زاهدان- هزاران نفر از مردم مرزنشین جنوب سیستان و بلوچستان و هم‌چنین تجار ایرانی و پاکستان سال‌هاست که چشم‌انتظار تکمیل و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای جابجایی قانونی کالا و مسافر از مرز «ریمدان» بودند که خوشبختانه با اعلام افتتاح رسمی از سوی مسئولان پاکستان و ایران بارقه امید در دل مرزنشینان ایجاد شد.

«ریمدان» مرزی بین‌المللی با امکانات محلی

قدس آنلاین-گروه استان ها: با افتتاح رسمی این مرز و استقرار برخی دستگاه‌های اجرایی حالا بنا بر گفته بسیاری از اهالی آن‌ها دیگر مجبور نیستند برای مهمور کردن یک نامه فاصله ۱۲۰ کیلومتری تا چابهار را بپیمایند.  

ریمدان نزدیک‌ترین و امن‌ترین مسیر برای حمل‌ونقل کالا از دو بندر «کراچی» به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر تجاری پاکستان و هم‌چنین بندر «گوادر» در زمره مدرن‌ترین بندر پاکستان به ایران و کشورهای آسیای میانه‌ است و می‌توان گفت: ریمدان همچنین نقطه اتصال چابهار و گوادر است.

بسیاری از مردم مرز ریمدان را به‌عنوان یکی از امیدهای اشتغال در حوزه دشتیاری، پلان و چابهار می‌دانستند اما باوجود افتتاح این بازارچه مرزی و گذشت بیش از یک دهه اما رونق چندانی در آن ایجاد نشد که بسیاری از کارشناسان مهم‌ترین دلیل آن را کمبود امکانات می‌دانند.

 فعالیت بازارچه ریمدان که در حوزه شهرستان چابهار واقع‌شده است از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و حالا با رسمیت شناختن آن از طرف جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بسیاری از کارشناسان نوید خوبی برای توسعه منطقه و هم‌چنین تسهیل در تردد زائران شیعی کشور دوست و همسایه پاکستان می‌دهند زیرا این نقطه بهترین مسیر و راه دسترسی ایران به ۳۷ درصد جمعیت جهان(پاکستان، چین و هند) است.

ضرورت توسعه زیرساخت‌ها

باوجوداینکه اقلام متعدد و متنوعی ازجمله پیاز، آهن‌قراضه و سیب‌درختی، مصالح ساختمانی و مشتقات نفتی ازجمله قیر و زغال‌سنگ از این مرز به پاکستان صادر می‌شود و افراد بسیاری را این مراودات به خود مشغول کرده است اما امکانات و زیرساخت‌های لازم در این مرز هنوز به‌طور لازم تعبیه و فراهم نشده است.

بنا بر گزارش خبرنگار قدس آنلاین برخی از نیازهای مرز ریمدان باید هر چه سریع‌تر مرتفع شود زیرا هم‌اینک آب موردنیاز بازارچه مرزی ریمدان با تانکر سیار تأمین می‌شود و برای رسیدن آب سالم و دائم نیازمند اعتبار و اجرای خط انتقال آب به طول ۲۳ کیلومتر است.

گفتنی است کمبود امکانات پیش‌ازاین نیز بارها با انتقاد رحمدل بامری فرماندار ویژه چابهار همراه بوده تا آنجا که وی اظهار کرده است: در طول ۱۰ سال گذشته مرز ریمدان کارایی لازم را نداشته است و لذا باید در توسعه زیرساخت‌های آن برای ایجاد اشتغال‌زایی و استفاده از ظرفیت‌های صادراتی شتاب بخشید.

در همین راستا برخی از افراد محلی می‌گویند: باوجود راه‌اندازی یک دهه از راه‌اندازی این بازارچه اما در طی این مدت حتی از نخستین نیازها مانند انشعاب آب، تلفن و حتی پوشش اینترنت محروم بوده است.

شایان ذکر است محوطه خاکی و جاده‌های منتهی به این بازارچه که شکل و شمایل یک محور ارتباطی استاندارد را ندارد تاکنون رغبتی برای حضور تجار و یا سرمایه‌گذاران ایجاد نکرده است.

بنا بر گفته تجار محلی برای رونق در این مکان باید امکانات رفاهی برای توریست‌ها، رانندگان و تجار و به‌ویژه زائران فراهم شود تا با اشتیاق بیشتری این مرز را برای مراودات و تردد خود انتخاب کنند.

 هموارسازی مسیر تردد زائران

 تعداد زیادی از مردم بلوچستان پاکستان سالانه برای سفرهای زیارتی و سیاحتی به ایران سفر می‌کنند که مرز «ریمدان» در استان سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی حرف اول را در تردد جهان ‌گردان و زائران شیعه دارد.

مرز ریمدان به دلیل نزدیکی به بندر گوادر پاکستان و به فاصله ۷۰ کیلومتر لذا اتباع کشور دوست و همسایه می‌توانند از این مسیر به دشتیاری و چابهار و سپس از طریق ناوگان زمینی و هوایی به شهرهای مذهبی و مناطق تفریحی و گردشگری ایران سفر کنند لذا احداث پایانه مسافری مجهز با امکانات رفاهی یکی از ضرورت‌های این مرز بین‌المللی است.

زیرساخت‌های ملی

در همین حال فرماندار دشتیاری بابیان اینکه مرز ریمدان مهم‌ترین گذرگاه مرزی ایران با کشورهای هند، چین و پاکستان است اظهار کرد: امروزه دیگر واژه تهدید در مرزها مفهوم نداشته و از آن باید به‌عنوان یک فرصت  برای توسعه روابط فرهنگی  و تجاری بهره برد.

عادل عفتی افزود: مرز ریمدان نقطه طلایی مؤلفه اساسی و پایدار سواحل مکران ایران اسلامی است و لذا دو بانده شدن جاده مرز ریمدان، اختصاص امکانات رفاهی، حل مشکلات آب، برق، تلفن و اینترنت و رفع تمامی موانع برای جابجایی قانونی و اصولی کالا و مسافر در مرز ریمدان ضرورت دارد.

وی بابیان اینکه امکانات این مرز هنوز در حد و اندازه یک مرز بین‌المللی نیست افزود: زیرساخت‌های مرز ریمدان در حد یک مرز ملی و رسمی برای جابجایی کالا و مسافر باید هر چه سریع‌تر آماده شود تا شاهد رفع محرومیت و ایجاد اشتغال در این منطقه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.