ارومیه- آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب، قطب نخست این محصول در کشور به شمار می‌رود اما ازآنجاکه نیمی از این محصول تولیدشده مازاد بر مصارف داخلی است لذا عدم صادرات موجب تضییع محصول برداشت‌شده خواهد شد.

قطب سیب ایران در برزخ صادرات

قدس آنلاین-گروه استان ها: در حال حاضر به دلیل مشکلات موجود بر سر راه صادرات افزون بر ۷۰۰ هزار تن سیب‌درختی در سردخانه‌های استان انباشته‌شده که بنا بر اعتقاد کارشناسان بخش کشاورزی و اقتصادی استان ادامه این روند و عدم رفع موانع صادراتی موجب بروز فاجعه فاسدشدن سیب در سردخانه‌های استان خواهد شد.

متأسفانه به دلیل نبود برنامه‌ریزی مناسب و منسجم سالانه در بخش تولید، عرضه در بازارهای داخلی و خارجی به‌جای اینکه این موضوع نقطه قوت اقتصادی باشد، به مشکل تبدیل‌شده است.

نبود برنامه مشخص و الگوی مناسب کشت، ضعف بسته‌بندی مناسب محصول، منطقی نبودن قیمت‌ها با توجه به هزینه تولید، گران بودن هزینه‌های حمل‌ونقل به همراه خودداری باغداران از فروش به‌موقع سیب‌های تولیدی ازجمله مشکلاتی است که همه‌ساله گریبان گیر باغداران و تولیدکنندگان سیب در استان آذربایجان غربی است.

هرسال از آذرماه صادرات سیب به کشورهای خارجی به‌خصوص عراق و کشورهای اوراسیا در استان از سر گرفته می‌شود اما امسال باوجوداینکه آذرماه به نیمه رسیده است هنوز حرکتی در بخش صادرات ۸۰۰ هزار تن سیب باکیفیت تولیدی استان مشاهده نمی‌شود.

مشتری سیب‌های ایران در سال‌های اخیر کشورهای روسیه، عراق، افغانستان، پاکستان و هندوستان بودند که امسال هرکدام به دلایلی در بخش صادرات محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اند برای این موضوع باید از طریق روابط دیپلماتیک موضوع را حل و بررسی کرد که تاکنون اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفته است.

متأسفانه در حال حاضر شاهد انباشت سیب‌ در سردخانه‌های استان هستیم که در صورت عدم صادرات این سرمایه ارزآور ضایع خواهد شد.

بنا بر آمار سازمان کشاورزی در حال حاضر افزون بر ۸۰۰ هزار تن سیب‌درختی درجه ۱ و۲ در سردخانه‌های استان ذخیره‌سازی شده است که ضروری است تمهیدات لازم برای صادرات این محصول توسط مسئولان اجرایی و دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شود.

مشکل کجاست؟

گفتنی است بنا بر گفته مسئولان اگرچه ممنوعیتی برای صادرات وجود ندارد و. قانون ممنوعیت صادرات سیب لغو شده است اما واقعیت این است که صادرکنندگان پیمان‌سپاری ارزی را عامل کاهش ۵۰ درصدی صادرات سیب می‌دانند.

هرچند مشکلات صادرات سیب و موانع پیش روی آن و موضوع پیمان ارزی یک مسئله کشوری است و تنها مختص آذربایجان نیست اما با توجه به سهم بزرگ این استان در تولید سیب، هرگونه مانع‌تراشی برای صادرات آن بیشترین زیان‌ها را به باغداران این استان وارد می‌کند.

به دلیل تحریم‌ها و نبود بانک یا صرافی بین کشور ایران و کشورهای صادرکننده برای برگشت ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان با مشکل جدی مواجه هستند.

ضرورت چاره‌اندیشی

در همین حال مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ارومیه بابیان اینکه امسال هنوز حرکت و اقدام مشخصی درزمینهٔ صادرات سیب مشاهده نمی‌شود، گفت: سال گذشته ۵۷۰ هزار تن سیب تولیدی استان به خارج از کشور صادر شد و آذرماه سال گذشته تا این موقع حداقل ۵۰ تا ۶۰ هزار تن سیب صادرشده بود اما امسال در آذرماه قرار داریم و کمتر از ۱۰ هزار تن سیب صادرشده است.

امیر مرادی با تأکید بر چاره‌اندیشی در خصوص موانع صادراتی پیش روی سیب استان اضافه کرد: هم‌اکنون ۸۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان باکیفیت بسیار بالا ذخیره‌سازی شده و اگر چاره‌اندیشی نشود در ابتدای سال آینده با فاجعه فاسدشدن سیب‌ها باید مواجه شویم.

سال گذشته ۵۷۰ هزار تن سیب تولیدی استان به خارج از کشور صادر شد و آذرماه سال گذشته تا این موقع حداقل ۵۰ تا ۶۰ هزار تن سیب صادرشده بود اما امسال در آذرماه قرار داریم و کمتر از ۱۰ هزار تن سیب صادرشده است

وی پیمان‌سپاری ارزی، قیمت ناچیز سیب در بازار باوجود قیمت بسیار بالای تمام‌شده، هزینه بالای بسته‌بندی و عدم برنامه‌ریزی اصولی را مهم‌ترین مشکلات پیش روی سیب استان برشمرد و افزود: اگر روند صادرات مثل سال گذشته و سال‌های قبل باشد باز مثل همیشه سیب‌ها در سردخانه‌های استان فاسد می‌شوند اما اگر موانع صادراتی ازجمله پیمان ارزی حل شود هیچ مشکلی برای صادرات سیب نداریم.

امید به تشکیل میز سیب

وی ادامه داد: با توجه به این بازرگانان و صادرکنندگان مجبور هستند به خاطر قانون تعهدات ارزی، وجه حاصل را به حساب‌های بانکی خود انتقال دهند و این امر باعث افزایش تراکنش مالی حساب آنان می‌شود و اداره امور مالیاتی بدون توجه به این موضوع، جریمه‌های مالیاتی اخذ می‌کند.

مرادی درجه‌بندی سیب در گمرکات را یکی دیگر از عوامل کندی روند صادرات محصولات کشاورزی ازجمله سیب اعلام کرد و گفت: بسته‌بندی مناسب و استفاده از کامیون‌های یخچال یکی از این شاخص‌های صادراتی است که در صورت رعایت نکردن آن‌ها، محموله در گمرک با مشکلاتی مواجه می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ارومیه با اشاره به علاقه‌مندی کشورهای هند و پاکستان برای سیب ایران به‌خصوص سیب قرمز افزود: تشکیل میز سیب کشوری و زنجیره سیب در استان از گام‌های خوب برای حل مشکل بازار سیب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.