کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بی تردید غربی‌ها از مجلس انقلابی، از دولت انقلابی بعدی، از مواضع رهبری وحمایت مردم از این مواضع واهمه دارند و به شدت می‌ترسند چرا که با چشم خود دیدند که تمام فشارهای شکننده اقتصادی با صبر و ایستادگی مردم باطل شده و اقتصاد ایران از هم نپاشید.

غربی‌ها تا زمانی‌که اقتدار ما را نبینند، تهدیدهایمان را جدی نمی‌گیرند

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص درخواست اروپا برای بازگشت به برجام بدون هیچ پیش شرطی گفت: اروپایی‌ها قبل از مصوبه برجامی مجلس برای ما خط و نشان می‌کشیدند و بازگشت آمریکا به برجام را منوط به مذاکرات بعدی در خصوص مسائل موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران می‌دانستند اما بعد از مصوبه برجامی مجلس انقلابی از این موضوع دچار واهمه شدند و عنوان کرده‌اند که ایران بدون هیچ پیش شرطی به برجام برگردد، یعنی آنها متوجه شدند که مصوبه مجلس قاطعانه  است لذا به تکاپو افتادند تا شرایط را تغییر دهند چرا که می بینند ایران در موضع قوی تصمیم گیری کرده در حالی که متأسفانه عملکرد دولت نشان می‌دهد دائماً در حال زدن گل به خودی است.

وی دراین باره بیان داشت: همه دنیا شاهد است که آمریکا از برجام خارج شد و جمهوری اسلامی رسماً از برجام خارج نشد. هیچ توافقی اینگونه استوار نمی‌ماند که یک طرف به تعهدات خود عمل کند و طرفین تعهد دست روی دست تماشاچی باشند و دستور دهند!

قدیری ابیانه خاطر نشان کرد: وقتی طرفین دیگر اقدامی نمی‌کنند دلیلی بر انجام اقدامات ما باقی نمی‌ماند. به هر حال ما اعلام کرده‌ایم اگر آنها به برجام برگردند و به وعده‌های خود عمل کنند ما هم به شرایط قبلی بازمی‌گردیم منتهی اگر قرار باشد آمریکا به برجام برگردد تا از مکانیزم ماشه برای اعمال فشار به ما استفاده کند نه تنها به صلاح ما نیست بلکه ما این موضوع را به هیچ وجه قبول نمی‌کنیم.

کارشناس مسائل بین الملل دراین باره چند شرط گذاشت و تصریح نمود: اگر آمریکا قصد بازگشت به برجام را داشته باشد اول باید تمامی تحریم هایی را که علیه ما اعمال کرده، بردارد و اجازه دهد ما پولهایمان را جا به جا کنیم. ما به هیچ وجه قبول نمی‌کنیم که آمریکا به برجام بازگردد و از فردای بازگشت برای اینکه ما را تحت فشار بگذارد تا تسلیم خواسته‌های آمریکا شویم و آنها مکانیزم ماشه را اجرا کنند.

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: آقای ترامپ با خروج از برجام حق استفاده از مکانیزم ماشه را از دست داد در حالی که اگر عضو برجام بود می‌توانست مکانیزم ماشه را علیه ما برقرار کند و تحریمهای سازمان ملل را برگرداند وتحریم های کنونی را نیز اعمال کند، بنابراین آقای بایدن در حال حاضر تلاش می‌کند تا با بازگشت به برجام مکانیزم ماشه را علیه ما به کار بگیرد تا با فشار بیشتر ما را تسلیم خواسته های خود کند. بنابراین خواسته ما این است که قبل از بازگشت آمریکا به برجام تحریم‌ها باید کاملا برداشته شود ما بتوانیم پول‌های خود را وارد کشور کنیم ضمن اینکه آمریکا حق استفاده از مکانیزم ماشه را نداشته باشد اگر غیر از این باشد او می‌تواند از این اهرم علیه ما استفاده کند ضمن اینکه انگلیس و فرانسه هم می‌توانند از مکانیزم ماشه به عنوان تهدید علیه ما استفاده کنند.

محمد حسن قدیری ابیانه خاطر نشان کرد: تهدید متقابل ما می‌تواند آنها را از استفاده از مکانیزم ماشه باز دارد. ما باید به آنها بگویم که اگربخواهیم می‌توانیم تمام بازدیدها از سایت‌های هسته‌ای و حتی حضور ایران را در ان پی تی را هم معلق کنیم اگر از مکانیزم ماشه و بازگشت تحریم‌ها علیه ما استفاده شود یعنی جمهوری اسلامی مانع بازدید چه بازرسان چه از طریق دوربین‌ها به بازرسان و آژانس انرژی اتمی می‌شود، مسأله مهم این است که آنها باید بدانند که ما در عمل به گفته‌های خود بسیار جدی هستیم و اقدامات تهدیدی را انجام می دهیم.

وی در پایان تصریح نمود: متأسفانه به دلیل وادهی‌های دولت در برابر غرب آنها هیچ گاه تهدید آقای روحانی و ظریف را جدی نمی‌گیرند چرا که تاکنون در برابر غربی‌ها جز ضعف و ناتوانی و عجز از خود چیزی به نمایش نگذاشتند که عامل اقتدار آنها باشد. بی تردید غربی‌ها از مجلس انقلابی، از دولت انقلابی بعدی، از مواضع رهبری وحمایت مردم از این مواضع واهمه دارند و به شدت می‌ترسند چرا که با چشم خود دیدند که تمام فشارهای شکننده اقتصادی با صبر و ایستادگی مردم باطل شده و اقتصاد ایران از هم نپاشید. قطعا نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار قوی است که با وجود تحریم ها و مدیریت غلط و ضعف مدیریتی در هشت سال گذشته همچنان با قوت روی پای خود ایستاده و به دنبال تحقق آرمان‌های خود است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.