استاد اقتصاد گفت: به عبارت دیگر قرار نیست که در سال آینده اتفاق خاصی رخ دهد حتی اگر به دلیل روی کار آمدن آقای بایدن هم اتفاقی در بازگشت به برجام و ... رخ دهد زمان بر خواهد بود لذا نمی‌توانیم انتظار داشه باشیم که اتفاق خاصی از جهت گشایش ارزی به سرعت در اقتصاد کشور ایجاد شود لذا تداوم شرایط کنونی را می‌توان پیش بینی کرد.

نرخ ارز در ۱۴۰۰ تفاوت معناداری با سال ۹۹ نخواهد داشت

الله مراد سیف اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص نرخ ارز مورد نظر دولت و وضعیت جنگ اقتصادی کشور گفت: با توجه به شرایط تحریمی درگیر محدودیت ورود ارز به کشور هستیم لذا شرایط جنگ اقتصادی ایجاب می‌کند که منابع ارزی با وسواس بیشتری مصرف شود. به لحاظ اینکه ما وابسته به واردات هستیم و متاسفانه بخشی از کالاهای مصرفی و  نهاده های واسطه‌ای برای تولید از خارج وارد می‌شود مدیریت ارز و نرخ ارز مسأله مهمی است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به هر حال نمی توان این موضوع را کتمان کرد که نرخ ارز یکی از بحث های کلیدی در مدیریت اقتصادی کشور به شمار می‌رود.  وقتی درگیر جنگ اقتصادی هستیم برای اینکه بتوانیم وضعیت را مدیریت کنیم قاعدتاً برای اینکه منابع و مصارف را در موضوع ارز مدیریت کنیم وابسته به عوامل متعددی است که باید به یکایک آنها توجه داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام دراین باره تصریح نمود: بعد از انتخاب آقای همتی به عنوان رئیس بانک مرکزی دیدیدم که تلاش شد تا مصارف ارزی به اندازه قابل توجهی کنترل و مدیریت شود و تا حدودی هم موفق بودند اما زمان زیادی نگذشت که مشاهده کردیم بانک مرکزی برخی استثناها را قائل شد و مدیریت مصارف ارزی از حالت جدی که دنبال شده بود خارج شد لذا از آن زمان به بعد منابع ارزی به درستی مدیریت نشد هر چند بانک مرکزی و دولت می‌دانست در جنگ اقتصادی و تحریمی طولانی مدتی قرار گرفته‌ایم.

الله مراد سیف دراین باره خاطر نشان کرد: آقای همتی در اولین سال مدیریت خود در بانک مرکزی از طریق تزریق ارز به اقتصاد از ذخایر  ارزی ظاهراً در حدود ۳۰ میلیارد دلار در سال اول با اختیارات ویژه‌ای که داشتند ارز به بازار تزریق کردند و توانستند بحث افزایش نرخ ارز را با ارز پاشی و به صورت دستوری حل و فصل کنند و نرخ ارز را در حد  مشخصی ثابت نگاه دارند.

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: اما بعد از آن که با کاهش قیمت نفت مواجه شدیم و انتقال ارز به کشور با مخاطراتی رو بهرو شد شاهد افزایش شدید نرخ ارز در اقتصاد بودیم، وضعیتی که تاکنون حاکم مانده است. از این رو می‌توان پیش بینی کرد سال ۱۴۰۰ نرخ ارز ما با وضعیت کنونی تفاوت چندانی نخواهد داشت.

وی دراین باره توضیح داد: به عبارت دیگر قرار نیست که در سال آینده اتفاق خاصی رخ دهد حتی اگر به دلیل روی کار آمدن آقای بایدن هم اتفاقی در بازگشت به برجام و ... رخ دهد زمان بر خواهد بود لذا نمی‌توانیم انتظار داشه باشیم که اتفاق خاصی از جهت گشایش ارزی به سرعت در اقتصاد کشور ایجاد شو، لذا تداوم شرایط کنونی را می‌توان پیش بینی کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.