مثل بسیاری از بزرگ‌مردان و زنانی که تاریخ به‌ خود دیده، ایده‌های متفاوتی در سر می‌پرورانند، حرف‌های بزرگی می‌زنند و کارهای بزرگتر از سن و سال‌شان انجام می‌دهند. ولی به هیچ‌وجه خیال‌باف و رویا پرداز نیستند. نوجوانانی که از پشت نیمکت‌های مدرسه به ‌یکباره برای سکوهای بلند جهانی خیز برداشته‌اند و از همین حالا، شاهد آغاز درخشش آنها هستیم.

دانشمندان کوچک جهان اسلام

به گزارش قدس آنلاین، چهار سال از عمر جایزه بین‌المللی مصطفی(ع) بزرگترین جایزه جهان اسلام می‌گذرد. جایزه‌ای که نشریه «ساینس» آن را «نوبل اسلامی» می‌خواند. اما بخش دانش‌آموزی این جایزه با محور مباحث علمی، از همان سال نخست مورد اقبال دانش‌آموزان جهان قرار گرفت و دو دانش‌آموز دختر از واحد ۱۲ مدارس امام رضا(ع) در هر چهار دوره آن شرکت کردند و دو سال موفق به کسب رتبه جهانی شدند.

کوثر داودی و ستایش نظری، در آخرین دوره با چهار آزمایش به نام‌های آتش آرایی، قایق علمی عمر یاغی، تاثیر گرما بر مغناطیس و جوجه تیغی با پاهای میل لنگی در این رقابت حضور داشتند که جزو ۱۰۰ گروه برگزیده جهان اسلام معرفی شدند.

 هر ساله این جشنواره به نام یکی از دانشمندان جهان اسلام نام می‌گیرد و امید است نام این دو نوجوان نخبه و خلاق مدارس امام رضا(ع) نیز در زمره دانشمندان آینده قرار گیرد. با این دو دانشمند کوچک گفت و گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

می خواهم به ایران و جهان خدمت کنم

از کوثر داوودی در مورد چگونگی ورود به عرصه فعالیت‌های علمی سوال پرسیدم. او پاسخ داد: پدرم لطف کردند و از کلاس دوم دبستان، من را در پژوهش‌سرایی با عنوان «رویان مشهد» نام نویسی کردند و از همان دوران کودکی برای تلاش بیشتر در این حوزه‌ها حامی و مشوقم شدند. وقتی در کلاس‌ها شرکت کردم، به تدریج از آزمایش‌ها و فعل و انفعالات مواد خوشم آمد. فعالیت در پژوهش‌سرا به رشد فکری، یادگیری خلاق و افزایش تجربه من در زمینه‌های مختلف شیمی، زیست و ... کمک زیادی کرد، طوری که از دیگر بچه‌های مدرسه جلوتر هستم. مربیان این مرکز من را برای حضور در این رقابت علمی راهنمایی کردند. ایده‌هایمان را با مدیر پژوهش‌سرا مطرح ‌کردیم و آزمایش‌های لازم را انجام دادیم تا اینکه به ایده نهایی این چهار آزمایش علمی رسیدیم و آنها را ارسال کردیم.

آیا از روش و سبک زندگی شخصیت های برجسته و موفق علمی الگوبرداری می‌کنید؟

فرد خاصی را به عنوان الگو در نظر ندارم ولی زندگی‌نامه دانشمندان را مطالعه و نکات جالب آنها را در دفترچه‌ام یادداشت می‌کنم. مثل بسیاری از آنها، در زمینه‌های مختلف کتاب مطالعه می‌کنم. در کنار برادر کوچکترم، اوقات فراغت را به خواندن کتاب‌هایی مثل کلیله و دمنه، شاهنامه، بوستان و گلستان می‌گذرانم. تلاشم این است که وقتم به بطالت نگذرد. چند دوره، کتابخانه‌ام به عنوان کتابخانه برتر انتخاب شد و چند مرتبه هم برنده مسابقات کتابخوانی مدرسه شده‌ام.

 

گذشته از موضوعات علمی، به فعالیت در زمینه دیگری هم تمایل دارید؟

بله. نمی‌خواهم فقط محدود به یک زمینه باشم و به همین دلیل در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنم. به کارهای هنری مثل نقاشی روی شیشه علاقه دارم و در انجمن خوشنویسان هم به صورت حرفه‌ای فعالیت دارم. همین طور حفظ قرآن کریم را هم مدتی است شروع کرده‌ام و در حال حفظ کردن دومین جزء آن هستم. تابستان‌ها، دوره‌های زبان را هم می‌گذرانم. به علاوه، به آموختن و فعالیت در رشته‌های ورزشی علاقه‌مندم و در رشته شنا تا مراحل پیشرفته‌ای دوره دیده‌ام. چند ترم نیز به کلاس ژیمناستیک، اسکیت و شطرنج رفتم.

در مسیر موفق پیش رو می‌خواهید تا کجا پیش بروید؟

مسلماً این مسابقات و فعالیت‌های علمی، مقدمه‌ای برای کارهای آینده من هستند تا در حد توان خودم، مشکلی را حل کنم و در درجه اول به کشورم و مردم جهان خدمت کنم. البته هنوز نمی‌دانم قرار است که در آینده در چه رشته‌ای تحصیلات دانشگاهی داشته باشم ولی به رشته تجربی علاقه‌مندم. هنوز با این مدل آزمایشات و رقابت‌های دانش‌آموزی، نمی‌توانیم حرکتی برای حل مشکلات کشورم انجام بدهیم، فقط در حد معلوم شدن استعداد و رشد خلاقیت‌ها به ما کمک می‌کند. اما امیدوارم ایده‌هایم زمینه‌ای برای کارهای بزرگ ‌تر باشد.

نقش مهم مدارس امام رضا(ع) در کسب موفقیت

در ادامه سوالاتم را از ستایش نظری پرسیدم. او گفت: من به خاطر ارتباط خانوادگی و همکلاسی بودن با کوثر داودی، ارتباطم با پژوهش‌سرا آغاز شد و با یکدیگر در کلاس‌ها شرکت می‌کردیم. من در دوره‌های رباتیک و هوافضا این مرکز حضور یافتم، فقط من علاقه بیشتری به زمینه شیمی داشتم، برای همین تمرکزم را بر روی آزمایشات خلاق شیمیایی گذاشتم. تا اینکه از چند سال پیش با مسابقات مصطفی(ص) آشنا شدیم و هر سال با ایده‌های جدید در این رقابت علمی شرکت کردیم که خدا را شکر دو سال است جزء عناوین برگزیده هستیم.

به نظر شما، نقش مدارس امام رضا(ع) در این موفقیت چقدر بوده؟

با توجه به اخباری که مرتب از موفقیت‌های دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع) می‌شنویم و همین طور دیدن همدلی و حمایت مدیر و دبیران مدرسه خودم برای کمک به رشد بچه‌ها و در اختیار گذاشتن امکانات علمی و آزمایشگاهی مدرسه و کتابخانه برای تمام کسانی که تمایل به انجام امور فوق برنامه علمی هستند، باید بگویم که مدارس امام رضا(ع) نقش مهمی در موفقیت‌های مختلف دانش‌آموزان دارد.

شما چطور؛ به سبک کار و زندگی دانشمند خاصی علاقه دارید؟

من امسال بیشتر با زندگی ماری کوری به عنوان یک چهره مطرح رشته شیمی آشنا شده‌ام و دوست دارم مثل این خانم پرتلاش، به هدف‌هایم برسم. چون او با وجود زندگی دشوار و مشکلات مالی، نترسید و با پافشاری و تلاش زیاد به رتبه‌های بالای علمی دست پیدا کرد.

در این شرایط خانه‌نشینی، اوقات‌تان را چطور می‌گذرانید؟

فعلا بیشتر روز را به مطالعه و انجام تکالیف درسی می‌گذرانم، چون امسال آزمون نمونه تیزهوشان را هم پیش رو دارم. من معمولا تلویزیون تماشا نمی‌کنم و بقیه اوقات روزم به مطالعه کتاب‌های غیر درسی و یا جستجو در سایت‌های علمی برای پیدا کردن و ایده گرفتن از آزمایشات خلاق می‌گذرد. بعد، آنها را برای کوثر ارسال می‌کنم و با هم در این باره به بحث و بررسی می‌پردازیم.

به جز علاقه به امور علمی، در چه رشته‌هایی فعالیت دارید؟

علاوه بر دنبال کردن استعداد و علاقه‌مندی‌هایم، بیشتر دوره‌های آموزشی را به یکدیگر معرفی و از آنها استفاده می‌کنیم. در ورزش تا کمربند قرمز رشته تکواندو ادامه داده‌ام. چند سالی است که شنا را تا مربیگری دنبال کرده‌ام که به خطر کرونا فعلا کلاس‌ها لغو شده. گواهینامه دوره‌ خطاطی را هم کسب کرده‌ام.

با دنبال کردن رشته شیمی، میل دارید به چه هدفی برسید؟

فعلا تلاش دارم که درسم را خوب بخوانم تا در رشته تجربی تحصیل کنم، سپس در رشته شیمی دانشگاه شریف ادامه تحصیل دهم. برای آینده هم مثل خیلی از نوجوانان فکرهای زیادی دارم ولی بیشتر دوست دارم با استفاده از قدرت ابتکارم در این رشته دست به کارهایی بزنم که به نوبه خودم نقشی در کم شدن واردات محصولات شیمیایی و قطع وابستگی به خارج ایفا کنم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.