معاون اسبق وزارت صمت گفت: برای نشان دادن رشد اقتصادی می‌توان مؤلفه‌ها و فاکتورهای مختلفی را عنوان کرد که بعضاً به خودی خود می‌توانند هیچ تغییر مثبتی روی زندگی و معیشت مردم از خود به جا نگذارند ضمن اینکه در عدد و آمار نشان داده شود که اقتصاد مثلاً رشد داشته است.

محمد صادق مفتح معاون اسبق وزیر صمت در گفت‌وگو با قدس آنلاین در خصوص ارائۀ آمارهای رشد اقتصادی توسط دولت گفت: هر چند دولت اعلام کرده که در شش ماهه اول سال جاری رشد اقتصادی مثبتی ثبت شده اما به واقع باید گفت رشد اقتصادی برگرفته و وابسته به مؤلفه‌های مختلفی است که برای تأیید و تثبیت آن باید بسیاری از این واقعیت‌ها و مؤلفه‌ها را در نظر گرفت ولحاظ کرد تا بتوان گفت که کشور شاهد رشد اقتصادی بوده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: مثلاً در اولین بررسی‌های به عمل آمده از لایحه بودجه ۱۴۰۰ و براساس واقعیت‌های اقتصادی کنونی که به وضوح قابل تفسیر است، می‌توان گفت ما در سال آینده نیز رشد اقتصادی نخواهیم داشت و چون سال ۱۴۰۰ رشد اقتصادی اتفاق نمی‌افتد، بسیاری از چالش‌های اقتصادی با ما به سال بعد می‌آید.

معاون اسبق وزارت صمت خاطر نشان کرد: همه می‌دانیم که ماهیت بودجه پیش بینی کردن است اما براساس واقعیت‌های اقتصادی که پیش بینی‌ها را راحت تر می‌کند می‌توان گفت با توجه به اینکه عمدتاً رشد اقتصادی ما وابسته به درآمدهای خام فروشی نفت و فروش نفت است چون احتمال فروش نفت به آن صورتی که منجر به رشد اقتصادی شود، وجود ندارد پس نمی‌توان گفت سال ۱۴۰۰ با رشد اقتصادی مثبتی روبه‌رو شویم.

مفتح دراین باره تصریح کرد: بنابراین با اتکا به درآمدهای نفتی نمی‌توان به رشد اقتصادی امیدواری چندانی داشت مگر اینکه در عرصه بین المللی و سیاسی اتفاقات خاصی رقم بخورد که فروش نفت ما را بیشتر کند.

محمد صادق مفتح درباره شاخص رشد اقتصادی در هر یک از بخش‌های مختلف اقتصادی کشور گفت: متأسفانه امسال در بخش صنعت ودر بخش کشاورزی نتوانستیم رشد خوبی را به ثبت برسانیم بنابراین همین وضعیت برای سال ۱۴۰۰ هم قابل پیش بینی است لذا اگر رشد اقتصادی در سال آینده منفی نباشد مثبت نیز نخواهد بود به این معنا که رشد اقتصادی سال آینده با سال ۹۹ تغییر چندانی نخواهد داشت.

کارشناس مسائل صنعت و اقتصاد با اشاره به آمارهای دولت مبنی بر رشد اقتصادی سال جاری خاطر نشان کرد: به هر حال برای نشان دادن رشد اقتصادی می‌توان مؤلفه‌ها و فاکتورهای مختلفی را عنوان کرد که بعضاً به خودی خود می‌توانند هیچ تغییر مثبتی روی زندگی و معیشت مردم از خود به جا نگذارند ضمن اینکه در عدد و آمار نشان داده شود که اقتصاد مثلاً رشد داشته است.

وی دراین باره بیان داشت: بنابراین می‌توان گفت بازی کردن با اعداد و ارقام هم می‌تواند به رشد اقتصادی ختم شود لذا اینکه دولت گفته که در شش ماهه نخست سال ۹۹ رشد اقتصادی داشتیم را می‌توان به موضوعاتی مثل تولید بیشتر خودرو درصنعت خودرو ربط داد که تفاوتی روی زندگی و آنچه مردم در سفره و معیشت خود دارند ایجاد نکرده است.

مفتح در پایان تصریح نمود: اتفاقاً امسال ما در بخش کشاورزی و در بخش تجارت رشد منفی داشتیم لذا برای صحت آمار نباید به آمار شش ماهه اکتفا کرد بلکه آمار باید به صورت سالیانه مورد نقد و بررسی قرار بگیرد که آن زمان مشخص شود آیا در طول سال رشد اقتصادی داشتیم یا خیر، هر چند که واقعیت‌های ملموس اقتصادی نشان می‌دهد رشد اقتصادی منفی بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.