رییس نهضت سوادآموزی خراسان رضوی گفت: حدود ۸هزار بی سواد در حاشیه شهر مشهد وجود دارد.

 وجود ۸هزار بی سواد در حاشیه شهر مشهد /باسوادی ۹۸درصدی در خراسان رضوی

مصطفی اسدی درنشست خبری به مناسبت هفته سوادآموزی ضمن گرامی داشت یاد خبرنگار روزنامه قدس ، مرحوم حسین پورحسین ، اظهار کرد: میانگین سوادآموزی خراسان رضوی در سال گذشته  ۹۸درصد بود که سعی داریم این شاخص را در سال جاری به ۹۸.۷درصد ارتقا دهیم که نقش رسانه ها در دستیابی به این شاخص با اطلاع رسانی و ایجاد انگیزه در بین افراد برای حضور در سواد آموزی برجسته است.

*عدالت آموزشی و عدالت جنسیتی

وی با بیان اینکه یکی از چالش های اساسی ما عدم حضور افراد برای سوادآموزی است، تصریح کرد: عدالت آموزشی که تمرکز بر آموزش در همه مناطق بویژه مناطق محروم و کم برخوردار است باعث شده است بیش از ۵۵درصد آموزش های ما در مناطق روستایی و حاشیه شهر انجام شود ،  همچنین  عدالت جنسیتی به عنوان یکی از ارکان دیگر در سواد اموزی استان  با جدیت دنبال می شود که نتیجه آن اختصاص  ۸۰درصد آموزش های سواد اموزی به دختران و زنان است  این در حالی است که این آمار قبلا ۳۵درصد بوده است.

وی بااشاره به اینکه خراسان رضوی از میانگین سواد آموزی در کشور ۲درصد بالاتر است، افزود: از سال ۱۳۹۵تاکنون به تمام اهدافی که در حوزه سواد آموزی استان برنامه ریزی شده بود دست پیدا کردیم و آمار ۱۵۹هزار نفری بی سواد استان را به کمتر از ۷۰هزار نفر رسانده ایم. همچنین در حوزه سواد آموزی اتباع خارجی تاکنون ۴هزار نفر را آموزش داده و با سواد کرده ایم.

اسدی ادامه داد: در سواد آموزی کودکان بین ۱۰تا ۱۹سال که اغلب کودکان کار هستند نیز در خراسان رضوی طی سال های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه ای رخ داده است که در اینجا از همکاری  نهادهایی نظیر بهزیستی ، کمیته امداد، فرمانداران، بخشداران و دهیاران   برای ایجاد انگیزه در این کودکان برای سواد آموزی نیز تشکر می کنیم.

وی با اشاره به اینکه شورای پشتیبانی سواد اموزی استان چهار سال متوالی رتبه برتر کشور را دریافت کرد، تصریح کرد: سواد اموزی در حال حاضر و به دلیل شیوع ویروس کرونا به سه صورت حضوری، غیر حضوری و نیمه حضوری صورت می گیرد به طوری که در روش حضوری آموزش ها فرد به فرد است که البته تعداد این آموزش ها در حال حاضر در استان بسیار اندک می باشد. در روش غیر حضوری و نیمه حضوری نیز اموزش ها از طریق صداو سیما و همچنین تهیه سی دی های آموزشی برای تمامی سواد اموزان شهرستان های استان است و اگر در این روش افراد با مسائلی مواجه شوند می توانند از آموزش دهنده خود کمک بگیرند.

*سواد آموزی در زندان

رییس نهضت سوادآموزی خراسان رضوی  افزود: یکی از موارد دیگری که در حوزه سواد آموزی استان مورد تاکید قرار گرفت ایجاد کلاس نهضت سواد آموزی برای زندانیان با همکاری سازمان زندان ها بود به طوری که این کلاس ها از دو زندان استان در سال قبل به هفت زندان افزایش پیدا کرد از طرفی این موضوع را نیز باید بیان کرد که طبق آمار اغلب زندانیان استان بی سواد هستند که این موضوع حتی در زمینه ارتکاب جرم آنها نیز تاثیر گذار می باشد.

اسدی افزود: برای تمامی سواد آموزان استان کتاب، دفتر و لوازم تحریر رایگان تهیه کرده ایم و بودجه سواد آموزی از ۲۸میلیارد تومان در سال قبل به ۴۵میلیارد تومان در سال جاری رسیده است که این موضوع نشان دهنده این است که دولت عزم و اراده جدی برای ریشه کن کردن بی سوادی در کشور دارد.

اسدی با اشاره به اینکه از  الگوهای برتر تدریس سواد اموزی استان در مراسمی با حضور مسئولان کشوری  قدر دانی شد، افزود: همچنین شرایطی را فراهم کرده ایم که نوسوادان استان بتوانند از آموزش های ICDLنیز استفاده کنند ، از طرفی در حال حاضر ۱۰۴مرکز یادگیری و مهارت آموزی برای نوسوادان استان فعال است که افراد می توانند در این مراکز یکی از مهارت های مورد علاقه خود را فرا بگیرند و با عادی شرایط ۶مرکز دیگر را نیز افتتاح خواهیم کرد.  

وی افزود: همچنین در طرح سواد و زندگی ۱۷مرکز یادگیری با هدف تولید محصول و ارائه ان به بازار در سطح خراسان رضوی با حضور ۲هزار نفر و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در حال فعالیت است که یکی از مواردی که در شرایط فعلی این مراکز تولید می کنند ماسک بهداشتی است که دارای استانداردهای لازم می باشد و روزانه این مراکز ۵۰هزار ماسک را تولید و با قیمت بسیار پایین به مردم عرضه می کنند، همچنین روزانه ۵هزار گان در این مراکز تولید و در اختیار واحدهای بهداشتی و درمانی استان  قرار می گیرد.

*جذب۱۶۰۰نفر آموزشیار

اسدی همچنین در مورد جذب آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی استان نیز گفت: سال قبل از دو هزار نفر آموزشیاران نهضت سواد آموزی استان که مشمول تبصره ۱۰ماده ۱۷قانون تعیین تکلیف آموزشیاران نهضت سواد آموزی بودند حدود ۱۶۰۰نفر در آزمون قبول شدند که بنا است طی امسال و سال اینده بنا به ظرفیت دانشگاه فرهنگیان دوره یک ساله آموزشی را سپری و سپس استخدام رسمی آموزش و پرورش شوند. همچنین انتظار می رود آموزش و پرورش برای ساماندهی وضعیت شغلی سایر آموزشیاران استان که حدود ۲هزار نفر بوده و دارای مدارک تحصیلی بالا هستند اقدام اساسی انجام دهد.  

وی با بیان اینکه از روش های مختلف نظیر آموزش قرآن، کتابخوانی، مسابقه انشا سعی داریم چالش برگشت به بی سوادی را از بین ببریم، تصریح کرد: یکی از مسائل اساسی در حوزه نهضت سواد اموزی کودکان مشکوک تابعه هستند که در شورای پشتیبانی نهضت سواد اموزی استان اعلام کردیم کد مشخصی برای اینگونه افراد در نظر گرفته شود تا در زمان ثبت نام آنها مشکلی رخ ندهد.

*۸هزار بی سواد در حاشیه شهر مشهد

وی در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره میزان بی سوادی در حاشیه شهر مشهد نیزگفت: یکی از مناطق مورد هدف ما در سواد اموزی حاشیه شهر مشهد است که متاسفانه به دلیل مهاجر پذیر بودن از سراسر کشور و حتی برخی کشورهای خارجی آمار آن همیشه با نوسان مواجه است.  طبق آمار ۱۵هزار بی سواد در این منطقه وجود دارد که سال گذشته ۷هزار نفر از آنها را شناسایی کردیم که حدود ۷۸درصد از آنها در آزمون قبول و به مرحله بالاتر ارتقاء پیدا کردند و امسال نیز بناداریم علی رغم شرایط کرونا تلاش خود برای سواد اموزی در این منطقه را افزایش و تعداد بی سوادان آن را کاهش دهیم.

اسدی بابیان اینکه پیش بینی می شود حدود ۸هزار بی سواد در این منطقه وجود داشته باشد،  ادامه داد: از طرفی طبق تفاهم نامه ای که با شهرداری مشهد به امضا رسیده است افرادی که درشهر مشهد در زمینه بی سوادی،  خود اظهاری کنند در صورت قبولی در آزمون علاوه بر مبلغ ۱۳۰هزار تومانی که از طرف نهضت سواد آموزی به آنها پرداخت می شود مبلغ ۱۸۰هزار تومان نیز از سوی شهرداری به آنها داده می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.