۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 733108

پایگاه‌سازی امارات در «سقطری» شکست خورده است

حسن هانی‌زاده؛ کارشناس مسائل منطقه

مدتی است که خبرهایی از تحرکات امارات متحده عربی در باب تصرف جزیره سقطری و ساخت پایگاه نظامی در آن به گوش میرسد. جزیره زیبای سقطری در شمال غرب اقیانوس هند و مشرف به آبراه تجاری مهم دریای سرخ و در مجاورت قاره آفریقا و تنگه بابالمندب قرار دارد و از اهمیت تجاری و نظامی فوقالعادهای برخوردار است.

از ابتدای حمله ائتلاف سعودی علیه مردم بیدفاع یمن، دو رویکرد بین امارات و عربستان وجود داشته است. عربستان با هدف حذف حوثیها و مقاومت انصارالله از ساختار قدرت به یمن حمله کرد. ریاض در طول پنج سال گذشته نه تنها به این هدف نرسید، بلکه انصارالله قویتر از گذشته توانست موقعیت خود را تثبیت کرده و با استفاده از تجارب داخلی و امکانات بومی موازنه قدرت را به نفع خود تغییر دهد. این گروه در نهایت محاصره اقتصادی توانست حمایت مردمی از خود را حفظ کند. از سوی دیگر، امارات متحده نیز با این هدف وارد ائتلاف عربستان شد که بخش جنوبی یمن را تجزیه و در جزیره سقطری پایگاهی نظامی تأسیس کند و با شرکت رژیم صهیونیستی کنترل باب المندب را در دست داشته باشد. طبیعی است این یک نقش بلندپروازانه برای امارات تلقی شده و به همین دلیل بود که در این مسیر بهخصوص در یک سال گذشته، اختلافاتی بین محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد امارات شکل گرفت و حتی بخشهایی از جنوب یمن نیز توسط شورای انتقالی تجزیه شد. اما عربستان و برخی قدرتهای بزرگ جهانی مانع تجزیه جنوب یمن شدند و اکنون تلاش امارات با هدف اشغال این جزیره و ایجاد یک پایگاه مشترک با رژیم صهیونیستی بر این است که تنگه باب المندب را در اختیار گرفته و مزاحمتهایی برای برخی کشتیهای عبوری به خصوص کشتیهای نفتی و تجاری جمهوری اسلامی ایجاد کند. آنچه امروز شیخنشینهای امارات به دنبال آن هستند، این است که از جنگ علیه یمنی که عربستان در آن گیر کرده، نهایت بهرهبرداری را داشته باشند و امروز با عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی در تلاش برای حذف عربستان از صحنه عملیاتی یمن و تقسیم غنایم جنگی با اسرائیلاند.

ابوظبی با اشاره تلآویو تلاش کرد پایگاهی در جزیره سقطری ایجاد کند و مقدمات این کار نیز فراهم شده است. در این شرایط، اما انصارالله تهدید کرده اگر امارات متحده عربی دست به ساخت چنین پایگاه نظامی در سقطری بزند، این جنبش با استفاده از موشکهای دوربرد، ساخت و سازهای امارات را هدف قرار داده و آنها را نابود خواهد کرد. از همین رو، شیخنشینهای ابوظبی در نهایت نخواهند توانست بر این جزیره مسلط شوند و طبیعی است که انصارالله، ارتش و نیروهای انقلابی یمن به چنین امری راضی نشده و با آن مقابله کنند. هر چند امارات همچنان به دنبال هدف محوری خود که تجزیه جنوب یمن از شمال است، خواهد بود. اما امکانات محدود و ضعف ساختاری این کشور بهخصوص در حوزه نظامی اجازه نخواهد داد این کشور کمتأثیر سیاسی بتواند تغییری در ساختار و شطرنج جغرافیای منطقه به نفع رژیم صهیونیستی بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.