یاسوج-اشتغال دراستان کهگیلویه و بویراحمد هم چون سایر استان‌های کشور در حالی به‌عنوان یکی از نیازهای اصلی مطرح است که این استان با دشت‌هایی فراخ و کوه‌هایی بلند خواستگاه رویش بسیاری از گیاهان دارویی است و ظرفیت بسیاری در تولید ، ارزآوری و اشتغال دارد.

کهگیلویه و بویر احمد بهشت گیاهان دارویی

قدس آنلاین-گروه استان ها:  بنا بر نظر کارشناسان توسعه کشت گیاهان دارویی بهترین راهکار برای پیشگیری از اقدام تخریبی جوامع محلی مانند قاچاق چوب و برداشت گیاهان دارویی خودرو در منابع طبیعی محسوب می‌شود و لذا سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند با ایجاد و تشکیل  زیرساخت‌های فراوری و بسته‌بندی ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و افزایش درآمد بهره‌برداران کمک شایانی به ارزآوری داشته باشد.

طبیعت بکر و مواهب طبیعی با ویژگی‌های خاص آب و هوایی و اقلیمی باعث شده که کهگیلویه و بویراحمد به بهشت رویشگاهی و طبیعی منحصربه‌فرد گیاهان دارویی تبدیل شود.

بر اساس آمارهای رسمی از مجموع هشت هزار و ۴۲۵ گونه گیاهی که در کشور شناسایی‌شده، بیش از ۲ هزار گونه آن در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که این آمار گواهی بر ظرفیت‌های بی‌بدیل این خطه  در زمینه گیاهان دارویی است.

این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است؛ بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه از دیگر گیاهان دارویی و خوراکی این خطه به شمار می‌رود.

افزایش سطح زیر کشت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به  این سؤال که چه ظرفیت‌هایی در این استان فراهم و چقدر برای بهره‌برداری از این بسترها نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم اذعان می‌کند: احیای مراتع کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از محل منابع ملی تأمین اعتبار می‌شود  و لذا تخصیص ردیف بودجه از محل بودجه استانی راهکاری گره‌گشا برای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان است.

غلام‌حسین حکمتیان با اشاره به اینکه دو هزار و ۱۳۰ گونه گیاه دارویی در استان شناسایی‌شده که ۴۷۰ گونه آن گیاهان دارویی است می‌افزاید: بر اساس یک برنامه بلندمدت ۱۰ ساله قرار است طرح کشت گیاهان دارویی در ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع استان انجام شود که تاکنون طرح توسعه گیاهان دارویی در ۴۵ هزار هکتار از مراتع استان انجام‌شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح  می‌کند: از این میزان گیاه دارویی کشت‌شده ۶هزار هکتار آن در سال جاری انجام‌شده است.

حکمتیان با اشاره به اینکه توسعه گیاهان دارویی منجر به احیای گونه‌های گیاهان دارویی چون آنغوزه و باریجه در استان شده است ادامه می‌دهد: شیرابه گیاه دارویی آنغوزه به خارج از کشور صادر می‌شود و لذا بهره‌برداری از گیاهان دارویی درآمد خوبی برای بهره‌برداران دارد.

وی عمده‌ترین مقصد صادرات شیره آنغوزه را به کشور هند عنوان کرده و می‌گوید: مصرف‌کنندگان اصلی این محصولات کشورهای اروپایی هستند و لذا ایجاد کارخانه‌های فراوری و بسته‌بندی‌های بازارپسند از راهکارهای افزایش درآمد بهره‌برداران حوزه گیاهان دارویی است. 

.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.