رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: حل ترافیک خیابان های اطراف حرم مطهر رضوی نیاز به فرهنگ سازی عمومی در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و استفاده از پارکینگ های این مناطق دارد.

فرهنگ سازی استفاده از حمل و نقل عمومی راهکار حل ترافیک خیابان های اطراف حرم مطهر رضوی

محمدرضاحیدری در نشست خبری با اصحاب رسانه  در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره راه کار مدیریت شهری برای رفع ترافیک خیابان های اطراف حرم مطهر رضوی  گفت: ترافیک در این مناطق باید مدیریت شود.

وی با بیان اینکه رفع این ترافیک نیاز به فرهنگ سازی عمومی دربین شهروندان و زائران در  استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی موجود در این مناطق دارد، تصریح کرد: اینکه در محورهای اطراف حرم مطهر رضوی ترافیک نداشته باشیم امکان پذیر نیست مگر اینکه مردم خودروهای خود را در مبادی ورودی به این محورها در پارکینگ ها پارک کنند و فاصله باقی مانده تا حرم مطهر رضوی را افرادی که توانایی دارند به صورت پیاده و برای اقشاری نظیر سالمندان نیز توسط حمل و نقل عمومی طی شود.

رئیس شورای اسلامی  شهر مشهد  ادامه داد: طبق مطالعاتی که برای مدیریت ترافیک در هسته های مرکزی شهر در تمام کلان شهرها انجام شده است باید تلاش کرد که ورود خودرو به این مناطق صورت نگیرد و عوامل و مشوق هایی باید تعیین شود که مردم به صورت خودجوش از ورود خودرو به این مناطق دوری کنند زیرا اگر خواسته باشند به همین روال فعلی مردم برای تشرف به حرم مطهر رضوی از خودروی شخصی استفاده کنند تمام محورهای اطراف حرم که تخریب و به ایجاد خیابان و پیاده رو اختصاص پیدا کنند این مشکل برطرف نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طرحی با عنوان دریافت عوارض برای تردد خودرو د راین محورها مطرح شد که با ان موافقت نکردیم، افزود: برنامه هایی که مدیریت شهری برای رفع این مساله در دستور کار دارد این است که ابتدا حمل و نقل ریلی در خیابان های اطراف حرم مطهر تقویت شود که فعالیت ها در این زمینه با سرعت در حال انجام است و بنا داریم طبق توافق  با قرار گاه خاتم تا شهریور ماه سال ۱۴۰۰ایستگاه های قطار شهری در میدان شهدا، باب الجواد و پایانه مسافربری امام رضا (ع) را به یکدیگر متصل کنیم که با تحقق این موضوع بارترافیکی در این محورها کاسته خواهد شد.

حیدری ادامه داد: علاوه بر پارکینگ مجد که هفته گذشته به بهره برداری رسید ساخت چندپارکینگ دیگر نیز در این محدوده در دستور کار قرار دارد اما تنها ساخت پارکینگ از سوی مدیریت شهری راه کار حل این مساله نیست بلکه مردم باید به این فرهنگ دست پیدا کنند که از این پارکینگ ها استفاده کرده و مسیر باقی مانده تا حرم مطهر رضوی را با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و یابه صورت پیاده طی کنند.

وی با بیان اینکه اطراف حرم مطهر گنجایش اینکه محور جدید ساخته شود را ندارد، افزود: همچنین اقدامی که در چهار راه شهدا درحال حاضر در حال انجام است در راستای محدود سازی تردد می باشد به طوری که با انجام این پروژه سه محور موجود در این منطقه را به دو محور کاهش داده و یک محور را به پیاده رو اضافه کنیم که اینگونه فعالیت ها در راستای محدودسازی  حرکت خودرو به سمت حرم مطهر رضوی می باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین درباره اینکه به عنوان رئیس شورا چه نمره ای به عملکرد سه ساله شورا پنجم می دهید نیز گفت:  در این باره باید مردم با مشاهده فعالیت و بررسی شاخص ها در طول این سه سال قضاوت کنند و من اظهار نظری دراین باره نمی کنم.

حیدری  در ادامه این نشست با بیان اینکه طبق نظر مقام معظم رهبری رسانه ها باید فضای برادری و حسن ظن را در جامعه ایجاد و از بیان مطالب تخریب آمیز نسبت به مسئولان دوری کنند،  تصریح کرد: رویکرد ما در مدیریت شهری این است که امید و شادی را در شهر مقدس مشهد با همکاری مردم و همه سلایق سیاسی جاری کنیم زیرا زمانه خط کشی های سیاسی از بین رفته است و همه باید برای رشد و پیشرفت کلان شهر مشهد تلاش کرده و نظرات و پیشنهادات سازنده خود را بیان کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر همکاری و هم افزایی خوبی بین ارکان مدیریتی خراسان رضوی از جمله استاندار،نماینده ولی فقیه و تولیت محترم آستان قدس رضوی با مدیریت شهری وجود دارد، افزود: در این دوره  تاکنون ۷۰۰لایحه از سوی شهرداری مشهد به شورا رسیده است که در مدت مشابه دوره قبلی این موضوع حدود ۶۳۰ مورد بوده است. همچنین در طول ۳۹ماهی که از فعالیت این دوره از مدیریت شهری می گذرد شورای اسلامی ۱۲۳۸کمیسیون تخصصی برگزار کرده است که در مدت مشابه دوره چهارم این جلسات ۹۰۱مورد بوده است.

وی تصریح کرد:هزینه جاری  روزانه مدیریت شهری برای هر شهروند از سال ۹۶ که ۳۳۰هزار تومان بوده است  در حال حاضر به ۱میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است و در حالی که دربسیاری از کلان شهرهای کشور فعالیت های عمرانی تعطیل است اما هزینه عمرانی در شهر مقدس مشهد برای هر شهروند در سال ۹۹ رشد ۵برابری داشته است.

وی با تشکر از آستان قدس رضوی برای  اختصاص زمین برای  فضای سبز در حاشیه شهر مشهد افزود:در حالی که درآمدهای شهرداری از حاشیه شهر مشهد ۵۱۸ میلیارد تومان است اما مدیریت شهری ۴برابر این درآمد و به عبارتی حدود ۲۴۰۰میلیارد تومان در این مناطق هزینه می کند تا فاصله شاخص‌های این مناطق را با مناطق دیگرشهر  کاهش دهد ، از طرفی  برخی  پروژه‌هایی که در  این مناطق در حال اجرا هستند پروژه‌هایی راهبردی با نتایج پنهان هستند که مردم به تدریج اثار آن را مشاهده خواهند کرد.

حیدری  با بیان اینکه اصلاح بودجه سال ۹۹مشهد روز دوشنبه در صحن علنی مطرح خواهد شد، افزود: علی رغم مشکلات اقتصادی که در سطح جامعه وجود دارد،  بودجه شهرداری مشهد در سال جاری را که مبلغ  ۱۲ هزار میلیارد تومان بود را به ۱۷هزار میلیارد تومان افزایش داده ایم و نکته جالب آن است که که از این افزایش تنها ۶درصد مربوط به هزینه های جاری و ۷۵درصد مربوط به هزینه های عمرانی است . همچنین در حالی که میانگین تخصیص بودجه دولت کمتر از ۵۰درصد است اما مدیریت شهری مشهد برای تخصیص و تحقق بودجه خود هیچ گونه نگرانی ندارد.

وی در مورد نامگذاری خیابانی در مشهد به نام مرحوم شجریان نیز گفت: اگرچه شورای اسلامی دراین باره مصوبه ای را به تصویب رساند اما فرمانداری مشهد در نامه محرمانه ای این مصوبه را رد کرد و مدیریت شهری نیز در پاسخ به این نامه محرمانه دلایل خود برای این نامگذاری را بیان و به فرمانداری ارسال کرد که تاکنون پاسخی در این باره هنوز از سوی فرمانداری اعلام نشده است.

وی در مورد اظهارات یکی از اعضای شورای اسلامی طی هفته های اخیر نیز گفت:  در این دوره از مدیریت شهری شفاف سازی و بیان موضوعات با مردم رشد خوبی داشته است به طوری که ایجاد سامانه فاش و همچنین کمیته شفاف سازی از جمله این موارد است و بعید است مواردی نظیر تبانی،رانت وتهدید که در اظهارات ایشان بیان شده بود از نگاه دستگاه های نظارتی به دور مانده است زیرا اشراف نظارتی که در این دوره از  مدیریت شهری  وجود دارد  بی نظیر است.

وی همچنین در مورد فساد در المان های شهری  که از سوی این عضو شورا بیان شده است، افزود: در المان های شهری کارشناسان رسمی با بررسی صورتحساب ها و صورت وضعیت ها، ۵۰۰میلیون تومان در ساخت این المان ها صرفه جویی کردند که این موضوع به معنای فساد سیستمی نمی باشد.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری در حال حاضر  ۲۵ هزار نیروی مستقیم و غیرمستقیم دارد، افزود: برخی از نیروهایی که در حال حاضر در شهرداری و شورای اسلامی فعالیت می کنند رابطه استخدامی با شهرداری ندارند بلکه نیروهای شرکت های واسطه هستند که به صورت پیمانکار اجرای برخی فعالیت های شهری را برعهده دارند.

وی در مورد انتخابات شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰و حضور  در این انتخابات نیز گفت: اظهار نظر درباره این موضوع هنوز زود است از طرفی تشخیص و حضور در انتخابات موضوعی فراتر از شورای اسلامی است و توسط احزاب و گروه های سیاسی تعیین می شود.

وی با بیان اینکه این دوره از مدیریت شهری فعالیت های برجسته ای در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از جمله اختصاص ۴۰میلیارد تومان به ساخت باغ موزه دفاع مقدس داشته است، افزود: برای خانواده های شهید و ایثارگر نیز در این دوره از مدیریت شهری در زمینه های گوناگون تخفیفات و برنامه های داشته ایم که نسبت به دوره های قبلی بی نظیر است.

حیدری با بیان اینکه در سال گذشته ۱۳۰عابر پیاده در سطح خیابان ها جان خود را ازدست دادند، افزود: از مردم خواهش می‌کنیم دورهمی امشب را به تاخیر بیندازند زیرا طبق اظهارات مسئولان بهداشت و درمان علت ابتلای ۵۱ درصد مبتلایان به کرونا دورهمی‌های خانوادگی است از طرفی  طبق بررسی روز گذشته آمار  مبتلایان و فوتی‌های شهر مشهد نسبت به زمان آغازمحدودیت‌ها در آبان ماه حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است که  اگر  مردم رعایت نکنند این آمار به احتمال زیاد برخواهد گشت.

وی افزود: متاسفانه سهم مشهد از عوارض دریافت شده در این شهر تنها ۱۲درصد است و مابقی به خزانه وزارت کشور واریز و برای کل کشور هزینه می شود که قابل تامل است. از این رو در این زمینه و همچنین ایجاد منابع پایدار برای شهر مقدس مشهد باید عزم و اراده ملی شکل بگیرد.

حیدری با اشاره به اینکه در ابتدای شروع این دوره از مدیریت شهری آماری از املاک شهرداری در اختیار نداشتیم، افزود: تاکنون ۱۴هزار رکورد در این زمینه جمع آوری کرده ایم که جای تامل دارد.

وی همچنین در باره شکست مدیریت شهری در شورای پنجم در تحقق شعارهایی که به مردم داده شد، نیز گفت: این موضوع را قبول ندارم زیرا برمبنای شعارهایی که در انتخابات ۹۶به مردم ارائه کردیم تا حدود زیادی موفق بوده ایم و اگر عضوی از شورا در برنامه های خود موضوعاتی نظیر برگزاری کنسرت در شهر مشهد را ارائه کرده است به معنای آن نیست که شعار شورای پنجم بوده است بلکه صرفا یک نظر شخصی بوده است.  از طرفی در موضوع شکست در مبانی فرهنگی نیز باید ابتدا تعریف دقیقی از این مبانی صورت بگیرد ما همان طور که به سینماها ، تئاتر و گالری ها کمک کرده ایم برای برگزاری مراسم های مذهبی در مناسبت های خاص نیز کمک هایی داشته ایم .

حیدری در مورد بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی نیز گفت: متاسفانه این طرح توسط افرادغیر بومی  برنامه ریزی و تهیه شده است که هیچ گونه اشرافی بر این منطقه ندارند به طوری که مثلا مشاور پروژه در طرح تفصیلی خود بسته شدن زیرگذر حرم مطهر رضوی و کاهش عرض شارستان به ۳۰متر را بیان کرده است که موضوعی غیرممکن می باشد  ، از طرفی مدیریت شهری که متولی اصلی و اجرا کننده این طرح است در تصمیم گیری ها هیچ گونه دخالتی داده نمی شود که این موضوع را به وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان اعلام کرده ایم. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.