۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 732974

نوسانات قیمت خودرو در ماه‌های اخیر باعث شده که وضعیت این بازار حتی در یک ساعت آینده نیز مشخص نباشد. به‌همین‌ دلیل بسیاری از خریداران بسیار سردرگم بوده و نمی‌دانند که آیا اقدام به خرید خودرو در حال حاضر کار درستی است یا خیر. به عبارت بهتر اصلا مشخص نیست که خرید خودرو سودی برای خریدار به دنبال دارد؟

پیش بینی قیمت خودرو در پایان سال ۹۹

طبق اظهارات نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، قیمت خودرو نسبت به قبل از محدودیت‌های دوهفته‌ای کرونایی، تغییر چندانی نداشته است؛ اما با افت قیمت دلار، قیمت خودروها هم در حال ارزان‌شدن است. در همین راستا، فعالان بازار خودرو نیز معتقد هستند که با کاهش روند قیمت دلار، قیمت خودرو نیز افت محسوسی را تجربه خواهد کرد.

تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه‌ای در سال ابتدای سال ۹۹

اضافه شدن خودرو به فهرست کالاهای سرمایه‌ای و حتی احتمال ورود آن به بازار بورس باعث شده که سرمایه‌گذاران سهم بزرگی از این بازار را به خود اختصاص دهند. به عبارت بهتر در میان خرید خودرو در ماه‌های اخیر کمتر کسی را می‌توان دید که برای مصرف شخصی و به عنوان خریدار واقعی وارد این بازار شده باشد. بیشتر افراد برای جلوگیری از کاهش ارزش پول نقد خود، تصمیم گرفته‌اند که آن را در بازار خودرو سرمایه‌گذاری کنند.

آیا روند کاهشی قیمت خودرو که در آذر ۹۹ اتفاق افتاد، ادامه خواهد یافت؟

با شروع انتخابات آمریکا، بسیاری از خریداران واقعی خودرو تصمیم گرفتند خرید خود را تا پس از مشخص شدن نتایج انتخابات به تعویق بیندازند. چرا که تصور می‌کردند خودرو به قیمت قبلی خود باز خواهد گشت و می‌توانند خودروهای داخلی و خارجی را با قیمتی بسیار کمتر خریداری کنند. جدول قیمت روز خودرو که در پایان مقاله آمده نیز تا حدی مهر تایید بر این ادعا می‌زند، چراکه روند کاهش قیمت روز خودرو همچنان در جریان است.بسیاری از کارشناسان معتقدند که می‌توان به ثابت ماندن قیمت‌ها پس از کاهش در زمستان ۹۹ امیدوار بود. اما نمی‌توان برای بازگشت به حالت قبلی امیدی داشت.

ثابت بودن سیاست‌های پولی و مالی دولت، قیمت روز خودرو را تکان نمی‌دهد

افزایش دوباره قیمت خودرو در هفته سوم آذر نشان داد که قرار نیست به‌این زودی ثباتی در بازار خودرو اتفاق بیفتد و خریداران بهتر است در کمترین زمان برای خرید خودرو اقدام کنند. هرچند که همین ثابت نبودن روند بازار و قیمت خودرو باعث می‌شود بسیاری از خریداران از نامعلوم نبودن آینده بترسند و از ترس ضررهای بسیار زیاد به ویژه برای خودروهای خارجی تصمیم خرید خود را عملی نکنند. در کنار این‌ها سلیقه‌ای بودن قیمت خودرو و عدم نظارت کافی بر روی این مسئله به آینده نامعلوم بازار خودرو بیشتر دامن میزند و خریداران را از پیش سردرگم‌تر خواهد کرد.

بازار خودرو در سال ۱۴۰۰ چه تغییراتی را تجربه خواهد کرد؟

هرچند انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۰ با وجود انتخابات ایران و روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، وضعیت بازار خودرو بهتر شده و قیمت‌ها کاهش پیدا کند؛ اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که حتی با در نظر گرفتن این موضوع نیز بازار خودرو روند کاهشی بیش از آنچه که در سال ۹۹ رخ می‌دهد، نخواهد داشت.

شاید از دید برخی از افراد این دید کمی منفی به نظر برسد اما خوب است خودروهایی را که معادل خارجی دارند با قیمتشان مقایسه کنیم. در این مقایسه شما می‌توانید قیمت دلاری خودرو را از سایت‌های معتبر استخراج کرده و با قیمت آن‌ها در ایران مقایسه کنید. به عنوان مثال مقایسه قیمت دلاری و ریالی خودرو چانگان نشان می‌دهد که قیمت ریالی این خودرو بر پایه دلار بالای ۳۰هزار تومانی محاسبه شده است. بر این اساس باید در حال حاضر قیمت این خودرو بسیار کم شده باشد. اما چنین کاهش قیمتی در بازار خودروهای خارجی مشاهده نمی‌شود. به همین دلیل انتظار نمی‌رود که در سال ۱۴۰۰ هم قیمت خودرو روند کاهشی را تجربه کند.

زمانی که همه تکه‌ها و علت‌های نوسان قیمت خودرو را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم، متوجه خواهیم شد نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشیم. هرچند در روزها و هفته‌های اخیر شاهد یک روند کاهشی نسبی بوده‌ایم، اما هرگز نمی‌توان به بازگشت قیمت‌ها به حالت قبلی امیدوار بود. در کنار این‌ها نبود نظارت بر روی قیمت انواع خودروهای داخلی، خارجی، وارداتی و مونتاژ شده باعث شده که قیمت گذاری در بازار سلیقه‌ای شود. کنار هم گذاشتن این علت و تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای باعث شده که کورسوی امید برای کاهش قیمت خودرو نیز از بین برود. چرا که سرمایه‌گذاران این بازار هرگز اجازه کاهش قیمت و در نتیجه کاهش ارزش سهام خود را صادر نخواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سجاد ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    1 1
    یعنی یکبار دیگه ماشین در زمستان بخواد گرون بشه خودم و ماشینم رو جلو درب ایرانخودرو آتیش میزنم
  • ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    نهایت بیشعوریه که ایران خودرو و سایپا دوباره ماشینا رو گرون کنن