مدیرعامل انجمن حمایت از زخم و ترمیم بافت خراسان ‌رضوی از تاسیس اولین کلینیک درمان زخم در مشهد خبر داد.

اولین کلینیک درمان زخم در مشهد تاسیس می‌‎شود

 علیرضا محمدیان امروز طی نشست خبری در خصوص اهمیت تاسیس کلینیک زخم، اظهار کرد: با این اقدام جامعه درمانگران و پرستاران زخم و ترمیم بافت ساماندهی می‌شود و دسترسی پزشک و بیمار به پرستار زخم سریع و آسان خواهد شد. کم شدن استرس بیمار و خانواده یکی از شرایط تسهیل روند درمان بیماری است.

وی با بیان اینکه «آیین‌نامه تاسیس کلینیک زخم به وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی ارایه شده است»، افزود: تصویب این آیین‌نامه، ارایه مدرک معتبر درمان زخم و حمایت‌های مادی و معنوی خیرین و تجهیز این کلینیک‌ها را در پی خواهد داشت.

محمدیان بیان کرد: افزوده شدن مبحث زخم‌شناسی به سرفصل‌های دروس آموزشی و دانشگاهی، همکاری شرکت‌های بیمه به عنوان سرمایه‌گذار و پوشش‌دهی هزینه‌های پانسمان از دیگر اهداف این انجمن است.

این کارشناس بین‌المللی زخم و استومی با اشاره به اینکه «آموزش پرستاران در این انجمن با برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت تخصصی و دوره‌های بازآموزی انجام می‌شود»، خاطرنشان کرد: آموزش‌های عمومی شامل پیشگیری و مراقبت از زخم‌های حاد و مزمن برای آحاد مردم از دیگر برنامه‌های این انجمن است.

وی تصریح کرد: ایجاد رشته دانشگاهی تخصصی زخم برای پزشکان و پرستاران و ایجاد بازار کار برای حداقل ۱۰ درصد جامعه پرستاری از دیگر اهداف و چشم‌اندازهای انجمن حمایت از بیماران زخم و ترمیم بافت خراسان رضوی است .

مدیرعامل انجمن حمایت از زخم و ترمیم بافت خراسان رضوی بیان کرد: نیاز به تغییر نگرش عمومی جامعه نسبت به زخم احساس می‌شود. انجمن پیگیر اقداماتی است تا زخم از یک معضل بزرگ به یک مشکل قابل حل تبدیل شود. ارتقاء جایگاه علمی و پژوهشی در مبحث زخم در سطح کلان کشوری و جهانی از دیگر اهداف انجمن است.

وی با اشاره به مشکلات بیماران دیابت نوع یک و دو، افزود: ۱۵تا  ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به دیابت دچار زخم می­‌شوند که در صورت عدم رسیدگی به موقع، فرد دچار عفونت خون و حتی مرگ خواهد شد.

وی درمورد عدم دسترسی بیماران به درمانگر زخم، گفت: با ساماندهی پرستاران زخم این مشکل تا حد زیادی مرتفع خواهد شد و پرستار مسلط به کار باتجربه و دوره‌دیده در دسترس خواهد بود.

محمدیان اظهار کرد: رشد جمعیت سالمندی بالای ۶۰ سال در کشور از ۶.۴ درصد کل کشور به ۹.۹ درصد افزایش یافته است. انتظار می‌رود در سال ۱۴۳۰ حدود یک چهارم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند. با افزایش جمعیت سالمندی بیماری‌های مزمن از جمله دیابت نوع دو نیز افزایش خواهد داشت و زخم‌های فشاری به علت کهولت سن و بی حرکتی دور از انتظار نیست.

وی افزود: متاسفانه مهمترین عارضه دیابت ایجاد زخم پای دیابتی است که طبق آمار وزارت بهداشت ۱۵ تا ۲۵ درصد از بیماران دیابتی در طی دوره زندگی با آن مواجه می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی انجمن حمایت از بیماران زخم و ترمیم بافت استان خراسان رضوی، محمدیان با اشاره به اینکه «بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی هر ۱۹ ثانیه در دنیا یک پای دیابتی قطع می‌شود»، گفت: پیش‌بینی می‌شود شیوع دیابت درایران از ۵.۷ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۶.۸ درصد در سال ۲۰۲۵ برسد. در همین راستا پیشگیری و درمان به موقع از اهمیت بالایی برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.