آثار جلال به پاکستان می رسد

آیا بخش پاکستان که به تازگی به جایزه جلال اضافه شده، حرکتی تبلیغاتی است یا جدی و گسترش این بخش در سال‌های آینده چگونه خواهد بود؟

 بخش پاکستان با همکاری انجمن اقبال لاهوری انجام شد که قرار بود به انعکاس آثاری که در جایزه جلال برگزیده یا شایسته تقدیر شده‌اند، بپردازند. چون این‌ها در پاکستان مؤسسه‌ای دارند که به زبان اردو کار می‌کنند و البته بخش فارسی هم دارند، منتها ما با بخش اردو همکاری می‌کنیم. در قدم نخست یک مجموعه از داستان‌های کوتاه خود مرحوم جلال آل‌احمد توسط احمد شهریار؛ شاعر، نویسنده و مترجم پاکستانی، به زبان اردو ترجمه شده که به زودی در حاشیه جایزه جلال رونمایی می‌شود.

 وقتی بخشی به جایزه مهمی مثل جلال اضافه می‌شود باید توجه ویژه‌ای به آن شود، گویا این اتفاق نیفتاده است.

 من کاملاً دغدغه شما را متوجه هستم اما برای بسط و گسترش این اتفاق زمان نداشتیم. هدف ما بردن کتاب‌های برنده جایزه جلال به کشورهای اردوزبان با ترجمه آن‌هاست و برای انجام این حرکت نمادین، در مرحله نخست آثار خود جلال را ترجمه کردیم چون آن طور که ما فهمیدیم آثار جلال و نویسندگان فارسی در پاکستان علاقه‌مندان زیادی داشت، در قدم بعدی از ترجمه آثار برگزیده و شایسته تقدیر در بخش داستان شروع می‌کنیم چون مخاطب ممکن است از آثار ترجمه استقبال چندانی نکند، فعلاً برنامه‌ای نداریم و بیشتر بر رمان و داستان متمرکز هستیم. افق ما هم مراودات بین نویسندگان و مخاطبان ایرانی و پاکستانی است و سعی می‌کنیم با وزارت خارجه و نهادهای مرتبط ارتباط بگیریم و رفت و آمد و تعامل این گروه‌ها را به مرور آسان‌تر و بهتر کنیم. جامعه ادبی پاکستان جامعه ادبی گسترده‌ای است و حیف است که ما خودمان را از حضور در آنجا محروم کنیم.

 امسال برای جوایز برندگان این جایزه چه برنامه‌ای دارید؟

مصوبه جایزه جلال ۱۱۰ سکه بوده است که بعد به دلایلی پیشنهاد شد رقم این جایزه با جایزه کتاب سال برابر شود. ما هم هر سال استعلام می‌کنیم تا از مقدار جایزه کتاب سال مطلع شویم و همان را با جایزه جلال همسان می‌کنیم. پیرو این مسئله بنده نامه‌ای خدمت آقای دهقانکار و جوادی نوشتم و پیشنهاد دادم با توجه به وضعیت بازار نشر، جایزه امسال نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش پیدا کند. ما منتظر هستیم ۵۰ درصد که در شرایط امروز رقم کمی نیست، اضافه شود. اگر تأیید شود که فکر می‌کنم تأیید شود، جایزه بخش برگزیده‌ها و شایسته تقدیر به میزان ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت.

 رقم سال گذشته جایزه برای برگزیدگان ۱۰۰میلیون بوده که در صورت تأیید این رقم به  ۱۵۰میلیون و برای شایسته تقدیر ۲۰میلیون بوده که در صورت تأیید این رقم به ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.