عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: حفاری خط چهارم قطارشهری طبق قرارداد با پیمانکار باید آذر ماه امسال آغاز می‌شد که تا پایان شورای پنجم به صورت عملیاتی آغاز نخواهد شد لذا شهرداری باید در این زمینه پاسخگو باشد.

شهرداری برای تاخیر حفاری خط چهارم مترو پاسخگو باشد

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی بهاروند روز دوشنبه در نطق پیش از دستور شورای اسلامی شهر مشهد افزود: هزینه احداث هر کیلومتر خط قطارشهری از ۲۰۰ میلیارد تومان در آغاز فعالیت شورا به هزار میلیارد تومان افزایش یافته ‌است.
وی با اشاره به بهره‌برداری از ۲۰۰ دستگاه دوچرخه اشتراکی طی هفته گذشته در این کلانشهر ادامه داد: در حال حاضر ۲۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در شهر مشهد وجود دارد که این میزان تا پایان امسال به ۲۲۰ کیلومتر می‌رسد.

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: همچنین در حال حاضر بیش از ۳۵۰۰ ایستگاه اتوبوس در مشهد وجود دارد و هزار و ۸۳۰ دستگاه اتوبوس نیز برای جابه‌جایی درون‌شهری شهروندان فعال است.
وی افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی نیز در مشهد فعال است و سیستم پرداخت الکترونیک برای آنها راه‌اندازی شده ‌است.
بهاروند به طرح تحقیق و تفحص از حوزه فرهنگی و ورزشی شهرداری مشهد اشاره کرد و ادامه داد: این طرح از سوی تعدادی از اعضای شورای شهر مطرح شده و جلسه‌ای نیز در این خصوص برگزار شده است اما شهردار در این جلسه حضور نیافت.
وی گفت: این طرح باید در کمیسیون فرهنگی شورا یا کمیسیون مشترک حقوقی و فرهنگی بررسی می‌شد اما با تصمیم هیات رییسه شورا این طرح فقط در کمیسیون حقوقی بررسی شد.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد. اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از دو کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری به مشهد این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی اتصال یافت و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهره برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات اولیه اجرایی خط چهارم نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۸ آغاز شد.
سهم حمل و نقل عمومی در کلانشهر مشهد در شرایط عادی حدود ۴۵ درصد کل حمل و نقل است و این درحالی است که این سهم باید حداقل ۷۰ درصد باشد اما کرونا همین سهم را نیز کاهش داده ‌است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.