نماینده خواف و رشتخوار گفت: مسئولان در منافع اقتصادی حاصل از راه آهن خواف –هرات از مردم بومی منطقه غفلت نکنند.

 لزوم توجه به مردم بومی در راستای منافع اقتصادی راه آهن خواف –هرات

حجت الاسلام اکبر احمدپور در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: مسئولان در منافع اقتصادی راه آهن خواف-هرات از مردم بومی خواف غفلت نکنند.

وی تصریح کرد: این راه آهن مسیر پیشرفت و توسعه خواف را به شرطی که مسئولان در زمینه های مختلف ظرفیت های بومی نظیر  اشتغال ،  صادرات کالا به افغانستان و همچنین واردات کالا از این کشور   را در نظر بگیرند،  تسریع خواهد کرد.

 وی با بیان اینکه راه‌آهن خواف- هرات، نقش مهمی  در توسعه شبکه ریلی بویژه در  شرق کشور دارد و  سهم ایران در حمل و نقل  کالا بین اروپا و آسیا را افزایش می دهد،  افزود: از طرفی  خواف به جهت اینکه یکی از نقاط مرزی کشور محسوب می شود در تبادل و جابه جایی کالا بوسیله این راه آهن می تواند اثرگذار و نقش قابل ملاحظه ای داشته باشد.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی  با اشاره به اینکه   اگر طرح ، برنامه و افتتاحیه ای در منطقه صورت می گیرد باید قاعدتا مبتنی براین موضوع باشد که در مرحله نخست منافع بومی و محلی نیز بکارگیری شوند،  افزود: در زمینه صادرات و تبادل کالا با افغانستان ،  این راه آهن می تواند بسترهای خوبی را برای صادرات منطقه از جمله معادن سنگان خواف که بسیار گسترده و بخشی از آن حتی در داخل افغانستان است فراهم کند. همچنین  کاهش هزینه نسبی حمل و نقل و رفع انحصار حمل کالا از حمل و نقل جاده ای، افزایش ایمنی در ترابری منطقه و کاهش مصرف سوخت در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای از جمله منافع دیگر این راه آهن است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمار دقیقی از اشتغال نیروهای بومی در این راه آهن نمی باشد،  ادامه داد: همچنین قرار بر این بوده است بخشی از نیروهایی که در این راه آهن در زمینه های مختلف بکارگیری می شوند از خواف باشند و اولویت بر نیروهای بومی باشد و در حوزه هایی که نیاز به تخصص خاصی است نیز برنامه ریزی آموزشی برای داوطلبان صورت بگیرد تا نیروهای بومی بتوانند این مهارت ها و تخصص ها را فرابگیرند و مسئولیت ها و مشاغل مرتبط با راه آهن را در منطقه به دست بگیرند. از این رو  سیاست اشتغال در این راه آهن باید جذب نیروهای بومی باشد  که این موضوع جزو مطالبات عمومی مردم منطقه نیز است تا موضوع معادن که در جذب افراد به نیروهای بومی بی توجه هستند برای این راه آهن تکرار نشود.

 حجت الاسلام اکبر پور  با اشاره به اینکه  طبق چشم انداز تعیین شده باید ۶میلیون تن کالا از طریق این راه آهن صادرات شود، افزود:  از طریق این راه آهن ارتباط ایران با کشورهای آسیای میانه تسهیل می شود که این موضوع نقش به سزایی در خارج کردن منطقه و شهرستان خواف از بن بست خواهد داشت به شرط آنکه زیرساخت های لازم برای توسعه خواف و بهره مند شدن از مزایای این راه آهن توسط مسئولان فراهم شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.