حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان سه شنبه در سفری یک روزه و به دعوت علی شمخانی به تهران می‌آید.

 مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان به تهران می‌آید

قدس آنلاین: به دنبال پیشرفت های چشمگیر در  زمینه تنظیم سند همکاریهای راهبردی میان دو جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، و نزدیک شدن به مراحل نهایی این سند، همچنین تحولات جدید در زمینه مذاکرات صلح افغانستان، رفت و آمدهای دیپلماتیک میان تهران و کابل به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

در همین چارچوب هفته گذشته عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در سفری دو روزه به افغانستان روند مراحل نهایی سند همکاری جامع راهبردی ایران و افغانستان را در دیدار با مقامات ارشد این کشور بررسی کرد.

قرار است در ماه‌های آینده این سند نهایی شود و به امضای روسای جمهوری دو کشور برسد.

عراقچی د بدور ورود به کابل گفت: مذاکرات جامع راهبردی بین تهران و کابل است که الحمدالله به مرحله پایانی خود نزدیک شده است. این سند پنج قسمت دارد که چهار بخش آن قبلاً نهایی شده و قسمت پنجم آن باقی مانده بود و آن یک قسمت هم در مذاکراتی که ما در چند نوبت داشتیم، امروز به مراحل آخر خود رسیده است.

عراقچی در این سفر علاوه بر دیدار با «میرویس ناب» معاون وزیر امور خارجه افغانستان  با حمدالله محب  مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان هم دیدار و حمایت تهران از دولت افغانستان را در جریان مذاکرات صلح با طالبان ابلاغ کرد.

شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد  در این دیدار عراقچی بر حمایت ایران از دولت، جمهوری دموکراتیک و قانون‌اساسی افغانستان تاکید کرده است.

معاون سیاسی ظریف در کابل با تاکید بر اینکه در روند مذاکرات صلح افغانستان به حسن نیت آمریکا به‌صورت جدی مشکوک هستیم و اصلا به آن‌ها برای آوردن صلح باثبات اعتماد نداریم، در عین حال گفت که  طالبان یک واقعیت در صحنه سیاست افغانستان است و نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم و نادیده گرفتن آن یعنی جنگ و ادامه خونریزی است.

وی افزود: باید راه حلی پیدا شود که طرف‌های افغانی به همراه گروه طالبان بتوانند با همدیگر صحبت کنند و به یک تصمیمی برسند که نتیجه دستاورد همه طرف‌ها باشد و همه طرف‌ها احساس برد برد کنند و نتیجه آن هم صلح باشد.

عراقچی از مطالبه دولت کابل  برای انجام ادامه مذاکرات در داخل افغانستان برای کاستن از تاثیرگذاری بیگانگان بر این مذاکرات نیز حمایت کرد.

تهران نیز در یکی دو سال اخیر به موازات تحرکات آمریکایی ها برای رسیدن به توافق با طالبان کانال‌های ارتباطی را با این گروه برقرار کرده و حتی در این مورد در چندین نوبت هیئت های بلند پایه‌ای از طالبان در تهران با عباس عراقچی و برخی مقامات دیگر دیدار و رایزین داشته‌اند.

ایران اما همواره گفته که این دیبدارها با اطلاع دولت افغانستان انجام گرفته و در راستای منافع ملت افغانستان و تامین امنیت منطقه و کمک به فرآیند صلح بوده است.ایران و افغانستان بهموازات این همکاریهای سیاسی و دیپلماتیک در سالهای اخیر در پی توسعه روابط تجاری هم بوده اند. به ویژه در دوران تحریم های شدید و سیاست فشار حداکثری امریکا تهران  نگاه ویژه ای به همسایگان خود  هم در زمینه صادرات و درامد زایی و هم تامین نیازهای وارداتی کشور داشته است.

افتتاح اولین خط ریلی میان دو کشور در هفته‌ای که گذشت که خواف در ایران را به هرات متصل می‌کند یک گام بلند و موثر در توسعه مراودات تجاری بین دو کشور به شمار می‌رود گه در ماتداد پروژه خط اهن چابهار به زاهدان  می‌تواند دسترسی مقرون به صرفه ای را برای تجارت افغانستان و دسترسی به آبهای آزاد برای این کشور فراهم کند.

عراقچی در همین ارتباط گفت که با استفاده از این خط آهن قیمت کالاها کاهش خواهد یافت و برعکس صادارات دو کشور گسترش می‌یابد و حتماً این خط برکات زیادی برای دو ملت خواهد داشت که ما باید تلاش و سرمایه گذاری بیشتری برای توسعه زیر ساخت‌ها داشته باشیم و کمک کنیم به ارتباطات مطلوبی که بین دو کشور وجود دارد برسیم و همچنین آن‌را بیشتر گسترش دهیم.

حالا قرار است در گام بعدی رایزنی‌های سطح بالا میان دو کشور مشاور امنیت ملی اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به دعوت علی شمخانی به تهران بیاید.

در سفر محب به ایران، وی ضمن دیدار با همتای خود پیرامون موضوعات دوجانبه ،روند طرح صلح افغانستان  و تحولات منطقه‌ای با شمخانی گفت‌وگو خواهد کرد.
حمدالله محب در این سفر علاوه بر ملاقات با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با برخی مقامات عالی سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.