نگرش دو پهلو چشم‌‎آبی‌ها به موضوعات حقوق بشری و استفاده ابزاری از آن، این روزها حتی صدای برخی مقامات اروپایی را هم درآورده است.

اعتراف به استانداردهای دوگانه حقوق بشری در اروپا

غرب نشان داده از بردن مباحث انسانی به قربانگاه، هرگاه که این موضوعات به صلاح و منفعتشان نیست هیچ ابایی ندارد. به راه انداختن دو جنگ بزرگ جهانی در قرن گذشته و قتل عام انسان‌های بی‌گناه، استفاده آمریکا از بمب اتم علیه شهروندان ژاپنی در جنگ دوم جهانی و در دنیای امروز نیز بی‌تفاوتی غرب به کشتار غیرنظامیان از سوی رژیم آل سعود در یمن و همچنین تداوم حمایت از رژیم متجاوز صهیونیستی این رویه را به اثبات رسانده است.

اروپا همدست سعودی در نسل‌کشی یمن

روز گذشته یک عضو ایرلندی پارلمان اروپا در اعترافی کم‌سابقه، با حمله به مقامات اتحادیه، این معیارهای دوگانه حقوق بشری را مورد انتقاد قرار داد. «مایک والاس» در پیامی توییتری که به این مناسبت منتشر کرد، نوشت: «اروپا به مخالفان در بلاروس جایزه می‌دهد؛ چون این کشور با روسیه هم‌مرز است. ما زمانی که بتوانیم به چین و ایران لگد بزنیم عاشق حقوق بشر می‌شویم، اما در پارلمان نمی‌توانیم درباره یمن بحث کنیم؛ چون ما همدست نسل کشی سعودی و امارات هستیم که موجب کشته شدن صدها هزار نفر و گرسنگی میلیون‌ها نفر دیگر شده است».

پیام توییتری معنادار عضو ایرلندی پارلمان اروپا پس از آن صادر شد که اتحادیه روز پنجشنبه گذشته در واکنش به اعدام روح‌الله زم، جاسوس رسمی و عامل اغتشاشات گسترده یکی‌دو سال کشور، در بیانیه‌ای اقدام جمهوری اسلامی را محکوم کرد. انتقاد اتحادیه نسبت به اعدام فردی با سوابق پیش‌گفته در حالی است که این نهاد کمترین واکنشی به ترور شهید دکتر محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان از خود نشان نداد.

جنگ روانی اتحادیه علیه ایران

استفاده ابزاری از موضوعات حقوق بشری البته تازگی ندارد. غربی‌ها در حالی در موضوع اعدام یک جاسوس از سوی کشورمان سینه چاک می‌کنند که در مقابل حذف مخالفان و مهم‌تر از آن گردن‌زدن ۱۸ جوان معترض حکومت سعودی که چند سال پیش روی داد، هیچ واکنشی از خود نشان ندادند. یک تحلیلگر سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اشاره به این دورویی اتحادیه گفت: واقعیت آن است که این روزها اسباب بازیگری در محیط بین‌المللی تفاوت بسیاری پیدا کرده است. اگر در گذشته صرف داشتن قدرت نظامی یا اقتصادی موجب برتری یک کشور در محیط بین‌المللی بود، امروز موضوع جنگ نرم و تحمیل اراده‌ها بر افکار عمومی بر اضلاع قدرت کشورها افزوده شده است. محمد اخباری در این‌باره افزود: اروپا با درک این مسئله در حالی که قدرت تعیین‌کننده سخت‌افزاری و نظامی سابق خود را از دست داده، برای تداوم نفوذ خود در کنار آمریکا به استفاده ابزاری از موضوعات انسانی روی آورده است. در این‌میان با چنگ زدن به موضوعات حقوق بشری و محیط زیستی (با هدف مهار اقتصاد دیگر کشورها) و موضوعات این‌گونه برای مهار رقبای خود تلاش می‌کنند. وی تصریح کرد: واقعیت آن است که امروزه اروپا، چین، روسیه و ایران را رقیب و سد راه خود می‌بیند؛ پکن در حوزه اقتصادی، مسکو در حوزه نظامی و ایران در بحث رقابت‌های منطقه‌ای. جمهوری اسلامی باوجودهمه فشارهای غرب امروز قدرت برتر غرب آسیاست و این برای اروپا خوشایند نیست. اخباری با بیان اینکه اروپا در دو، سه سال گذشته همراهی خود را با سیاست‌های ضد ایرانی دولت ترامپ ثابت کرده، خاطرنشان کرد: اعدام یک جاسوس یا قاچاقچی بحث حقوق بشری نیست. هر کشوری در این موضوعات قوانین داخلی خود را دارد. آنچه اکنون روی داده زیر سؤال‌بردن استقلال و حاکمیت کشور و غیرقابل پذیرش است. وی با بیان اینکه بیانیه حقوق بشری ضد ایرانی اخیر اروپا تنها با هدف فشار بر جمهوری اسلامی صورت گرفته ،تأکید کرد: امروز در اعتراضات آمریکا و فرانسه به شدت حقوق بشر پایمال می‌شود، اروپا اگر می‌خواهد واقع‌بین باشد باید پیش از ایران این موضوعات را مورد توجه قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.