رشت- راه آهن رشت - آستارا بخشی از کریدور ریلی شمال - جنوب ایران است که مسئولان استان گیلان به جهت اهمیت این پروژه و نقش آن در تکمیل کریدور، اجرا و تکمیل آن را با جدیت پیگیری می کنند.

آستارا چشم انتظار پیوستن به پروژه کریدور شمال- جنوب

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده و با جمهوری آذربایجان از طریق سه مرز زمینی، دریایی و ریلی در ارتباط است.

کریدور ریلی شمال - جنوب شامل مسیر ریلی، بندر عباس - قزوین، قزوین- رشت، رشت – آستارا و آستارا تا آستارای جمهوری آذربایجان و از آنجا تا روسیه و کشورهای شمال اروپا را شامل می‌شود.

با اجرای کامل پروژه کریدور شمال- جنوب، کشورهای شمالی دریای خزر از طریق ایران به خلیج فارس راه خواهند یافت و ارتباط ایران نیز با این کشورها و اروپا از این مسیر امکان‌پذیر خواهد بود.

کارشناسان اقتصادی می گویند: خط آهنی که از چین به سمت هند از هند به پاکستان و  از پاکستان به ایران ادامه دارد خلاء آن در کشور راه آهن رشت به آستارا است که باعث می شود ایران از کریدور اقتصادی چین تا فنلاند بی نصیب باشد.

آنچه گذشت

راه آهن قزوین - رشت به عنوان قطعه ای از کریدور شمال - جنوب در نیمه اسفندماه سال ۹۷ با حضور رئیس جمهوری و هیأت هایی خارجی، به طور رسمی افتتاح شد و این مسیر ریلی به صورت یک خطه از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران - تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم به ایستگاه رشت می رسد. 

کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب ایران ارتباط کشورهای اروپایی، آسیای میانه، روسیه و منطقه قفقاز را با خلیج فارس و هندوستان فراهم می کند و گفته می شود با تحقق آن سالانه امکان نقل و انتقال ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون مسافر فراهم می شود و با تحکیم روابط تجاری ایران با کشورهای بهره مند از این مسیر ریلی، میزان اثرگذاری ایران در ثبات اقتصادی و سیاسی منطقه نیز ارتقا خواهد یافت.

ارسلان زارع استاندار گیلان در شهریور ماه امسال از آغاز عملیات ساخت راه‌آهن رشت به آستارا با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) خبر داد و بر گسترش میدان اجرای این پروژه تاکید کرد و به گفته وی راه آهن رشت - آستارا را نه تنها برای استان و کشورمان بلکه برای بسیاری از کشورهای جهان مهم است و مسئولان با درنظر گرفتن زمانبندی پروژه، اجرای آن را پیگیری و رصد می کنند.

اراضی معارض

خط آهن قزوین- رشت - انزلی- آستارا، از ایستگاه رشت به‌ دو شاخه رشت - انزلی به طول ۴۰ کیلومتر و رشت - آستارا به طول ۱۷۰ کیلومتر تقسیم می شود و قطعه قزوین - رشت اجرا شده و قطعه رشت - انزلی و آستارا با جدیت پیگیری و اجرا می شود تا بنادر گیلان به شبکه ریلی کشور متصل و کریدور شمال - جنوب تکمیل شود.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در ۲۳ آذرماه درباره قطعه ریلی رشت- انزلی آستارا به عنوان مسیر مهم و مکمل کریدور استراتژیک شمال-جنوب گفت : اتصال رشت با ریل به انزلی و بندر آستارا به عنوان پروژه ای ۴۸ ماهه قرار است به سرانجام برسد.

بنا بر اظهار وی ، اراضی دولتی به این امر اختصاص یافته و زمین هایی که مالکیت خصوصی داشت از مردم خریداری شده و همچنان هم خرید اراضی ادامه دارد و تکمیل این پروژه در زمانبندی مشخص حائز اهمیت است تا شبکه ریلی از طریق آذربایجان به کشور روسیه و سایر کشورها متصل شود و دولت آذربایجان نیز به این مهم علاقه‌مندی و اهتمام ویژه دارد.

سرعت‌بخشی به احداث پروژه راه‌آهن رشت - آستارا یکی از خواسته های نمایندگان استان و مردم است که البته با توجه به اینکه  در استان گیلان اراضی گران هستند و کار تملک زمین در آن با سرعت زیاد انجام  لذا حرکت ساخت  خط آهن را کند کرده است.

زمین‌های کشاورزی، مسکونی و اراضی بسیار زیادی در طول اجرای مسیر این خط ریلی وجود دارد که باید آزادسازی شوند.

مدیر طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گیلان با اشاره به محدودیت های ساخت و ساز در حریم راه آهن رشت – انزلی می گوید:  قبل از خریداری زمین های حریم خط آهن یک خطه رشت به انزلی، باید از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان برای اجازه تغییر کاربری استعلام گرفته شود.

پردل نژاد به رعایت ۳۴ متر حریم تاسیسات زیربنایی و ۷۰ متر حریم ساخت خط آهن اشاره کرده و می افزاید: بیشترین مشکل در آماده سازی حریم خط آهن رشت – انزلی تراکم زیاد مناطق مسکونی و نزدیک بودن شهرها و روستا و واحدهای تولیدی نظیر مرغداری ها در این محدوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.