بوشهر-بارش های سیل‌آسا در ماه گذشته و آب‌گرفتگی شهرهای استان خوزستان آن‌قدر بازتاب رسانه‌ای داشت که خرابی‌های به بار آمده در استان بوشهر در میان سیل اخبار گم شد.

زخم‌های ناشی از سیل در بوشهر مرهم می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه براثر بارندگی ۱۶ آذرماه بیشتر کانال‌های دفع آب‌های سطحی، سیل بندهای خاکی و دیوارهای حفاظتی و هم‌چنین خانه‌های روستاهای استان بوشهر و بسیاری از زیرساخت‌ها در دشتستان، گناوه و دیلم آسیب دید.

تخریب کشتزارها

متأسفانه ازآنجاکه بسیاری از اراضی به زیر کشت گندم رفته بود لذا جاری شدن سیل سیلاب ۱۴۰۰ هکتار از کشتزارهای گندم دیم و آبی، ۱۰۵۰هکتار مزارع سبزی، صیفی و جالیز، ۷۳۲ هکتار باغ و ۱۲۰ هزار مترمربع ادوات گلخانه‌های استان بوشهر را آسیب زد.

بنا بر اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر سیلاب ۱۶ آذرماه امسال ۵۰ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان خسارت به بخش کشاورزی و دام استان وارد کرده‌ است.

محمدتقی منوچهری افزود: در جریان این سیل همچنین ۲۱۸ رأس دام سبک و سنگین تلف شدند و ۳۴۰۰ مترمربع از دامداری‌های روستایی استان بوشهر از بین رفت.

آغاز بازسازی

از اراضی کشاورزی و زیرساخت‌هایی مانند کانال‌های ارتباطی و هم‌چنین زیرساخت‌های برق و آب و جاده‌ها که بگذریم اما مهم‌ترین مشکل مردم تخریب واحدهای مسکونی و فروریختگی بخشی از خانه و کاشانه آن‌هاست که با ورود موج سرما باید هر چه زودتر سروسامانی بگیرد.

معاون بازسازی اداره کل بنیاد مسکن استان بوشهر بابیان اینکه کار بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از سیل ۱۶ آذرماه در این استان آغازشده است در این رابطه توضیح داد: تاکنون ۶۲۵ پرونده برای این واحدها تشکیل‌شده است.

سالار عبداللهی ادامه داد: همچنین تاکنون برای ۱۲۶ پرونده نیز معادل ۶۰۸ میلیون تومان اعتبار به‌صورت بلاعوض پرداخت‌شده است تا عملیات بهسازی این واحدها با مشارکت مردمی، مدیریت و نظارت بنیاد مسکن اجرا شوند.

در سیل ۱۶ آذرماه، سه هزار و ۱۶۶ واحد مسکونی در شهرستان‌های دشتستان، گناوه و دیلم دچار خسارت شدند

وی بیان کرد: در زمان حاضر ۶ مورد آواربرداری، ۹ واحد پیاده کردن نقشه و ۲ واحد آسیب‌دیده پی‌کنی شده است و ۱۳ نفر نیز از طریق شهرداری برای گرفتن پروانه کار ساخت اقدام کرده‌اند.

معاون بازسازی اداره کل بنیاد مسکن استان بوشهر گفت: در سیل ۱۶ آذرماه، سه هزار و ۱۶۶ واحد مسکونی در شهرستان‌های دشتستان، گناوه و دیلم دچار خسارت شدند که از این شمار ۶۲۷ واحد باید از نو احداث، ۹۱۵ واحد تعمیر و یک هزار و ۶۲۴ واحد کمک معیشتی دریافت کنند.

وی ادامه داد: ۱۶ تیپ نقشه با متراژهای مختلف طراحی‌شده و متقاضیان متناسب باسلیقه و نیاز خود می‌توانند واحد مسکونی موردنظر را انتخاب کنند.

معاون بازسازی اداره کل بنیاد مسکن استان بوشهر گفت: بر اساس تصمیم‌گیری‌های انجام‌شده، برای واحدهای احداثی شهری ۱۸۵ میلیون تومان و برای واحدهای احداثی روستایی ۱۶۵ میلیون تومان تسهیلات معیشتی، بلاعوض، احداثی و اجاره پرداخت می‌شود.

عبداللهی اضافه کرد: همچنین به واحدهای تعمیری و معیشتی نیز ۴۵ میلیون تومان در قالب ۱۵ میلیون تومان بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.