استاد حوزه علمیه گفت: جامعه اسلامی دچار بیماری خطرناکی شده بود. برای مداوای آن، امام حسین(ع) خونش را اهدا کرد و حضرت زینب کبری(س) از این بیمار پرستاری نمود.

حضرت زینب(س) از دین خدا پرستاری کرد

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضایی تهرانی در گفتگو با قدس آنلاین درخصوص فرارسیدن میلاد حضرت زینب کبری(س) و نامگذاری این روز به نام پرستار، عنوان کرد: پرستاری حضرت زینب(س) از بیمار دشت کربلا، امام سجاد(ع)، باعث شد که روز میلاد این بانوی بزرگوار به روز پرستار نامگذاری شود اما باید این نکته را در نظر داشت که حضرت زینب(س) در واقع پرستار بیمار اصلی جهان بشری و پیکره نحیف جامعه اسلام حقیقی هستند.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) فرمودند: من برای اصلاح امت جدم قیام کردم. این جمله نشاندهنده آن است که امت رسول الله(ص)، دچار یک بیماری بسیار خطرناک شده بود. مشکل آنها تنها به عدم انجام واجبات اسلامی و فرامین معمول دینی محدود نبود، امت خاتم النبیین(ص) حتی به نوعی گرفتار بت پرستی مدرن که در آن روز از حالت چوبی و سنگی و ... به صورت انسانی درآمده بود شده بودند.  

وی اظهار کرد: باید بیماری این امت بیمار و فاسد شده برطرف می شد. تنها راه درمان آن، تزریق خون سالم به بدنه جامعه است که امام حسین(ع) آن را با اهدای جان خود انجام دادند و همانطور که پزشک مریض را جراحی و مداوا می کند امام زین العابدین(ع) این کار را کردند. وظیفه پرستار نیز رسیدگی به بیمار است که درواقعه درمان جامعه اسلامی این وظیفه به عهده حضرت زینب(س) نهاده شده بود. این واقعه بود که باعث شد اسلام حقیقی جان دوباره بگیرد و تا ابد زنده بماند.

وی تاکید کرد: به همین دلیل میلاد حضرت زینب(س)، این بانوی بزرگ، که بدون اغراق  دومین شخصیت زنان جهان اسلام پس از مادر خود هستند به زیبایی به نام روز پرستار نامگذاری شده است.

حجت الاسلام رضایی تهرانی بیان داشت: مهمترین موضوعی که در زندگی این بانوی بزرگ الهی به چشم می خورد و باید از آن درس گرفته شود، بندگی خاص و مطلق حضرت حق تعالی است. ایشان در بندگی خداوند مانند پدر و مادر وبرادران بزرگوار خود بسیار راسخ بوده و در شناخت و انجام وظیفه الهی حرف اول را می زنند.

وی بااشاره به این موضوع که متاسفانه برخی از افراد جامعه نسبت به الگو گرفتن از چنین شخصیت های بزرگی مانند حضرت زینب کبری(س) دقت لازم را ندارند، گفت: برخی از افراد به خاطر خوشی یا سختی های فراوان که در زندگی پیش می آید از انجام وظایف خود فاصله می گیرند. یااینکه در رسیدن به موقعیت های مختلف اجتماعی و سیاسی خود را گم می کنند.

وی افزود: خداوند در سوره مبارکه حدید آیه ۲۳ می فرماید: "لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَیٰ مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ" به این معنی که "هرگز بر آنچه از دست شما رود دلتنگ نشوید و به آنچه به شما می‌دهد مغرور و دلشاد نگردید"

این کارشناس امور دینی با بیان اینکه باید به گونه ای باشیم که در موفقیت ها و پیروزی ها مستی و در سختی ها و ناملایمات سستی نکنیم، اظهار کرد: در این شرایط است که می توان عنوان داشت به تراز مورد نظر حق تعالی رسیده ایم. برای رسیدن به این نقطه یک اصل اساسی وجود دارد که آنهم  پیروی کردن از ولی خدا و هادی الهی و تسلیم مطلق او بودن است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی افراد در پیدا کردن ولی خدا دچار خودسری می شوند و برخی دیگرهم هادی الهی را پیدا کرده اما درمقام عمل و همراهی کم می آورند و یا ناقص اجرا می کنند.

حجت السلام رضایی تصریح کرد: حضرت زینب(س) تجسم این حرکت هستند که وقتی هادی الهی را پیدا کرده اند درمقابل آن به صورت مطلق، مطیع هستند. بسیاری از ما این داعیه را داریم که در راه هادیان الهی هستیم اما واقعیت این است که اگر می خواهیم به کمال برسیم این همراهی تا مرز جان داشته باشیم.

وی اضافه کرد: حضرت زینب ذوب در ولایت بودن را به منصه ظهور رساندند. ایشان هیچگاه اینگونه رفتار نمی کردند که امام حسین(ع)، ولی خدا و برادر من است و ما روابط خوبی داریم. لذا او هوای مرا خواهد داشت می توانم آنگونه که خود می خواهم عمل کنم.

وی یادآورشد: حضرت زینب(س) برای انجام وظیفه الهی خود زندگی معمولشان را رها کرده و به همراه برادر از مدینه خارج و به سمت مکه و پس از آن به کربلا می روند. تا آخرین لحظات کنار برادر خود هستند. فرزندانشان را در این راه اهدا کرده و مادر شهید هستند. همانطور که دختر و خواهر شهید اند. ایشان نه تنها عزیزان خود را در این راه نثار کردند بلکه از گذشتن از جان خود نیز هیچ ابایی ندارند.

این استاد حوزه اظهار کرد: امیدوارم که هم جامعه پرستاری و هم باقی ما افراد جامعه، قدر این شخصیت بزرگ الهی و نامگذاری روز پرستار که به خاطر ایشان صورت گرفته است را دانسته و نه تنها در میدان شغلی که در میدان عقیدتی و رفتاری خود نیز سعی کنیم بیش از پیش به این شخصیت والگوی بزرگ نزدیک شویم.

وی در پایان عنوان داشت: پرستاران گرانقدر ایران اسلامی بارها و بارها نشان داده اند که در مسیر الگوبرداری از شخصیت های والایی همچون حضرت زینب کبری(س) هستند. آنها در روزهای انقلاب و درطول هشت سال دفاع مقدس و نیز در میادین دیگر نشان داده اند که در مسیر حضرت زینب(س) هستند و امیدوارم تاانتها در این مسیر پرافتخار قدم بردارند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.