۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 732699

سیره زینب کبری(س) راهگشای امروز جامعه

حجت الاسلام و المسلمین مافی نژاد

وجود مقدس حضرت زینب(س) هم از بعد حسب و هم از بعد نصب دارای مقام و جایگاهی بلند و عفت و پاکدامنی هستند و آنقدر مقام و جایگاه این بانو والاست که اسم ایشان را خدا انتخاب کرد.

زمانی که زندگی مشترک حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) مزین به حضرت زینب(س) شد قبل از اینکه نامی برای کودک خود انتخاب کنند به رسم ادب به محضر پیامبر(ص) مشرف شدند تا ایشان برای نوزاد خود نامی بگذارند و پیامبر (ص) هم در برابر خداوند متعال ادب کردند و درخواست نهادن نامی بر نوزاد فرمودند و خداوند نام زینب را برگزید.

زینب به معنای زینت پدر است؛ پدری که اول شخص عالم در حوزه هدایت و بندگی هستند. خداوند در سوره بقره فرمود «ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین» که این کتاب اشاره به حضرت علی(ع) دارد و کسانی که میخواهند ابعاد شخصیتی ایشان را رصد کنند می توانند آن را در شخصیت بزرگوار حضرت زینب(س) ببینند.

حضرت زینب(س) در حوزه همسرداری همسری نمونه بودند؛ در حوزه فرزنداری بچه هایی را تربیت کردند که در رکاب امام حسین(ع) در واقعه عاشورا به مقام والای شهادت رسیدند و در حوزه وفاداری نیز منحصربفرد بودند. صبر شاگرد کلاس حضرت زینب (س) بود؛ نباید گفت ایشان اسطوره صبر بودند بلکه صبر در کلاس حضرت زینب(س) شاگردی کرد.

علت نامگذاری سالروز ولادت حضرت زینب(س) به روز پرستار به این معنا نیست که ایشان فقط پرستار بودند و در این راه اسوه شدند بلکه ایشان لقب پرستار را زینت بخشیدند.

پرستاران شخصیت‌های گمنامی هستند در حالیکه همین پرستار است که شبانه روز در کنار بیمار است و لحظه به لحظه از او مراقبت می کند. در جریان قیام امام حسین(ع) حضرت زینب (س) چنین شخصیت گمانی داشتند و البته افراد گمنام توسط خداوند به جایگاه رفیعی می‌رسند.

در شرایط شیوع کرونا و سخت شدن شرایط کاری پرستاران، این عزیزان زحمتکش ما باید اخلاص را ازحضرت زینب (س) درس بگیرند چرا که هر چه انسان در حرکتش اخلاص داشته باشد خداوند به حرکتش عظمت می‌بخشد.

حضرت زینب(س) فقط الگوی بانوان و پرستاران نیستند بلکه الگوی بشریت هستند و هر فردی در هر جایگاهی قرار بگیرد می‌تواند از سیره حضرت زینب(س) و ابعاد شخصیتی ایشان الگو بگیرد. مردان نیز باید درس مردانگی را از حضرت زینب(س) بیاموزند.

هر مردی که در جامعه ما به پشرفت می‌رسد به دلیل داشتن یک همسر در کنار خود است و این بانوان بزرگوار ما در بعد اجتماعی دارای شخصیتی گمنام هستند. و حضرت زینب (س) چنین شخصیتی در کربلا بودند.

حضرت زینب(س) در خانواده و جامعه الگوی آرامش بودند و بانوان ما با توسل به حضرت زینب(س)، مطالعه سیره ایشان و مداومت و تمرین می‌توانند ایشان را به عنوان الگوی خود در همسرداری، فرزنداری و فعالیت اجتماعی قرار دهند

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.