سه ماه ابتدایی سال تحصیلی کرونایی ۹۹-۱۴۰۰ به پایان رسید و اکنون زمان آن رسیده است که با برگزاری امتحانات نوبت اول عیار دانش آموزان مشخص شود. اما بسیاری از دانش آموزانی که دروس را در اپلیکیشن "شاد" آموخته اند آمادگی لازم را برای پاسخگویی ندارند.

کابوس "شاد"

قدس آنلاین – وحید اکرمی: سه ماه ابتدایی سال تحصیلی کرونایی ۹۹-۱۴۰۰ به پایان رسید و زمان امتحانات نوبت اول مدارس رسیده است تا عیار دانش آموزان مشخص شود. دانش آموزانی که امسال به جای حضور در کلاس های درس، کلاس های درس را به حضور طلبیدند آنهم با استفاده از یک تلفن همراه و چند گیگ اینترنت ناقابل.

چاره ای هم نیست. کرونا در این سال تحصیلی آنقدر در خیابان های شهر تخت گاز گرفت و "دور دور" کرد تا نفس برخی از هموطنان بند آمد و بند دل بسیاری از خانواده ها پاره شد. در این شرایط استفاده بهینه از فضای مجازی، بهترین راهکار برای درامان ماندن از این وحشی میکروسکپی است.

اپلیکیشن "شاد"، راهکار "آوپ" برای فرار دانش آموزان از دست کروناست. درواقع وزارت آموزش و پرورش برای ارائه دروس تحصیلی در منزل که سالم ترین و امن ترین محیط است، نرم افزاری کاربردی برای گوشی های هوشمند به نام شبکه اجتماعی دانش آموزان، طراحی کرده است تا بتواند با یک تیر دونشان بزند.  

اما به نظر می رسد تیرهای آموزش و پرورش حداقل در سه ماه ابتدایی سال تحصیلی جاری چندان به هدف ننشسته اند. یا شاید بهتر است بگوییم که فاصله زیادی با هدف تعیین شده دارند. این موضوع را برخی از اولیا و معلمان دانش آموزانی که به اجبار با اپلیکیشن شاد کار می کنند با قدس آنلاین درمیان گذاشته اند.

از "شاد" ناشادیم

خانم عرفانی یکی از مادرانی است که فرزند محصل دارد. او درخصوص مشکلات کار با اپلیکیشن شاد به خبرنگار ما می گوید: یکی از مشکلات عمده این نرم افزار موبایلی، سرعت پایین آن است. بخصوص در ساعاتی که تعداد زیادی از کاربران از آن استفاده می کنند. برخی از دانش آموزان صدا وتصویر معلم را با تاخیر دریافت می کنند و به همین دلیل سوالات معلم در هنگام تدریس را نمی توانند به موقع پاسخ دهند. بارها شده است که معلم کلاس فرزندم، گلایه کرده که چرا پسرم به سوالات پاسخ نمی گوید، حال اینکه او جواب را همزمان با دیگر همکلاسی هایش فرستاده اما به دست معلم نرسیده است. گاهی اوقات نیز پاسخ به موقع می رسد اما معلم درگیر تدریس است و اصلا متوجه نمی شود که فرزندم پاسخ داده است و این باعث آشفتگی ذهن دانش آموز می شود. اما باید گفت که شاد فضایی امن دارد و نگرانی هایی که والدین در دسترسی فرزندان به پیام رسان هایی مانند تلگرام یا واتس آپ دارند در این نرم افزار وجود ندارد.

خانم معصومی یکی دیگر از اولیائی است که چندین فرزند دارد و یکی از آنها مجبور است از اپلیکیشن شاد درس های خود را بیاموزد. خانم معصومی در بیان مشکلات خود از کار با این اپلیکیشن می گوید: گاهی اوقات حجم وسیع کاربر و یاسرعت کم اینترنت باعث می شود که ارتباط با اپلیکیشن قطع شده و دانش آموز به صورت غیرعمدی از محیط آن خارج شود. اما برای بازگشت دوباره به کلاس مجازی مشکلات زیادی وجود دارد و گاهی اوقات امکان پذیرنیست. این موضوع اضطراب زیادی را برای فرزندم ایجاد می کند. همچنین دانلود و آپلود فایل ها با سرعت بسیار کمی انجام می شود و باعث ناراحتی است. یکی دیگر از مشکلات این است که دانش آموزانی که مادران آنها خانه دار بوده و درگیر کار خاصی نیستند می توانند به فرزند خود در هنگام کار با اپلیکیشن کمک کرده تا او راحت تر بتواند دروس را متوجه شود. اما مادرانی که در هنگام کلاس درس فرزند خود در منزل حضور ندارند و یا مشکلاتی از قبیل رسیدگی به فرزندان کوچک خود دارند نمی توانند در استفاده از اپلیکیشن کمکی به فرزند محصل کنند و به همین دلیل سرعت عملکرد محصل کم می شود. همچنین فرزند کوچکتر چون از اهمیت کلاس مجازی برادر یا خواهرش آگاه نیست معمولا در هنگام درس مزاحمت و حواس پرتی ایجاد می کند. فرزند دانش آموزم همیشه می گوید که امسال شاگرد اول کلاس نخواهم بود. چون چند نفراز همکلاسی هایم برادر یا خواهر کوچکتر از خود ندارند.

خانم فاطمی زاده نیز چند فرزند دارد که دو نفر از آنها مجبورند از فضای مجازی دروس خود را بیاموزند. او نیز از این موضوع دلی پرغصه دارد و بیان می دارد: برخی از معلمان توانایی استفاده از امکانات روز و بهره گیری از نرم‌افزارهای متفاوت را ندارند. این موضوع بر کیفیت تدریس و در بهره مندی دانش آموزان از آموزش مجازی تاثیر منفی دارد و سبب تضییع حقوق دانش آموزان می‌شود. قبل از کرونا، دانش آموزان با حضور در کلاس هم نمی توانستند برخی از دروس را خوب متوجه شوند، اکنون که درس ها به صورت مجازی ارائه می شود چگونه می توانند در یادگیری مفاد درسی موفق و در امتحانات سربلند باشند؟

ارزشیابی های غیرواقعی

از قدیم گفته اند که معلمی شغل انبیاست. اما ویروس کووید ۱۹ در قرن ۲۰ و عصر ارتباطات کاری کرده است که پای این شغل به فضای مجازی هم باز شود. گلایه مندی از اپلیکیش شاد تنها منحصر به اولیای دانش آموزان نیست و برخی از معلمان نیز از این موضوع ناراحت و شاکی هستند.

آقای علوی مقدم یکی از معلمانی است که دروسش را در "شاد" ارائه می دهد. او به خبرنگار ما می گوید: اپلیکیشن شاد امکانات خوبی دارد اما اطلاع رسانی در مورد امکانات آن ضعیف است. این نرم افزار کاربردی فیلم های آموزشی مفیدی برای دانش آموزان و والدین آنها دارد که بتوانند از آن بهره مند شوند اما اکثر قریب به اتفاق اولیا از این موضوع بی خبرند. به همین دلیل از این امکان به خوبی استفاده نمی شود. اما یکی از مشکلات شاد این است که ارزشیابی دانش آموزان تقریبا غیرواقعی است. چون معلم نمی داند که پاسخی که از سوی دانش آموز ارسال شده مربوط به خود اوست یا اینکه والدینش به او کمک کرده اند.

خانم عارفی نیز به شغل شریف معلمی اشتغال دارد. او نیز در خصوص سختی های کار معلمان با اپلیکیشن شاد حرف های شنیدنی دارد و ابراز می دارد: از زمانی که کرونا اوج گرفته و مدارس به صورت کامل تعطیل گردیدند معلمان مجبور شدند از خانه های خود، کلاس های مجازی را برگزار کنند. اما کار در خانه مشکلاتی دارد از جمله اینکه ممکن است در حین تدریس و در اوج ارائه مطالبی مهم، پرنده ای مانند کلاغ از حیاط خانه قارقار کنان عبور کند و باعث خنده دانش آموزان شود. دیگر جمع کردن این کلاس کار ساده ای نیست. یا وسط ارائه دروس زنگ در خانه به صدا در می آید و متوجه می شویم که مهمان قصد حضور در خانه را دارد. اینگونه اتفاقات قابل پیش بینی نیستند و مصائب معلم برای ارائه دروس را بسیار بیشتر از قبل می کنند. یکی دیگر از مشکلات این است که اگر کلاسی در موعد خود به هر دلیلی از جمله قطع بودن اینترنت یا اپلیکیشن برگزار نشود آنگاه هماهنگی بین اولیای دانش آموزان برای برگزاری کلاس درزمانی دیگر بسیار سخت خواهد بود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    0 0
    مشکل ضعف اینترنت کاربر ارتباطی با شاد نداره خصوصاً اینکه بقیه همکلاسی‌ها به موقع پاسخ می‌دن... متاسفانه برخی خانواده‌ها وقت نگذاشتن خودشون و مشکلات اینترنتشون رو پای شاد و آموزش پرورش میذارن. برای امتحان هم میتونن شفاهی انجام بدن. سوالات کمتر اما شفاهی و تماس تلفنی یا تصویری.
  • فرهاد ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    0 0
    مشکل ضعف اینترنت کاربر ارتباطی با شاد نداره خصوصاً اینکه بقیه همکلاسی‌ها به موقع پاسخ می‌دن... متاسفانه برخی خانواده‌ها وقت نگذاشتن خودشون و مشکلات اینترنتشون رو پای شاد و آموزش پرورش میذارن. برای امتحان هم میتونن شفاهی انجام بدن. سوالات کمتر اما شفاهی و تماس تلفنی یا تصویری.