ثبت سی‌ام آذر، (شب یلدا) در تقویم رسمی کشور به نام روز قصه و قصه‌گویی، از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده است و به زودی در دستور کار این شورا قرار می‌گیرد.

یلدا در تقویم رسمی کشور روز قصه‌ و قصه‌گویی نام می‌گیرد

به گزارش قدس آنلاین، فاضل نظری رییس هیات مدیره و مدیرعامل کانون چندی پیش با ارسال نامه‌ای رسمی به سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این پیشنهاد را با هدف پاس‌داشت و هدایت هدف‌مند میراث معنوی یلدا و سنت ارزشمند قصه و قصه‌گویی به‌صورت رسمی مطرح کرد.

در این زمینه پس از موافقت دبیر این شورا، موضوع به شورای فرهنگ عمومی کشور ارجاع شد و کانون نیز مستندات و پژوهش‌هایی در حوزه قصه و قصه‌گویی به ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده است.

مدیرعامل کانون در نامه‌ی درخواست ثبت روز سی آذر به عنوان روز قصه و قصه‌گویی در تقویم رسمی کشور، این سنت کهن را به مثابه سنگری برای صیانت از گذشته و افتخارات ایران اسلامی و گونه‌ای هنری برای ترویج و نگهداشت دست‌آوردها و داشته‌های فرهنگی ما توصیف کرده است.

فاضل نظری در این نامه بر اهمیت قصه‌گویی در فرهنگ قرآنی و اسلامی و کارکردهای مختلف فرهنگی مترتب بر آن در سپهر فعالیت‌های فرهنگی به‌عنوان موضوعی ویژه و قابل اهتمام نیز تاکید کرده و از سویی دیگر توجه به هجوم همه جانبه و شبیخون فرهنگی به سنت‌های ارزشمند ایرانی اسلامی و تلاش هدفمند دشمنان در جایگزینی الگوهای غیر بومی و نامتعارف به جای سنت‌های اصیل ملی هم‌چون (شب یلدا، نوروز و...) را یادآور شده است.


مدیرعامل کانون در ادامه این نامه آورده است: قرار دادن روزی مشخص در تقویم رسمی کشور هم‌زمان با «شب یلدا به عنوان شب یا روز قصه‌گویی» می‌تواند در غنی‌سازی، جهت‌دهی آگاهانه و تعالی رسوم شب یلدا و اهتمام به موضوع خانواده و سبک و زندگی و ترویج قصه‌های بومی، دینی و انقلابی (دفاع مقدس) اثرگذار باشد. چه این که در واقع شب یلدا از گذشته تاکنون شب قصه‌گویی و دیدار با بزرگان و ریش‌سفیدان خانواده نیز بوده است.

فاضل نظری با بیان این که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یکی از نهادهای اثرگذار حوزه قصه‌گویی با تجربه‌ی برگزاری ۲۲ جشنواره بین‌المللی در این حوزه است، پیشنهاد کرده است با تعیین روز «سی‌ام آذر به عنوان روز قصه و قصه‌گویی» در پاسداشت و هدایت هدفمند این میراث معنوی اقدامی صورت گیرد.

او در پایان اظهار امیدواری کرده است که با اتخاذ این تصمیم فرهنگی و مواجهه فعال به جای برخورد منفعلانه از دچار شدن سنت شب یلدا (که شب قصه و صله‌رحم است) به سرنوشت رسومی چون چهارشنبه سوری و غیره جلوگیری شود.

ایده نام‌گذاری یلدا به عنوان روز قصه و قصه‌گویی در تقویم رسمی کشور سال‌های گذشته از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح شد اما اکنون بررسی این پیشنهاد به‌صورت رسمی ارایه و در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است که امید می‌رود این روز در تقویم سال ۱۴۰۰ ثبت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.