۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 732716

امروز هم مانند تمام مناسبت‌های تقویمی دیگر که به نام یک قشر خاص است فضای مجازی و سایت‌های خبری و روزنامه‌ها پر است از پیام‌های تبریک و سخن گفتن از جایگاه والای پرستاری.

اما فردا که از راه می‌رسد همه چیز همان هست که بوده و پرستاران می‌مانند با تمام مشکلات ریز و درشتی که سال‌هاست خاطرشان را رنجانده و گوششان پر است از وعده‌های بی‌عملی که قرار بوده اندکی از سنگینی این مشکلاتشان بکاهد.

سال‌هاست که چشم انتظار اجرای درست قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هستند و از اجرای تبعیض‌آمیز آن به شیوه موجود گلایه دارند؛ چرا که به باور پرستاران به دلیل تدوین نامتعارف این قانون سختی انجام کارها به دوش آن‌هاست ولی عواید آن نصیب عضو دیگر کادر درمانی (پزشک) می‌شود.

به جرئت می‌توان گفت در یک سال اخیر و به دنبال شیوع ویروس کرونا بسیاری از ما با گوشه‌ای از سختی‌های کار حرفه پرستاری آشنا شدیم ولی هنوز هم نمی‌دانیم که یک پرستار شاغل در بخش عفونی هر روز با بیمارانی سروکار دارد که به بیماری‌های مرگ‌آوری چون ایدز، تب کریمه و آنفلوانزای خوکی و پرندگان و خلاصه انواع بیماری‌های خونی دست و پنجه نرم می‌کنند.

باورش سخت است که همین سربازان به اصطلاح سلامت که این ماه‌ها بسیار از آن‌ها شنیدیم مانند شهروندان عادی از خدمات پشتیبانی درمانی استفاده می‌کنند، هیچ تفاوتی بین آن‌ها با یک شهروند عادی در برخورداری از خدمات بیمه‌ای نیست در حالی که حداقل انتظار این است که یک فرد شاغل در حوزه درمانی در کشور خودش بدون دغدغه مالی خدمات درمانی دریافت کند.

شاید باورش سخت باشد ولی در همین روزها که همه درگیر کرونا بودیم پرستارانی بودند که به دلیل ابتلا به این بیماری در زمان فعالیت در بخش بیماران کرونایی، درگیر فراهم کردن چند میلیون تومان بودند تا بتوانند فلان قرصی را تهیه کنند که اندکی مؤثرتر از سایر داروها برای پیشگیری از تشدید این بیماری است و متأسفانه برای عده‌ای هم شرایط لازم چه برای خرید دارو یا خرید به موقع آن مهیا نشد و جان خودشان را در این مسیر از دست دادند.سال‌هاست که متولیان بهداشت و درمان از کمبود پرستار سخن می‌گویند اما اقدامی برای ترمیم کاستی‌ها صورت نمی‌گیرد و هر پرستار شاغل در مراکز دولتی هنوز هم مجبور است شب‌ها مراقب چندین بیمار باشد و «داشتن تعداد بیمار بر اساس استانداردها» آرزویی دست‌نیافتنی برای آن‌ها شده است.

آرزو می‌کنیم به اندازه یک صدم شعارهایی که مسئولان کشوری و تصمیم‌سازان این حوزه در یک سال گذشته در پاسداشت خدمت سربازان سلامت سر دادند اقدام لازم برای سخت و زیان‌آور شناخته شدن بخشی از فعالان در حوزه پرستاری انجام دهند تا حداقل تحمل سختی‌های کار در بخش‌های خاص با تمام فشار کار ناشی از کمبود نیرو با امید به بازنشستگی زودهنگام آسان‌تر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.