مهدی محسنیان راد از شرایط زندگی و وضعیت ارتباطات در روزگار کرونا و پساکرونا سخن گفت و همچنین از مراحل نگارش کتاب «رسانه‌ شناسی» که هفت سال به طول انجامیده است.

این روزها هیچکدام حالت عادی نداریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، این استاد باسابقه ارتباطات درباره شرایط زندگی در روزهای کرونایی و وضعیت ارتباطات، اظهار کرد: آنچه مسلم است، تا حدود سه دهه پیش تصور می شد که ارتباطات یک نیاز روحی ـ معنوی است و شما اگر با دیگران ارتباط نداشته باشید، دچار یکسری کمبودهای روحی خواهید شد و این یک نیاز روانی شماست که با دیگران گفت وگو کنید. اما به واسطه آزمایش های سنگینی که در دانشگاه های بزرگ دنیا انجام شده است، حالا می دانیم که ارتباط علاوه بر اینکه یک نیاز روحی است، یک نیاز جسمی است.

او به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: با تحقیقاتی که در سطح وسیع انجام شد و مدت ها افراد را زیر نظر قرار گرفتند، به این نتیجه رسیدند، افراد مسن، که مراودات و ارتباطاتشان با دیگران بیشتر است، از میزان سلامتی بیشتری برخوردارند تا آنهایی که از این ارتباطات محروم بوده اند.

این استاد ارتباطات با اشاره به ورود کرونا به عصر حاضر و تاثیرات آن بر مقوله ارتباطات، اظهار کرد: به یک باره چنین پدیده ای یک سال و نیم است که جلو آمده است و اینکه هرگونه ارتباطاتی، کرونا را می تواند به سوی ما سرازیر کند. طبیعی است که به صورت اولویتی قضیه کرونا فوق العاده مهم تر است و باید به آن تن داد. در حقیقت باید به تمام مراقبت ها و عزلت گزینی هایی که اتفاق می افتد، تن داد. مقطعی است که می‌گذرد و این هم ان شاءالله تمام خواهد شد.

او گفت: با این همه تاکیدی که می شد تا مردم گردهمایی‌های شب چله را انجام ندهند، امیدوار بودم مردم به توصیه ها توجه کنند اما این اتفاق نیفتاد. می‌دانید که بسیاری از این سنت‌ها کارکردهایی دارند و فرقی هم نمی‌کند؛ چه در بخش آیین های سنتی در ایران یا مشابه آن در کشورهای غربی. کار همه این آیین ها، با هم بودن و گفت و گو کردن بوده است.



محسنیان راد با اشاره به وضعیت فعلی مردم به لحاظ روحی و تاثیر کرونا بر آن، یادآور شد: هیچ کدام حالت عادی نداریم. کمی هم آدمی وارد اندیشه‌های ماورالطبیعی می‌شود که واقعاً جریان چیست؟جهان چه مرحله‌ای را می‌گذراند. آیا ۱۰ سال بعد درباره الان به عنوان یک خاطره قضاوت خواهند کرد و یا به عنوان یک نقطه مهم و یک نقطه آغاز در اندیشیدن. مثل روزی که برج‌های دوقلو را زدند. من در ایران نبودم و برای کنفرانس رفته بودم. فردای آن روز در هتل بودم و وقتی بی بی سی را دیدم با یکی از جامعه شناسانی که از ایران در کنفرانس حضور داشت به این نتیجه رسیدیم که آنچه آن روز اتفاق افتاد، یک نقطه آغاز برای اتفاقات و روابط آینده در جهان خواهد بود.

این استاد دانشگاه با اعتقاد بر اینکه ارتباطات میان فردی و گروهی به خاطر وضعیتی که در آن هستیم در جهان کاهش یافته است، تاکید کرد که در این شرایط ارتباطات درون فردی در حال رشد است.

مهدی محسنیان راد در ادامه گفت وگو با ایسنا از وضعیت این روزهایش در روزگار کرونا گفت و توضیح داد: تدریس های من مدتی است از طریق آنلاین برقرار است. امکانات هم به خوبی فراهم است و دانشجو سوال می‌کند. همه چیز درست است اما مثل این است که شما گل مصنوعی را داخل گلدان بگذارید و جلوی خودتان قرار بدهید. حال اگر بخواهید احساس کنید که طبیعی است، داخل آن حتی کمی آب بریزید اما نه حس گل دارد و نه بو. بیرون هم می روم اما مراعات می کنم، اینطور نیست که خودم را زندانی کنم.

دکتر محسنیان‌ راد از نخستین گروه دانشجویان علوم ارتباطات در ایران و از شاگردان دکتر کاظم معتمدنژاد محسوب می شود. آثار او عمدتاً در حوزه ارتباطات است. محسنیان راد که در انتظار انتشار کتابی با عنوان «رسانه شناسی» است، در این زمینه به ایسنا اعلام کرد: آخرین روزهای انتظار کتابی را می کشم که هفت سال است روی آن کار کرده ام. امیدوارم که اواخر بهمن منتشر بشود. کتاب در حال حاضر صفحه بندی شده، روی جلد هم مشخص است و آخرین مراحل را برای انتشار طی می کند.

محسنیان راد درباره‌ی کتاب «رسانه شناسی» که در راستای کتاب «وسایل ارتباط‌ جمعی» دکتر معتمدنژاد منتشر می‌شود، پیشتر عنوان کرده بود، «انتشارات سمت درخواستی از ما داشتند؛ اینکه با توجه به گذشت ۴۱ سال از انتشار کتاب «وسایل ارتباط جمعی»، کلی تحول اتفاق افتاده است و باید کتابی دیگر را جایگزین آن کنیم.»

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.