون» چهار دهه فعالیت و تجربه در حوزه پشتیبانی صحنه فیلم های اکشن دارد اما می گوید فیلم «تِنِت» چیز دیگری بود.

یک صحنه مهم در این فیلم پربیننده، یک بوئینگ ۷۴۷ است که نولان هنگام جستجوی لوکِیشن در ویکتورویل کالیفرنیا خریداری کرد.

سکستون می‌گوید: این تقریباً یکی از احمقانه ترین کارهایی بود که من در ۳۵ سالی که کار کرده‌ام، انجام دادم. آن هواپیما و خریدن بوئینگ ۷۴۷ که به راحتی می شد صحنه را به صورت مجازی بر green screen یا پرده سبز گرفت و کریستوفر نولان هواپیمای واقعی را در صحنه تصادم واقعی و به صورت زنده فیلمبرداری کرد.

در طی فیلمبرداری سکانس سرقت که در آن قسمت پشت هواپیما منفجر می شود دیگر جایی برای خطا وجود ندارد.

سکستون می گوید: بچه های تیم من داخل هواپیما بودند، در حالی که ما در حال حرکت روی آسفالت با سرعت ۲۰ مایل در ساعت بودیم، بچه‌های بخش جلوه‌های ویژه باید دکمه را می‌زدند و قسمت انتهایی منفجر می‌شد و ما این شمش های طلا را روی تخته قرار میدادیم تا از آنجا به بیرون پرتاب شوند...

این مورد امری عادی نیست که متخصص پشتیبانی صحنه و جلوه های ویژه به هفت لوکیشن در سراسر جهان سفر کنند، به قایق های تفریحی لوکس بروند و لوازم جانبی را به یک بوئینگ ۷۴۷ واقعی اضافه کنند، اما کریستوفر نولان که به خاطر فیلم های برجسته‌اش مشهور است، جلوه های ویژه بصری واقعی را به «CGI»(صحنه پردازی و جلوه های ویژه مجازی) ترجیح می‌دهد. در فیلم «تنت»، نولان بزرگتر از هر زمان دیگری ظاهر می شود.

در این ویدیو که استودیو «همیلتون واچز» ارائه شده، سکستون توضیح می دهد که مسولیت تمام آیتم های برخوردها و صحنه های اکشن هنرپیشه ها و انفجار و درگیری ها و غیره بر عهده او بوده است.

سکستون می گوید نولان کاملاً واضح و شفاف و مشخص به ما انتقال می داد که او چه می خواهد. همین امر، کار را برای ما آسان تر می کرد زیرا کارگردانان دیگری هستند که قادر به تصمیم گیری قاطع و درست نیستند و جهت گیری مشخصی ندارند.

سکستون در ادامه توضیح داد: برند لوکس همیلتون در روند ساخت این فیلم، نسخه ویژه ای از ساعت مدل «Khaki Navy UnderZero» تولید کرد. کریستوفر نولان همیشه در فیلم هایش از ساعت مچی و جیبی استفاده می کند اما برای این فیلم به خصوص او به دو تیم آبی و قرمز این مدل ساعت را داد تا آن ها را با دیگر آیتم های صحنه و فیلم هماهنگ و همزمان کنند. 

«تِنِت» (Tenet) یک فیلم آمریکایی در ژانر علمی تخیلی اکشن دلهره‌آور به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی کریستوفر نولان است که در سال ۲۰۲۰ اکران شد. جان دیوید واشنگتن، الیزابت دبیکی، کنت برانا، رابرت پتینسون و آرون تایلر جانسون ستارگان فیلم هستند. داستان فیلم دربارهٔ دو جاسوس حرفه‌ای است که در راه جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم درگیر یک ماجرای پیچیده می‌شوند.

نولان بیش از پنج سال بر روی فیلم‌نامه کار کرد که شامل تحقیقات او دربارهٔ مسائلی همچون پیکان زمان نیز می‌شد. کار تولید فیلم به صورت رسمی از اواخر سال ۲۰۱۸ آغاز شد. در مارس ۲۰۱۹ تیم بازیگران تکمیل شد. «تِنِت» در طی سه ماه و در هفت کشور جلوی دوربین رفت. فیلم ابتدا قرار بود در ماه ژوئیهٔ ۲۰۲۰ به روی پرده برود، اما به دلیل شیوع کووید ۱۹، نمایش آن دو بار به تأخیر افتاد. فیلم در تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۲۰ توسط برادران وارنر به صورت آی‌مکس، ۳۵ میلی‌متری و ۷۰ میلی‌متری اکران شد.

«تِنِت» با نظرات مثبت منتقدان همراه بود. گروه بازیگری و وجه فنی فیلم ستایش شد. اما از نظر پیچیدگی و گنگ بودن داستان و ضعف در شخصیت‌پردازی مورد انتقاد قرار گرفت. فیلم ۳۵۷ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد در حالی که ۲۰۰ میلیون دلار بودجهٔ ساخت آن بوده که «تِنِت» را به یک بمب گیشه تبدیل می‌کند. مهم‌ترین دلیل شکست فیلم در گیشه، اکران آن در زمان شیوع کرونا عنوان شد.

در ژانویهٔ ۲۰۱۹ اعلام شد که کریستوفر نولان ساخت فیلم جدید خود را آغاز کرده ‌است و سپس اعلام شد که فیلم در تاریخ ۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۰ اکران خواهد شد. در مارس ۲۰۱۹ اعلام شد که رابرت پتینسون، جان دیوید واشنگتن و الیزابت دبیکی به عنوان بازیگران اصلی فیلم به پروژه پیوسته‌اند.

فیلم‌برداری فیلم از می ۲۰۱۹ آغاز شد. «تِنِت» در هفت کشور از جمله بریتانیا، هند، دانمارک و ایتالیا جلوی دوربین رفت. در می ۲۰۱۹، عنوان «تِنِت» برای فیلم اعلام شد و سپس خبر رسید که کنت برانا، دیمپل کاپادیا، آرون تایلر جانسون، کلیمانس پوزی و مایکل کین به گروه بازیگران فیلم اضافه شدند. نولان این فیلم را نیز همچون آثار قبلی خود با دوربین ۷۰ میلی‌متری آی‌مکس که بسیار به آن علاقه دارد، فیلم‌برداری کرده‌است.

بعد از «پرستیژ» و «بی خوابی» این سومین فیلم نولان است که «هانس زیمر» ساخت موسیقی آن را برعهده ندارد. وظیفهٔ آهنگسازی این فیلم برعهدهٔ «لودویگ گورانسون» است که در سال ۲۰۱۸ برای ساخت موسیقی فیلم «پلنگ سیاه» برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم شد.

اساسی ترین ایراد فیلم «تِنِت» را می توان خط مشی همیشگی هالیوود در نسبت دادن قهرمان به آمریکا و ضد قهرمان به دیگر کشورهای جهان قلمداد کرد چراکه در این فیلم نیز قهرمان کاریزماتیک یک آمریکایی است که می خواهد ضد قهرمان روسی را شکست دهد تا از شروع جنگ جهانی سوم جلوگیری کند.


انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.