استاندار خراسان رضوی در بازدید از موسسه فرهنگی قدس گفت: تلاش های آستان قدس رضوی در محرومیت زدایی در سطح کشور قابل تقدیر است.

 تلاش قابل تقدیر آستان قدس رضوی در محرومیت زدایی در کشور/توسعه همه جانبه استان با همراهی رسانه ها

به گزارش قدس آنلاین، محمد صادق معتمدیان عصر امروز در بازدید از بخش های مختلف موسسه فرهنگی قدس به مناسبت سی و چهارمین سالگرد انتشار روزنامه قدس گفت: توسعه همه جانبه و فراگیر در سطح جامعه بدون همراهی رسانه ها تحقق نخواهد یافت.

وی تصریح کرد: استان خراسان رضوی دارای مزیت های نسبی در حوزه های مختلف از جمله موضوع زیارت  نسبت به سایر استان های کشور است که باید این ظرفیت ها به کمک رسانه ها و بویژه موسسه فرهنگی قدس در سطح کشور و جهان معرفی شوند .

معتمدیان  افزود: یکی از مهمترین اولویت های استان در حال حاضر تکمیل زنجیره تولید ،  حمایت از بخش صنعت و رونق گرفتن ظرفیت های بلاتکلیف خراسان رضوی در زمینه های مختلف بویژه حوزه معادن است تا زمینه تحقق جهش تولید در استان فراهم شود.

* تثبیت شرایط موجود

وی با اشاره به اینکه تثبیت شرایط موجود از مهمترین برنامه های استان در شرایط فعلی است؛ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از مشکلات فعلی بخش تولید استان نبود سرمایه درگردش و یا کم بودن آن است با تفاهم نامه ای که با نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، صورت گرفت ۱۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات برای این منظور اختصاص پیدا کرد تا زمینه احیا و ثبات این واحدهای تولیدی فراهم شود.

معتمدیان افزود: خراسان رضوی جزو معدود استان هایی است که همه بانک های دولتی و خصوصی در این استان دارای شعبه هستند اما متاسفانه طبق گزارش شورای هماهنگی بانک های استان تنها ۷۶درصد از منابع این بانک ها در استان صرف و هزینه می شوند این در حالی است که طبق قانون بانک مرکزی باید حداقل ۸۵درصد منابع بانکی باید در همان منطقه ای که جذب می شوند هزینه گردند .

وی با بیان اینکه طی ۸ماه گذشته بانک های عضو شورای هماهنگی استان ۱۳۰هزار میلیارد تومان منابع در اختیار داشته اند، تصریح کرد: متاسفانه ۸بانک خصوصی که در خراسان رضوی دارای شعبه هستند، عضو شورای هماهنگی بانک های استان نبوده و درباره منابع و مصارف خود گزارش ارائه نمی کنند و شفافیت ندارند که در این رابطه با بانک مرکزی مکاتباتی صورت گرفته است و از رسانه ها نیز تقاضا داریم که نسبت به  پاسخگو بودن این بانک ها با استانداری ، همراهی داشته باشند.

* تعامل حداکثری با آستان قدس رضوی

وی با بیان اینکه هدف ما تعامل حداکثری با آستان قدس رضوی است؛ افزود: تلاش آستان قدس رضوی برای محرومیت زدایی در سطح کشور قابل تقدیر است و ما نیز بناداریم از  ظرفیت های گوناگون و عظیم این مجموعه برای توسعه استان و تقویت زیرساخت ها در مناطق محروم، بویژه  حاشیه شهر مشهد که جمعیت آن به اندازه چند استان است استفاده کنیم  زیرا دولت  به تنهایی توان ایجاد امکانات و رفع مسائل در این مناطق  را ندارد.

معتمدیان  همچنین افزود: در راستای اختصاص زمین هایی که آستان قدس رضوی برای ساخت مسکن در حاشیه شهر مشهد در نظرگرفته است علاوه بر  تاکید ویژه به  معاون عمرانی استانداری برای آغاز ساخت این واحدهای مسکونی،  با کمیته امداد ، شهرداری و بنیاد مستضعفین نیز تفاهم نامه هایی برای تسریع در این زمینه انجام شد.

وی افزود: متاسفانه حاشیه شهر مشهد در سرانه های آموزشی، بهداشتی و درمانی و عمرانی از میانگین های کشوری بسیار عقب تر است که با استفاده از ظرفیت های آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان ، ستاد ساماندهی حاشیه شهر مشهد و همچنین مدیریت شهری  بنا داریم وضعیت این منطقه را بهبود ببخشیم .

* تعطیلی نیمی از معادن استان

وی با بیان اینکه بخش های خصوصی و خصولتی باید در جهت رونق گرفتن معادن با بخش دولتی همکاری و همراهی داشته باشند، افزود: نیمی از معادن استان به دلایل مختلف از جمله نداشتن دانش فنی از سوی صاحبان این معادن تعطیل هستند که به این افراد فرصت داده ایم تا در راستای شکوفاسازی این سرمایه های منجمد اقدامات لازم را انجام دهند و اگر دانش و صلاحیت لازم برای بهره برداری از آنها را ندارند به سرعت آنها راواگذار کنند . همچنین بنا داریم تا پایان دی ماه با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از ۷۵۰۰پهنه معدنی استان را آزاد سازی کنیم.

استاندار خرسان رضوی  بابیان اینکه اگر بستر سرمایه گذاری در استان فراهم شود به صورت خودجوش سرمایه گذاران حضور پیدا خواهند کرد، افزود:   یکی از پشتوانه های توسعه استان ، بخش کشاورزی است که در این زمینه باید مدیریت استفاده از آب، توسعه کشت گلخانه ای ، احیای قنوات و آبخیز داری مورد توجه قرار بگیرد .

*انتقال آب

وی با بیان اینکه  متاسفانه از منابع آبی استان به صورت بهینه و درست استفاده نمی شود، افزود: انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی یک فرایند زمان بر است که طبق پیش بینی ها در چشم انداز ۱۴۲۰محقق خواهد شد، از این رو باید اقداماتی نظیر استفاده از سیستم های نوین آبیاری مورد توجه قرار بگیرد که اگرچه در این زمینه اقداماتی در استان انجام شده است اما کافی نمی باشد.

* پذیرش زائر و مسافر ، از مبدا تا مبدا

وی با بیان اینکه خراسان رضوی به دلیل زائر پذیری بودن خسارت زیادی را از بحران کرونا متحمل شد، اظهار کرد: اقتصاد این استان بر مبنای زائر و زیارت است و با توجه به اینکه بیش از ۵۲درصد ظرفیت های اقامتی کشور در این استان وجود دارد تعطیلی حرم مطهر رضوی و کاهش ظرفیت هتل ها و مراکز اقامتی خسارت سنگینی رابر اقتصاد استان وارد کرد.

معتمدیان با بیان اینکه طرح پذیرش زائر و مسافر ، از مبدا تا مبدا برای حضور در شهر مقدس مشهد و با رعایت پروتکل های بهداشتی تهیه و به دولت ارائه کرده ایم، ادامه داد: بسته حمایتی گردشگری ویژه خراسان رضوی نیز تهیه و به تهران ارسال کرده ایم تا در صورت توافق با اجرای آن زمینه حمایت از مراکز اقامتی و گردشگری استان فراهم شود.

*آمار کاهشی کرونا

وی با بیان اینکه در خراسان رضوی شهر قرمز کرونایی نداریم، افزود: ۱۹شهرستان استان که دارای وضعیت قرمز کرونایی بودند در حال حاضر به وضعیت نارنجی و زرد تغییر پیدا کرده اند و همچنین با همکاری مردم و رعایت دستورالعمل های بهداشتی آمار مبتلایان، فوتی ها و بستری در آی سی یو استان نیز کاهش قابل ملاحظه ای داشته است که از مردم تقاضا داریم با همکاری و همراهی زمینه تداوم این موضوع را فراهم نمایند.

*اعتبارات ملی

وی با انتقاد از مدیران استان که نگاه صرف به بودجه های استانی دارند، افزود: متاسفانه دستگاه های خراسان رضوی صرفا به اعتبارات ناچیز استانی متمرکز شده و از اعتبارات ملی غفلت کرده اند این در حالی است که بسیاری از پروژه های استان دارای ردیف بودجه ملی خوبی هستند که لازم است مدیران پیگیرتحقق  آنها باشند.

*حمایت از معین های اقتصادی

وی در مورد وضعیت فعالیت معین های اقتصادی نیز گفت: ما نیز از این طرح حمایت می کنیم و در این راستا به معاون اقتصادی استانداری تاکید ویژه ای صورت گرفته است که فعالیت این معین ها بر اساس تفاهم نامه های انجام شده علی الخصوص در مناطق روستایی مورد بررسی ور صد قرار بگیرد تا میزان عمل به تعهدات آنها مشخص شود.

* همراهی رسانه ها و دستگاه های اجرایی

مدیرعامل موسسه فرهنگی قدس نیز در ادامه این جلسه گفت: نگاه ویژه استاندار محترم به رسانه ها قابل تقدیر است.

علی یعقوبی افزود: همراهی رسانه ها و دستگاه های اجرایی باعث خواهد شد تا خط مشی گذاری های عمومی در حوزه تدوین، اجرا و ارزیابی موفق باشند که این موضوع در زمینه های مختلف نیز ثابت شده است از این رو موسسه فرهنگی قدس در راستای توسعه استان آماده همکاری با دستگاه های اجرایی در همه زمینه ها می باشد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که می تواند توسط مثلث ؛ نمایندگان مجلس استان، رسانه ها و دستگاه های اجرایی پیگیری و دنبال شود موضوع بودجه زیارت است که طی سال های اخیر مورد بی توجهی قرار گرفته است. همچنین این مثلث قادر خواهد بود اقدامات ملی در شان و جایگاه شهر مقدس مشهد ارائه کند زیرا این  نگاه در حال حاضر در شان شهر مقدس مشهد که پایتخت معنوی ایران و جهان اسلام است نمی باشد.  

   انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.