معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: مطمئنا قانون کنونی پروانه ساخت جوابگوی نیازهای مردم نیست ولی طرح های تفصیلی جدید می تواند اندکی ازاین خلاء های قانونی را بر طرف کند.

قانون کنونی پروانه ساخت جوابگوی نیازهای مردم نیست

محمدرضا حسین نژاد معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد در توضیح روند صدور پروانه ساخت در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین بیان کرد: متقاضیان پروانه های ساخت به دودسته تقسیم می شوند. یکی کسانی که در حد ضابطه ملک تقاضای پروانه ساخت می کنند که در صورتی که نقشه هایشان آماده باشد و مهر سبز نظام مهندسی را ارائه بدهند می توانند ظرف دو تا سه روز پروانه ساخت دریافت کنند. دسته دیگر افرادی هستند که اضافه بر ضابطه پروانه می خواهند تغییراتی را در نقشه اعمال کنند یعنی مثلا می خواهند بیش از چند طبقه به زمین مسکونی شان اضافه کنند که در این صورت قاعدتا باید مسیر خاصی را طی کنند. در این وضعیت درخواست از مسیر عادی خارج می شود که در این خصوص در حال حاضر شیوه نامه ای با تایید شورای اسلامی مشهد تنظیم شده که در این شیوه نامه بر اساس مساحت ملک، عرض معبر، همجواری، تراکم و... تکلیف فرد مشخص است که به محض ارائه درخواست به او گفته می شود که آن زمانی که باید طی کند تا پروانه ساخت طبقات را بگیرد چقدر است.

وی ادامه داد: این ماکزیموم طبقات به پیش پروانه منجر می شود و این زمانی است که پیش پروانه باید مهر سبز را از نظام مهندسی دریافت کند. اگر همه این موارد مربوط به کار به سرعت انجام شود مالک ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز می تواند پروانه ساخت را بگیرد.

حسین نژاد افزود: همچنین برای تسهیل در صدور، پروانه دو مرحله ای داریم یعنی وقتی طرف حقوقات شهرداری را پرداخت می کند با حضور یک مهندس ناظر معمار می تواند پیش پروانه مرحله اول را بگیرد و بعد سر فرصت تاییده مهندسان عمران، تاسیسات و...را دریافت کند و جواز ساخت رادریافت کند.

وی در توضیح این سوال که چرا زمان مراجعه جهت دریافت پروانه ساخت تا زمان دریافت آن طولانی است گفت: در گذشته پرونده باید برای تعیین تکلیف حتما  به کمیته فنی مراجعه می کرد و زمان بر بود و سلیقه های کمیته ها ی فنی هم متفاوت بود. ولی این شیوه نامه که در حال حاضر توسط  مدیرکل شهرسازی شهرداری مشهد تدوین و به مناطق ارسال شده است زمان پروسه دریافت پروانه را کوتاه تر کرده است.

حسین نژاد در توضیح خلاء های قانونی پروانه های ساخت اضافه کرد: مطمئنا قانون کنونی پروانه ساخت جوابگوی نیازهای مردم نیست ولی طرح های تفصیلی جدید می تواند اندکی ازاین خلاء های قانونی را بر طرف کند.

وی در پاسخ به این سئوال که چه تخلف هایی در صدور پروانه های ساخت صورت می گیرد گفت: پیش می آید که فردی مراجعه کرده که چون سالن پذیرایی اش شکستگی دارد و طرف تمایلی به برطرف کردن این شکستگی ندارد، این خود یک نمونه از تخلف است یا مثلا یک اتاق پیشروی طولی دارد و ... که هر مورد از تخلف ایجاد شود به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال می شود.

محمد رضا حسین نژاد اضافه کرد: با همه این موارد خوشبختانه امسال آهنگ رشد صدور پروانه های ساخت نسبت به زمان مشابه اش در سال قبل تقریبا هیچ کاهشی نداشته است و همان روند ادامه پیدا کرده است.


انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    0 0
    مدیر کل شهرسازی بر اساس کدام اختیارات دستور طبقه مازاد صادر کرده است