رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد گفت: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از گذشت ۱۵ سال از تصویب در مجلس هنوز اجرا نشده که در اولویت پیگیری های ماست و امیدواریم به نتیجه برسد.

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۵ سال تصویب هنوز اجرایی نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محسن گچ پزان در خصوص وضعیت اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: این قانون حدود ۱۵ سال پیش در مجلس به تصویب رسیده و حتی به تأیید شورای نگهبان هم رسیده اما به دلایلی از جمله نبود منابع مالی هنوز اجرا نشده است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد بیان کرد: چندی پیش هم از طریق نهادهای مختلف از جمله مجلس و قوه قضائیه مجدداً پیگیر شدیم و در هر جلسه‌ای که داریم این موضوع را یادآوری می‌کنیم و امیدواریم که با پیگیری‌های انجام شده این قانون به مرحله اجرا برسد.

وی درباره جزئیات قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری افزود: پرستار به طور معمول کارهایی نظیر تعویض پانسمان، وصل کردن سوند، اتصال اکسیژن و… را برای بیماران انجام می‌دهد، که طبق قانون تعرفه گذاری به هرکدام از اینها دستمزد تعلق می‌گیرد. اما در حال حاضر دستمزد پرستاران در قالب حقوق ماهیانه، کارانه و اضافه کرد برای آنها منظور می‌شود و عملاً بازدهی پرستاران تأثیری در حقوق آنها ندارد.

گچ پزان با بیان اینکه ۲۵۰ فعالیت پرستاری قیمت گذاری شده است، افزود: هم اکنون پزشکان از ضریبی به نام ضریب k بهره می‌برند و هر تجویزی که برای بیماران انجام دهند به آنها دستمزد تعلق می‌گیرد. اجرای این قانون باعث می‌شود تا پرستاران هم از این مزیت برخوردار شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کار پرستار به نام پزشک ثبت می‌شود، افزود: وقتی که پزشک برای بیمار کاری را تجویز می‌کند از ضریب k یا همان دستمزد آن تجویز برخوردار می‌شود اما به پرستار که آن کار را انجام می‌دهد، هیچ ضریبی تعلق نمی‌گیرد ولی با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، این مشکل تا حدود زیادی برطرف می‌شود و پزشک و پرستار هردو از این ضریب بهره مند خواهند شد.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.