معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت گفت: نانوایی ها در حال حاضر مجبور به تبعیت از نرخ نان سال قبل هستند و امکان تغییر نرخ نان فعلا وجود ندارد و در غیراین صورت با نانوایی های متخلف برخورد خواهد شد.

نرخ نان فعلا افزایش پیدا نمی کند

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: امسال گرانی اجناس و افزایش دستمزدها تقریبا درهمه صنوف نسبت به سال گذشته حداقل دو برابر شده است این در حالی است که طبق گفته رئیس اتحادیه نانوایان مشهد و البته نارضایتی اکثر نانوایان سطح شهر امسال نرخ نان علیرغم افزایش هزینه های مختلفی از جمله حق بیمه، دستمزد کارگران و... و. هیچ تغییری نکرده است. درتوضیح این وضعیت "علی غفوری مقدم" معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت بیان کرد: حدود سه ماه است که یکسری موضوعاتی را در بحث ساماندهی و اصلاح سهمیه نانوایی ها و پیگیری تخلفاتی که در سطح شبکه آرد و نان انجام می شود با کمک دستگاه های مختلف نظارتی و قضایی پیگیری می کنیم.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید در سطح شهر دو گروه نانوایی شهر وجود  دارد یکی نانوایی های یارانه ای و دیگری نیم یارانه ای که اینها نانوایی هایی هستند که تا سال قبل به عنوان نانوایی های آزاد از آنها یاد می شد. دلیلش هم این بود که این نانوایی ها تا سال گذشته آردشان را از هر طریقی که می توانستند با قیمت آزاد تامین می کردند و آرد مورد نیاز آنها عملا از طریق سامانه غله تامین نمی شد. و قیمت نانشان هم آزاد بود و نرخی نداشتند.

غفوری فرد ادامه داد: اما برنامه ای در اواسط سال گذشته برای این نانوایی ها در نظر گرفته شد به این ترتیب بود که از آن جایی که هر کدام از این نانوایی ها دو نوع آرد با دو قیمت متفاوت استفاده میکردند یکی گندم ۶۶۵ تومان که آردش در اختیار نانوایی های یارانه ای قرار می گرفت و یک گندم هم  ۹۰۰ تومانی بود که آردش در اختیار نانوایی های آزاد پز قرار داشت. اما از اواسط سال گذشته قرار بر این شد که دولت به هر دو نانوایی گندم یارانه بدهد و به این ترتیب تکلیف بر این شد که چون این نانوایی ها هم از گندم یارانه ای استفاده می کنند باید از نرخ گذاری و وزن نان این نانوایی ها مشخص شود.

علی غفوری فرد گفت: به همین دلیل در حال حاضر هر دو گروه این نانوایی ها آرد مورد نیازشان را از سامانه غله  تامین می کنند و نرخ مصوب نان دارند و به هیچ وجه مجاز به تعییر نرخ و وزن نانشان نیستند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت با ابراز نگرانی از گزارش های تخلف نرخ و کم فروشی برخی از نانوایی ها در ماههای اخیر گفت: از نظر کارگروه گندم و آرد و نان هر دو مورد تخلف محسوب میشود و تا زمانی که اصلاح نرخ به صورت رسمی انجام نشده است هیچ نانوایی مجاز به تغییر نرخ یا وزن نان نیست. این قضیه از چند ماه قبل در دستور کارگروه آرد و نان بود و اقداماتی مفصلی هم تا کنون در این خصوص انجام شده است. در همه این مدت اتحادیه نانوایان مشهد بنا بر دلایلی درخواست افزایش نرخ نان را داشته اند که البته بخشی از این دلایل موجه است. دلایلی مثل افزایش هزینه بیمه، دستمزد کارگر، قیمت خمیر مایه و...ولی چون نان قیمت مصوب دارد و تا جایی که کارگروه گندم و آرد و نان اجازه افزایش قیمت نان را نداده باشد نانوایی ها مجبور به تبعیت از نرخ نان سال قبل هستند این امکان فعلا وجود ندارد که در غیراین صورت با نانوایی های متخلف برخورد خواهد شد. ضمن اینکه اگر تخلف نانوایی تکرار شود سهمیه آردشان نیز هم کم می شود.

وی بیان کرد : اتفاق دیگری که در طی این دو ماه افتاده است این بوده که دو مرحله سهمیه فوق العاده آرد برای استان خراسان در نظرگرفته شده است که بخش عمده ای از آن دربین نانوایی های گروه دوم قرار گرفته است.

وی گفت: در این مدت نانوایی ها تحت نظارت جدی تری قرار گرفتند. از آن جایی که نانوایی های یارانه ای ساعت کار داشتند و روز تعطیلیشان هم مشخص بود قراربر این شد که نانوایی های آزاد هم این قضیه را لحاظ کنند به این ترتیب با در اختیار گذاشتن پلاک هایی برای نانوایی های آزاد پز ساعت کار و روز تعطیلی به دلخواه خودشان تعیین شد که البته این روزهای تعطیل در سطح شهر توزیع شده تا به یکباره دو نانوایی در یک محل در یک تعطیل نباشند و همشهریان با مشکلی مواجه نشوند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت اضافه کرد:در همین مدت اتحادیه ملزم به تهیه یکسری دفترچه هایی برای اینکه  دراختیار نانوایی ها قراربگیرد شد که با وجود این دفترچه ها میزان آرد، میزان پخت و حتی دفعات بازرسی از نانوایی ها جهت ساماندهی نظارت بهتر بر نانوایی و البته تامین آرد لازم مورد بررسی قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: چند روزی هم هست که طرحی به عنوان «طرح برکت» آغاز شده است که این طرح با محوریت فرمانداری مشهد، بازرسین سازمان صنعت و معدن، بازرسین اتاق اصناف و ...و شهر به ۱۱ منطقه تقسیم شده است که هر کدام از این تیم ها ملزم به بررسی عملکرد یک بخشی از شهر هستند. وهمه این موارد با هدف اینکه مشکلات نانوایی های سطح شهر رصد شود که خروج این بازرسی ها مطمئنا منجر به اصلاح سهمیه ها در سطح شبکه نانوایی های سطح شهر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان سال شاهد افزایش قیمت نان خواهمیم بود گفت: هنوز هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت نان تاپایان امسال گرفته نشده است و این تصمیم باید با هماهنگی کارگروه گندم و ارد کشور صورت بگیرد. با این همه اما در حال حاضر به هیچ عنوان کمبود آردی در سطح شهر وجود ندارد وگندم  به اندازه چند ماه ذخیره شده داریم و حتی به هیچ عنوان نیاز به تامین آرد از خارج از استان نداریم فقط در این مدت در فرایند توزیع یکسری مشکلات وجود داشت که در حال رفع آن ها هستیم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.