معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در سی و ششمین نشست اعضای کارگروه مدیریت پسماند استان که با حضور دیگر اعضای این کارگروه در محل استانداری برگزار شد، با بیان اینکه محیط زیست قابل ترمیم نیست و کوتاهی درحفظ محیط زیست از هیچ ارگانی قابل پذیرش نیست اظهار داشت : موضوع مدیریت پسماند همچون دیگر مباحث زیست محیطی یک موضوع فرابخشی است و لازم است همه دستگاههای عضو این کارگروه با نگاه فرابخشی و وسع نظر به اصول آن پایبند باشند.

کلیات محل پیشنهادی احداث مرکز تخصصی بازیافت به تصویب رسید/مطالعات جامع پسماند روستائی کلید می خورد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، سیدکمال‌الدین میرجعفریان پس از دریافت گزارش تخصصی از سوی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و شنیدن نقطه نظرات فرماندار بجستان که به صورت برخط دراین جلسه حضور داشت، درخصوص روند احداث مرکز تخصصی بازیافت و مدیریت پسماند در مکانی که محدوده آن مورد بررسی و مطالعات علمی و تخصصی قرار گرفته است گفت: کلیات اجرای طرح در محل پیشنهادی که در محور مواصلاتی بجستان-بردسکن بجستان قرار داد به عنوان مصوبه این نشست مورد تأئید کارگروه است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست و کاهش آسیب های وارده بر آن اولویت است تصریح کرد: لازم است در مطالعات تکمیلی همه مخاطرات زیست محیطی احتمالی و برنامه اجرایی این پروژه مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه پسماندهای عادی استان باید به صورت منطقه ای برای شهرستانهایی که از شرایط جغرافیایی، محیطی و فرهنگی مشابهی برخوردارند مدیریت شوند گفت:دراین خصوص باید حداکثر استفاده را از ظرفیت های موجود در شهرداری ها و بخش خصوصی به عمل آورد.

رئیس کارگروه مدیریت پسماند استان همچنین از مهلت دوهفته ای برای دریافت پاسخ استعلام های دستگاههای متولی و عضو کارگروه درخصوص اجرای این پروژه خبر داد و افزود:تهدید پسماند باید به یک فرصت درمنطقه تبدیل شود که با فراوری مطلوب و مدیریت اصولی پسماندها در مبدأ ضمن کاهش هزینه های مترتب بر آن، حداکثر ارزش افزوده را از این موضوع داشته باشیم.    

تولید روزانه ۴۳۰۰ تن پسماند عادی دراستان

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز دراین نشست درخصوص وضعیت موجود در حوزه مدیریت پسماند و روند اجرای مصوبات پیشین سخن گفت.

تورج همتی به تولید روزانه ۴۳۰۰ تن پسماند عادی دراستان اشاره کرد و گفت: ۳۲۹۰ تن از رقم متعلق به پسماندهای شهری و ۱۰۲۲ تن مربوط به پسماند های روستائی است که دراین ارتباط پیگیری انجام طرح مطالعات جامع پسماندهای روستایی استان و ارائه آن از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد به کارگروه حاضر تا بهمن ماه به تصویب این جلسه رسید.

این مقام مسئول به تولید روزانه ۱۳ تن پسماند عفونی در ۶۹ مرکز بیمارستان دراستان اشاره کرد و افزود: درحال حاضر پسماندهای عفونی ۱۶۰۰ مرکز درمانی بخش خصوصی بی خطر سازی می شود که لازم است دیگر مراکز درمانی نیز تحت پوشش بی خطر سازی پسماند قرار گیرند. این موضوع نیز در این نشست مطرح و مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی ارتقاء وضعیت مدیریت پسماند های عفونی را تا پوشش کامل مراکز درمانی خصوصی مورد پیگیری قرار دهد.

همتی در ادامه این نشست و طی گزارشی که براساس برآورد و آخرین مطالعات به حضار ارائه کرد، میزان پسماندهای کشاورزی را بالغ بر ۳ میلیون تن، پسماندهای باغی را ۴۳ هزار تن، پسماندهای دامی را ۲.۳ میلیون تن و پسماندهای زراعی را بالغ بر۳ هزارتن درسال عنوان کرد و ضمن اشاره به تولیدروزانه بالغ بر ۳۰۰ هزار تن پسماند صنعتی و ویژه در استان، برخی اقدامات در حوزه مدیریت پسماندهای کشاورزی و صنعتی را بیان کرد.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند استان همچنین، ضمن مروری بر اقدامات شاخص کارگروه مدیریت پسماند استان در سی و پنج نشست پیشین این کارگروه، درخصوص روند اجرای پروژه مرکز تخصصی بازیافت و مدیریت پسماند در محل پیشنهادی به انتشارفراخوان جذب سرمایه گذار دارای صلاحیت، ارزیابی متقاضیان بر مبنای تجارب فنی، توان مالی، پروپوزال پیشنهادی و...، انتخاب سرمایه گذار واجد شرایط توسط هیئت ارزیابی و طرح موضوع در کارگروه مدیریت پسماند استان و اتخاذ تصمیم نهائی به عنوان  اهم اقدامات پیش بینی شده تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: شیوه نامه انتخاب سرمایه گذارحقیقی یا حقوقی متقاضی سرمایه گذاری در امور پسماندها نیز پیش از این به حوزه های مرتبط ابلاغ شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.