همدان- شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. نام دیگر این شب «چِلّه» است، زیرا برگزاری این جشن، یک آیین ایرانی‌است.

 طولانی ترین شب کرونایی  با پر هیز از دورهمی های یلدائی

قدس آنلاین-گروه استان ها- فتانه ازانی: سالیان گذشته در آخرین روزهای پاییزی، پدران و مادران همه ما در آستانه شب یلدا در تدارک و برنامه ریزی بودند تا با یک پذیرایی دلنشین از فرزندان و نوه های خود و برگزاری یک دورهمی خاطره انگیز، بلندترین شب سال را به طلوع صبح اولین روز زمستان پیوند بزنند.

هر ساله در این ایام شاهد شور و شوق مردم برای برپایی دورهمی یلدایی بوده‌ایم و از طرفی تمام رسانه‌ها مردم را به این دورهمی سوق می‌دادند، اما امسال با وجود شرایط خاصی که نه تنها کشور ما بلکه کل دنیا تحت شعاع این بیماری قرار گرفته و بسیاری از مراسم‌ها و جشن خود را این ایام به فراموشی سپرده‌اند.

به عقیده بسیاری از مردم یلدای امسال متفاوت از همیشه است چراکه خیلی از خانواده ها درگیر کرونا هستند و تعدادی نیز به دلیل از دست دادن یکی از اعضای خانواده، داغدار و عزادار هستند.

یک سالی هست که با آمدن مهمان ناخوانده ویروس کرونا  تمامی مراسمات ، سنت‌های بومی و محلی و همچنین رفتارهای فرهنگی و اجتماعی مردم را تحت تأثیر قرار داده و سایه سنگین خود را بر تمامی ابعاد اجتماعی و فرهنگی مردم همدان انداخته است.

کارشناسان اصلی‌ترین علت همه گیری ویروس کرونا در استان همدان را برگزاری مراسم، تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی می‌دانند که شاهد روزهای بسیار تلخ کرونایی بوده‌ایم، با این حال توانستیم سه موج همه گیری کرونا را پشت سر بگذاریم و به‌تازگی نیز توانستیم با اجرای به موقع محدودیت‌های مختلف که در قالب طرح جامع از سوی ستاد ملی کرونا اتخاذ شد، از گرفتار شدن در گرداب موج چهارم نجات یابد.

خوشبختانه اجرای محدودیت‌های کرونایی توانست وضعیت استان را تغییر بدهد و هم اکنون همدانی‌ها شاهد رنگ نارنجی وضعیت کرونایی هستنند.

اما حالا با فرا رسیدن طولانی‌ترین شب سال موجی از نگرانی را برای مدیریت کرونا در استان ایجاد کرده است. شب یلدایی که در همدان به دلیل فرهنگی، اقتصادی و همچنین به دلیل درهم تنیدگی جغرافیای فرهنگی همواره پورشورتر از دیگر مناطق کشور برگزار شده است.

و اما در این روزها که مهمان ناخوانده کرونا قصد رفتن ندارد و هر روز با شکلی خاص خود را نمایان می کند اجازه نخواهد داد همانند سالهای قبل شب یلدا در کنار همه اعضای خانواده و پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها باشیم چراکه کهنسالان توانایی کمتری در برابر این ویروس دارند و از طرفی کودکان که خود ناقلان خاموش این بیماری هستند می توانند خطرات زیادی برای دورهمی بلندترین شب سال ایجاد کنند.

شب یلدا مجازی برگزار شود

استاندار همدان در بر برگزاری آیین شب یلدا به شکل مجازی گفت: یکی از آیین های دیرین مراسم شب یلدا است که در این شب خانواده ها دور هم جمع می شوند اما امسال این آیین با توجه به شیوع کرونا می تواند خطر جدی برای بزرگترها و افراد مسن فامیل باشد.

سیدسعید شاهرخی با بیان اینکه دورهمی همچنان بیشترین سهم را در ابتلا و شیوع ویروس کرونا دارد، افزود: شهروندان همانند روز طبیعت که با توجه به توصیه ستاد کرونا در منزل ماندند، سنت های شب یلدا را به صورت مجازی برگزار کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز خواستار اعمال و افزایش محدودیت‌های تردد در روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر سالجاری و همزمان با شب یلدا به منظور پیشگیری شیوع ویروس کرونا شد.

«رشید حیدری مقدم» گفت: افزایش سرکشی به بزرگترهای فامیل و برگزاری دورهمی های خانوادگی از جمله نگرانی های اصلی ما برای شب یلدا است که انتظار داریم با افزایش میزان محدودیت ها زمینه این نگرانی نیز رفع و شاهد اوج گیری دوباره بیماری به دلیل حضور گسترده مردم در تجمع و دورهمی های فامیلی نباشیم.

یلدای امسال در خانه بمانیم

دبیر کمیته اطلاع رسانی کرونا استان همدان نیز گفت: با توجه به تاثیر قابل توجه مهمانی و دورهمی های خانوادگی در شیوع ویروس کرونا، از شهروندان انتظار می رود شب یلدا را با برگزاری دورهمی خانوادگی به کام خود و دیگران تلخ نکنند.

اسدالله ربانی مهرگفت:، پویشی با عنوان «یلدای امسال در خانه بمانیم» شکل گرفته تا بتوان از این طریق خطرات حضور در دورهمی های خانوادگی را به مردم گوشزد کنیم.

در همین راستا به سطح شهر همدان و در میان مردم رفته‌ایم تا نحوه برگزاری شب یلدا در متفاوت ترین یلدای قرن را بررسی و جویا شویم:

یک شهروند همدانی در حالی که چندین ماسک به صورت خود زده بود در پاسخ به خبرنگار ما گفت: امسال به دلیل شرایط سخت بیماری تصمیم داریم که دورهمی خود را در فضای مجازی برگزار کنیم.

وی افزود:به دلیل اینکه یکی از دخترهایم پرستار بیمارستان سینا است از شروع اپیدمی کرونا تاکنون اصلاً او را ندیده‌ام و ارتباطم با او در فضای مجازی و با تماس تصویری است، از همه مردم می‌خواهم که امسال برخلاف سال‌های گذشته دورهم هم جمع نشده و بیماری کرونا را جدی بگیرند.

دیگر شهروند همدانی در حالی که دل پری از بیماری کرونا داشت با بغض بیان کرد:همین دورهمی‌ها باعث شد که مادرم را برای همیشه از دست بدهم، دیگر رمقی برایم باقی نمانده طی چهار ماه، مادرم را از دست دادم و هم اکنون دخترم درگیر این بیماری شده و بسیار نگران سلامتیش هستم.

وی گفت:از مردم خواهش می‌کنم که امسال یلدا را به صورت مجازی برگزار کنند، دور هم جمع شدن ارزش این را ندارد که عزیزترین فرد زندگیت را برای همیشه از دست بدهی.

آقای موسوی دیگر شهروند همدانی با بیان اینکه امسال شرایط ویژه‌ای را از لحاظ اقتصادی تجربه می‌کنیم عنوان کرد: فارغ از اپیدمی کرونا،گرانی همه‌ی اقلام مانع از دورهمی یلدایی می‌شود.

وی افزود:شاید این بیماری با تمام معایبی که در جامعه ایجاد کرده، در این شرایط سخت اقتصادی حامی برخی از مردم بوده که کرونا را بهانه‌ایی برای نگرفتن مهمانی‌ها کنند و پدر در این شرایط بحرانی جامعه شرمسار خانواده خود نشود.

موسوی در ادامه گفت: هر چند که این بیماری موجب شد افراد فقیر فقیرتر شوند اما دراین شرایط پدر و مادرها کمتر متوجه نگاه پر حسرت کودکان خود که شاهد برگزاری یلدای لاکچری هم سن وسالان خود بوده‌اند می‌شوند.

با وجود اینکه بیشتر مردم تصمیم گرفته‌اند که یلدای امسال را متفاوت‌تر از سال‌های دیگر و در بستر فضای مجازی برگزار کنند، اما بازهم افرادی وجود دارند که هم‌چنان اصرار به برگزاری دور همی یلدایی دارند در ادامه این گزارش به سراغ این افراد که در حال خرید میوه و آجیل مخصوص این شب بودند رفتیم،و علت این امر را جویا شدیم:

خانمی که در صف آجیل منتظر خرید بود در پاسخ به خبرنگار ما گفت:من به دولت اعتمادی ندارم چراکه تاکنون هر حرفی زده دروغ و به نظرم کرونا هم دروغ قرن است و باید منتظر بمانیم تا متوجه شویم که پشت پرده این دروغ چه بوده است.

وی افزود:این بیماری اگر وجود داشت خود مسئولین باید به عنوان الگو رعایت می‌کردند که در این ۱۰ ماه نه تنها رعایت نکرده‌، بلکه در برخی موارد مردم زیادی را دور خود جمع و باعث تجمع شده اند پس متوجه می‌شویم که کرونا وجود ندارد.

دیگر شهروند همدانی که مشغول خرید برخی میوه‌های شب یلدا بود گفت: این موضوع به خودم مربوط است و لطفاً دخالت نکنید.

ودر آخر می توانیم امسال  با قدری درایت و برنامه‌ریزی و پرهیز از دورهمی حضوری هم یلدا را گرامی داشت و هم برای شکست کرونا گام جدی و پسندیده برداشت، بیاییم امسال برای حفظ سلامتی خودمان و عزیزانمان یلدا را همانند دیگر مراسم به صورت مجازی برگزار کنیم.

به امید روزی که ریشه منحوس کرونا در جهان وکشور ما کنده شودو بتوانیم در کنار خانواده با آرامش زندگی کنیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.