۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 732580

آثار و برکات دعای جمعی برای گذر از دوران کرونا

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن افکار

 یکی از آثار و برکات دعا، دفع بلا و آفات است. از امیرالمؤمنین(ع) نقل شده است که فرمود: «پیش از آنکه بلا بر شما وارد شود، با دعا، بلا را دفع کنید». البته این موضوع بدان معنا نیست که ما هر چه از خدا طلب نماییم، به واسطه این دعاها محقق شود؛ چرا که دعا شرایط، آداب و وسائل دارد که به راحتی میسر نیست اما بر کسی پوشیده نیست که دعا یکی از ابزارهای مواجهه با مسائل مختلف زندگی است؛ چه آن کس که طالب رشد و پیشرفت معنویت باشد و چه آن کس که طالب رفع سایر نیازمندی‌های خود است. این عمل به قدری اهمیت دارد که خداوند در آیاتی از قرآن به صورت مستقیم و غیرمستقیم انسان‌ها را دعوت به انجام آن کرده است. به عنوان نمونه در بخشی از آیه۶۰ سوره غافر می‌فرماید: «پروردگار شما می‌گوید، بخوانید مرا تا شما را اجابت کنم».

یکی از صورت‌های دعا، دعای جمعی و گروهی است که سال‌های سال در روزهای مختلف در کشور ما با توجه به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی برگزار می‌شد. اما این صورت از دعا هم به دلیل شرایط خاصی که در آن هستیم، برایمان امکان‌پذیر نیست و مؤمنان نمی‌توانند مثل سابق گرد ‌هم آمده و دعای ندبه، کمیل، توسل و نظیر این‌ها را تلاوت کنند، اما اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا، گرچه فرصت کنار هم نشستن و دعای دسته جمعی به آن معنای گذشته وجود ندارد، اما وحدت هدف و تقریب قلوب در یک موضوع مشترک می‌تواند بهانه خوبی باشد تا همه انسان‌ها برای رفع این شر مطلق دست به دعا شده و از خداوند متعال خواهان دفع این بلا باشند. ذکر این مسئله خالی از لطف نیست که موضوع دعا به مسلمانان و شیعیان خلاصه نمی‌شود؛ در همین اواسط همه‌گیری کرونا، شاهد تصاویری از دعا و تضرع مردم ملل مختلف در گوشه گوشه جهان با آداب و رسوم و سنت‌های هر قوم بودیم که شاید تاکنون به ذهنمان خطور نمی‌کرد و این موضوع یکی از برکات خفیه این شرایط بود تا رجوع به خالق خود را در گونه مختلف بشر شاهد باشیم.

موارد مطروحه بدان معنی نیست که بشر دست از تلاش در راستای رفع این ویروس منحوس از طریق اقدام‌های علمی و عملی بردارد و صرفاً راز و نیاز را به عنوان راه چاره برگزیند؛ رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حفظ و مراقبت شرایط ایمنی و تلاش‌های علمی و آزمایشگاهی در راستای دستیابی به راهکارهای درمانی از ضروریات مواجهه با چنین بلاهایی است اما دعا و تضرع به درگاه الهی به عنوان یک مکمل معنوی می‌تواند مسیر دستیابی به اهداف عالیه و نیل به جهانی عاری از خشونت، بلایا و بیماری را تسریع و تسهیل کند. امیرمؤمنان حضرت علی(ع) در

خطبه ۱۷۸ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: پس اگر مردم در زمان نزول نقمت‌ها و بلاها و از دست دادن نعمت‌ها، با نیت خالص به خداوند متعال پناهنده شده و با قلبی سوخته او را صدا بزنند تمام آنچه از دست داده‌اند دوباره به سوی آن‌ها بازمی‌گردد و امور فاسد آن‌ها اصلاح می‌شود.

حال با این تفاسیر و در پایان به این مهم اشاره می‌کنیم که یکی از شرایط استجابت دعا اضطرار است، این روزها را که بشریت به مرحله‌ای از اضطرار رسیده است، شاید بتوان فرصتی برای دعا و استغاثه رسیدن به ظـهور منجی عالم بشریت دانست؛ حال که امکانات این دنیای فانی پاسخگوی از بین رفتن این ویروس نشده است، پس به مرحله اضطرار رسیده‌اند و می‌بینیم که در اقصی نقاط جهان مردم به دنبال یک منجی و استمداد از خداوند هستند. ما نیز به تأسی از این کوشش‌های همگانی به عنوان یک ملت شیعه می‌بایست نخست با دعا بر فرج حضرت نگاه ایشان را به سمت خود جلب کرده تا ایشان برای ما دعا کنند که همین خود منجر به گشایش بسیاری از امورات است.

از جمله گشایش در امور می‌توان به نهایی شدن ثمرات علمی دانشمندان و پزشکان مسلمان ایرانی در تسریع روند و دستیابی به واکسن داخلی بیماری کرونا و مدیریت کامل این بیماری اشاره کرد که ان‌شاءالله با دعای مؤمنان و شیعیان این مهم نیز به سرانجام می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.