همزمان با نزدیک شدن به ۱۳ دی‌ماه، ایام گرامیداشت نخستین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، تحرکات مشکوک آمریکایی‌ها در غرب آسیا رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است.

آمریکا از انتقام قطعی ایران در هراس است

در حالی که دونالد ترامپ خود را برای اسباب‌کشی از کاخ سفید آماده می‌کند، یانکی‌ها در ادامه طرح ایران‌هراسی خود، به اقدام های تنش‌زا روی آورده‌اند. دو روز پیش بود که نیروی دریایی آمریکا از ورود زیردریایی هسته‌ای «یو.‌اس.‌اس. جورجیا» مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده با همراهی چند کشتی جنگی به خلیج فارس خبر داد. این اقدام آن هم در این مقطع حساس بسیار تعجب‌برانگیز به‌نظر می‌رسد. همچنین حملات کاملاً مشکوک شامگاه سه شنبه به منطقه سبز در عراق این گمانه را تقویت می کند که این اقدام‌ها به شکلی هدفمند جهت تقویت و تشدید حضور نظامی واشنگتن در منطقه برنامه‌ریزی شده است. تحرکات شائبه‌برانگیز کاخ سفید در آستانه سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی ابهامات و پرسش‌های بسیاری ایجاد کرده است. این‌موضوعات را با رامین مهمانپرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه مطرح کردیم تا چرایی این اقدام‌های تازه یانکی‌ها را جویا شویم.

۱۰ روز مانده به سالگرد شهادت حاج قاسم، تحرکات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی شدت گرفته است تحلیل شما از این رویکرد واشنگتن چیست؟

پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید توجه داشت که رویکرد ضد ایرانی ایالات متحده موضوع جدیدی نیست و از بعد انقلاب پیگیری شده است. با ‌وجود این، سیاست‌های کاخ سفید در سراسر منطقه از عراق و سوریه گرفته تا افغانستان در سالیان اخیر با شکست مواجه شده است. در این‌میان ترامپ جمهوری اسلامی را به عنوان مقصر این ناکامی‌ها می‌داند. اکنون که انتخابات آمریکا به پایان رسیده، ترامپ و دارودسته‌اش که قافیه را به رقیب واگذار کرده‌اند، درصددند با ایجاد شیطنت و شرارت شرایط منطقه را وارد فضای جدیدی کنند تا هم کار در آینده برای دولت بایدن سخت‌تر شود و هم اینکه شاید بتوانند به این طریق به بهانه تنش‌های نظامی حضور خود را در قدرت تداوم بخشند. اما کشورهای منطقه باید هوشیاری خود را حفظ کنند. آنچه به سود منطقه است ثبات، امنیت و آرامش است، اینکه بدانند امنیت آن‌ها از همکاری جمعی با همسایگان بدست می‌آید نه کشورهایی که از هزاران مایل دورتر آمده‌اند.

مقامات کشورمان بارها تأکید کرده اند انتقام خون شهید سلیمانی را از عاملان این جنایت خواهند گرفت. این واکنش چه ابعادی خواهد داشت؟

مسلماً خون‌خواهی سردار سلیمانی ابعاد مختلفی دارد. یکی از اقدام‌های اساسی و ریشه‌ای فارغ از پاسخ نظامی این است که برای برطرف کردن نقاط ضعف با تکیه بر توان داخلی اقدام شود. رشد اقتصاد و رضایت مردم بی‌شک یکی از خواسته‌های این شهید بزرگوار بوده است. از نظر حقوقی هم پیگیری جدی این جنایت که برای نخستین بار رئیس جمهوری آمریکا شخصاً ترور فرمانده نظامی یک کشور مستقل را بر عهده گرفت و نشان دهنده تروریسم عریان دولتی است، در دادگاه‌های بین‌المللی ضروری است. در بعد میدانی هم شرایط برای آمریکایی‌ها باید طوری تغییر پیدا کند که به دخالت‌های خود در منطقه پایان دهند. در نهایت هم ایجاد زمینه برای اخراج تمام نظامیان آمریکایی از منطقه انتقام واقعی خون سردار بزرگوارمان خواهد بود.

به لحاظ امنیتی واکنش به این ترور در چه سطحی خواهد بود؟

این سؤالی است که مسئولان به وقت مناسب درباره آن اطلاع‌رسانی خواهند کرد. حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد در عراق به عنوان مقر اشغالگران آمریکایی تنها یک سیلی بود، اما همین حرکت ضعف سیستم امنیتی و نظامی آمریکا را آشکار کرد. کسی که به صورت رسمی و علنی این جسارت را به خود می‌دهد فرمانده ارشد نظامی یک کشور را هدف اقدام‌های خصمانه خود قرار دهد، باید منتظر عواقب آن باشد. پاسخ جمهوری اسلامی هم همان‌گونه که مسئولان عالی‌رتبه کشورمان گفته‌اند قطعی و حتمی است و زمان و مکان آن هم از سوی تصمیم‌سازان مشخص خواهد شد. البته همین نگرانی دائمی آمریکایی ها از انتقام‌جویی جمهوری اسلامی هم می‌تواند بار مضاعفی روی دوش اشغالگران بگذارد و ترس دائمی برای آن‌ها ایجاد کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.